Varför låna då man har pengar?
För att tex som jag gjorde på Avanza tidigare så belånade jag mina aktier (superlånet, med god marginal) fick ruskigt bra ränta, satte pengarna på ett sparkonto med betydligt högre ränta än låneräntan jag hade.
Dvs jag fick ränta på pengar som jag inte ens hade ifrån början!
En annan sak som är bra ifall man kan belna pengar med pengar är att tex;
Låt säga att man har 1mille kontant, och man kan belåna 500k av den millen med riktigt bra ränta (liknande bottenlånsränta som man förhandlat ner tex 1%.
Det här betyder ju att du har 1'500'000 på kontot (givetvis ett högräntekonto, obundet) om isf bostadsmarknaden kollapsar precis som den kan göra i framtiden och priserna sjunker som satan så sitter man på 1,5mille som man kan handla lägenhet/hus med för att renovera/rusta för att sälja när räntor så småningom sjunker/bopriserna ökar (man hyr såklart ut hus/lägenhet under tiden så man inte förlorar pengar på ett tomt hus)!
Återigen, du har köpt och Renoverat hus/lägenhet med pengar som du egentligen inte har ifrån början!
Banksäkerhet känner jag inte riktigt till faktiskt, vet att företag kan använda sig av det vid tex löneutbetalningar osv, en typ av kredit, tror jag? Förklara gärna närmare.