• 1
  • 2
2011-08-15, 20:51
Medlem
sleazy-roses avatar
Yo!
För nåt år sedan så köpte jag denna datorn av en snubbe som hade byggt den själv, och han skickade med en Windows XP skiva som han hade modifierat själv, för han sade att det inte går att installera ett "vanligt" Windows på den. Och nu är det då såhär att jag är trött på att köra XP, så jag bestämde mig för att testa att installera ett "vanligt" Windows 7. Datorn lyckas installera det, men när den ska starta upp windows och jag har skrivit in lösenord så börjar den ladda upp allt och jag får se bakgrundsbilden och jag ser verktygsfältet. Men då plötsligt slutar datorn ladda helt och så låser den sig och man kan inte flytta på muspekaren eller någonting annat. (även ibland så händer det samma sak fast datorn låser sig inte utan den startas bara om). Jag har snackat med han som byggde den och han sa att man var tvungen att öppna en windows-iso fil i nåt program (kommer inte ihåg vad det hette) och radera alla grafikdrivrutiner som är med i windows från början, bara för att det var nåt "fel" med grafikkortet. Jag har testat att göra det med ett Windows 7, men det hände samma sak då att den låste sig o jävlades! Jag har även testat att köra med ett annat grafikkort och installera, men ingen lycka då heller.
(har även testat det grafikkortet som var i datorn från början i en annan dator och det funkade prima)

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig??

lite specs på datorn ifall det är till någon hjälp:
moderkort: Abit Guru AG8
Processor: nån jävla gammel P4
grafikkort: GeForce 7800
Citera
2011-08-15, 21:17
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleazy-rose
Yo!
lite specs på datorn ifall det är till någon hjälp:
moderkort: Abit Guru AG8
Processor: nån jävla gammel P4

grafikkort: GeForce 7800
Där har du problemet. Antagligen är sakerna för gamla. Kan även vara minnet.
Citera
2011-08-15, 21:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilken version och utgåva av Windows 7 pratar vi om här?
Citera
2011-08-16, 19:30
Medlem
sleazy-roses avatar
Nej alltså, det är inget fel på grejerna som sitter i datorn, minnena är hela och testade, så det är inget fel på dom. Datorn ska klara köra Windows 7, då jag har en polare som har samma moderkort och processor.
Datorn har varit sån här sen den byggdes, och då när den byggdes så var allting nyköpt.

Jag har testat att installera både 32 OCH 64-bitars versionen. (Ja, datorn klarar av 64bit)

Här är moderkortet: http://www.motherboards.org/reviews/...ds/1450_2.html
Citera
2011-08-16, 19:40
Medlem
kvints avatar
Uppdatera BIOS?
Citera
2011-08-16, 20:00
Medlem
sleazy-roses avatar
förlåt om jag är trög men...hur uppdaterar man BIOS? ;p
Citera
2011-08-16, 20:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du gör ett besök på tillverkarens hemsida. Du finner din modell och ser vad det finns att ladda ner till den. Finns det BIOS att ladda ner bör det även finnas instruktioner på hur det installeras.

Men att utföra en uppdatering av BIOS kan även medfölja skador på datorn. Det värsta scenariet är om det blir strömavbrott.
Citera
2011-08-16, 20:12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du gör ett besök på tillverkarens hemsida. Du finner din modell och ser vad det finns att ladda ner till den. Finns det BIOS att ladda ner bör det även finnas instruktioner på hur det installeras.

Men att utföra en uppdatering av BIOS kan även medfölja skador på datorn. Det värsta scenariet är om det blir strömavbrott.
Vad kan hända då?
Citera
2011-08-16, 20:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vad kan hända då?

Mja, datorn kan sluta att svara eller inte ens går igång om man nu tar fel BIOS.

BIOS är den grundläggande program som körs igång. Läs mer om BIOS -> http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS
Citera
2011-08-16, 20:24
Medlem
sleazy-roses avatar
Det känns ju väldigt riskabelt att uppdatera BIOS
Jag har försökt få tag på han som byggde datorn (han vet vad problemet är) men det går inte att få tag på honom
Citera
2011-08-16, 22:40
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, datorn kan sluta att svara eller inte ens går igång om man nu tar fel BIOS.
Oftast säger installationsapplikationen ifrån om man försöker flasha med fel BIOS.

Men om sakernas allmänna jävlighet inträffar under proceduren, oftast att strömmen går på ett eller annat sätt (det är lätt att komma åt sladdar med foten när man minst är beredd på sådant), så är i regel såväl BIOS som man själv ganska stekt.

Dock har BIOS-kretsen i många moderna apparater en tolerans för sådant, "Fail Safe Upgrade" etc. I annat fall sitter man i skiten och måste löda bort BIOS-kretsen och ersätta, om ens möjligt.

I gamla dagar satt BIOS-chip:et i en hållare, lätt att ta bort och trycka i en ny krets. Ofta hemprogrammerad med EEPROM-brännare för att få in nya features.
Citera
2011-08-17, 01:41
Medlem
sleazy-roses avatar
men eeeh...känns fortfarande riskabelt att göra så
asså, jag har aldrig läst/eller hört någon som har haft samma problem.
Den fungerar ju alltså prima med den "hemmagjorda" XP skivan som han gjorde. Men den fungerar inte med någon annan version av Windows. Jag testade även för någon timme sedan att köra Linux från skiva, och det fungerade bra!
Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in