Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
I mitt studium av olika inriktningar av psykoterapi stötte jag häromdagen på
transaktionsanalys, som också är en teori om människans personlighet och mänsklig kommunikation. Den fångade mitt intresse, därför att den verkar vara tämligen lättförståelig praktiskt användbar även för en lekman som jag.
Men efter en stunds ytterligare googlande uppstod intrycket att transaktionsanalys inte är speciellt het i dessa dagar; höjdpunkten tycks ha inträffat under 1970-talet.
Är transaktionsanalys helt ute, överspelad och kanske skjuten i sank av nyare psykologisk kunskap? Har den något att ge fortfarande? Eller har den skjutits i sank av nyare rön?
Hej!
Jag håller på med TA för egen del och har en god vän som är utbildad Ta-terapeut och jag tycker att det är en bra metod. Pratade med honom om Ta senast i morse faktiskt. Han rekommenderade mig en bok som består av praktiska övningar istället för fakta ta. Den heter "Pamela Levin - Becoming the way you are". Tänkte köpa den.
Jag är inte jätteinsatt men mina funderingar kring Ta och dess funktion i jämförelse med andra metoder är såhär:
För mig är det viktigt att skilja på olika terapiformer, dess mål och syfte. (Det ena behöver inte utesluta det andra.)
Gräva i det förflutna för att bli fri från plågande känslor/minnen som leder till oönskade upplevelser och beteenden i nuet:
-Psykodynamisk terapi
-12-stegs program
-Gestalt-terapi
Konstatera att dina känslor spökar och istället för att gräva i dem, fokusera på att förändra beteendet här-och-nu:
-KBT
-TA
-NLP
Ta bort negativa känslor med hjälp "utifrån":
-Träning
-Dieter
-Mediciner (ssri tex)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Man kan ju både gräva i det förflutna med en psykoterapeut, jobba på egen hand med att förändra beteendemönster och gå emot orationella olustkänslor etc. och eventuellt ta medicin ifall det är till fördel för en.
Det är iofs en parentes som inte handlar om ämnen, hurvida medicinering / andra metoder fungerar.
Jag tycker är att TA är en bra handlingskraftig terapimetod som går att tillämpa för de flesta, oavsett om man går i annan terapi parallellt, eller om man egentligen är "normal" och bara vill förbättra sin kommunikation på jobbet typ.
Har för övrigt funderat på att dra igång en "självhjälpsgrupp" som är ungefär som AA, men istället för att använda 12-stegs modellen så handlar detta om TA. Inga krav på speciella problem,
alla som vill utveckla sin personlighet/livskvalité på något sätt är välkomna.
Vet dock inte hur det skulle fungera praktiskt, men har som sagt funderat på saken. Hur låter detta jag skrivit?