2011-08-15, 20:47
Medlem
hej det är så här att min familj lever på socialbidrag. Pappa har en krigsskadad axel och mamma har problem med ryggen. Min yngre bror han pluggar men han ville jobba extra på helger men han fick inte av min pappa. Pappa tyckte att socialen kommer dra av en viss summa för att han jobbar. Stämmer det ? Kan man jobba extra på helger och plugga samtidigt samtidigt som man får försörjningstöd ??
Citera
2011-08-15, 20:52
Medlem
Timbuktus avatar
Fyfan vilken jälva farsa att neka sonens intåg i arbetslivet för lite mer socialbidrag! Klart killen ska jobba, en grym merit för framtiden och så får han lite pengar att röra sig med, kan tänka mig att er familj inte har jättemycket över till nöjen och liknande.

Dags att säga till farsan din på skarpen, han kan inte vara så egoistisk.
Citera
2011-08-15, 22:30
Medlem
Riddarhusets avatar
Du får berätta hur gammal du är.
Citera
2011-08-15, 22:33
Medlem
det handlar om min bror så han är 20 år. jag e 24 men jag bor eget
Citera
2011-08-16, 00:27
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaddeE
hej det är så här att min familj lever på socialbidrag. Pappa har en krigsskadad axel och mamma har problem med ryggen. Min yngre bror han pluggar men han ville jobba extra på helger men han fick inte av min pappa. Pappa tyckte att socialen kommer dra av en viss summa för att han jobbar. Stämmer det ? Kan man jobba extra på helger och plugga samtidigt samtidigt som man får försörjningstöd ??
All form av inkomst måste rapporteras till soc om man har försörjningsstöd, annars räknas det som bedrägeri. All inkomst du rapporterar, inklusive jobb givetvis, räknas då av från normen, vilket innebär att om du drar in 2000 en månad, så får du 2000 mindre i försörjningsstöd. Man kan alltså jobba samtidigt som man uppbär försörjningsstöd, men man kommer att ha lika mycket pengar som om man inte gjorde det.
Citera
2011-08-16, 09:27
Medlem
SingleStars avatar
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...2_20031013.pdf
Sidan 41

Du nämnde inte om din bror pluggade på gymnasium eller annan skola. Det utgör en skillnad vid beräkning av försörjningsstödet.
Citera
2011-08-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Fyfan vilken jälva farsa att neka sonens intåg i arbetslivet för lite mer socialbidrag! Klart killen ska jobba, en grym merit för framtiden och så får han lite pengar att röra sig med, kan tänka mig att er familj inte har jättemycket över till nöjen och liknande.

Sant, men rent ekonomiskt spelar det ingen roll om pappan ger pengar till nöjen eller sonen tjänar dem själv. Sammanlagt får familjen lika mycket att röra sig med.
Citera
2011-08-16, 15:08
Medlem
Timbuktus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Sant, men rent ekonomiskt spelar det ingen roll om pappan ger pengar till nöjen eller sonen tjänar dem själv. Sammanlagt får familjen lika mycket att röra sig med.

Jojo, men det är inte den största biten. Det handlar mer om att sonen nekas arbetslivserfarenhet och det faktum att han får egna pengar som han inte fått av farsan. Och om farsan ändå hade tänkt ge sonen alla extra pengar som han får av att sonen inte jobbar spelar det väl ingen roll för honom om sonen istället jobbar ihop dom själv? Nej, här handlar det om att farsan är egoistisk och inte smart nog att inse att han sätter sonen i samma jävla hjälplöshet som han själv sitter i då han inte möjliggör den merit som sonen behöver för att slippa gå på bidrag.
Citera
2011-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu

De kanske lever på marginalen... och då handlar det snarare om överlevnad än egoism. Låt säga att sonen drar in 3-4000 extra i månaden som sedan dras från försörjningsstödet. Jag tycker inte farsan gör något fel. Ett alternativ om han vill ha arbetslivserfarenhet är att han ger pengarna till föräldrarna för uppehället.

Om sonen skriver sig som inneboende hos TS så fungerar det säkert. I det här fallet tycker jag det är ok, eftersom jag inte tycker att sonen ska bli drabbad för att hans föräldrar har det svårt.
Citera
2011-08-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne123
De kanske lever på marginalen... och då handlar det snarare om överlevnad än egoism. Låt säga att sonen drar in 3-4000 extra i månaden som sedan dras från försörjningsstödet. Jag tycker inte farsan gör något fel. Ett alternativ om han vill ha arbetslivserfarenhet är att han ger pengarna till föräldrarna för uppehället.

Om sonen skriver sig som inneboende hos TS så fungerar det säkert. I det här fallet tycker jag det är ok, eftersom jag inte tycker att sonen ska bli drabbad för att hans föräldrar har det svårt.

Så tolkar jag det också, att pappan tvingas ta sonens lön för att köpa mat. Då vill han hellre att sonen inte ska jobba alls än att behöva göra det
Citera
2011-08-16, 21:10
Medlem
Lommis avatar
Sonen får väl betala hyra motsvarande sänkningen eller flytta hemifrån.
Citera
2012-10-17, 03:05
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaddeE

JA, absolut, javisst! det fungerar finfint!
ps. er farsa verkar dum i huvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in