2011-08-15, 19:37
Medlem
strokies avatar
Tjena!

Har sökt och googlat men inte kommit fram till något så tänkte jag ställer frågan här!

Vet någon om ifall möjligheten att låna pengar med pengar som säkerhet för lånet finns? Jag menar om man kan ha hus, lägenheter, värdepapper som säkerhet måste det väl fungera även med pengar? Hus lägenheter och värdepapper belånas ju i motsvarande värde i pengar, så tycker att pengar direkt borde gå att ha som säkerhet. Kan inte se att det inte skulle funka. Däremot har jag aldrig sett att det används, eller?

Om det inte finns, vet någon varför det inte finns?
Om det finns, var finns det?
Citera
2011-08-15, 19:40
Medlem
micaeles avatar
Varför låna pengar om man redan har pengar? Nåväl, jag har heller aldrig hört talas om att man kan använda kontanta medel som säkerhet för lån - men det känns ju inte helt omöjligt om man träffar rätt banktjänsteman.
Har du några miljoner på kontot så torde ett lån på ett par hundratusen var rätt lätt att få igenom...tror jag.
Citera
2011-08-15, 19:41
Medlem
Viches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför låna pengar om man redan har pengar? Nåväl, jag har heller aldrig hört talas om att man kan använda kontanta medel som säkerhet för lån - men det känns ju inte helt omöjligt om man träffar rätt banktjänsteman.
Har du några miljoner på kontot så torde ett lån på ett par hundratusen var rätt lätt att få igenom...tror jag.

Håller med, sätter man 2-3miljoner som säkerhet på ett 200 000 kronors lån så går det säkert. Låter rätt dumt att sätta pengar i säkerhet för att få låna pengar ^^
Citera
2011-08-15, 20:00
Medlem
Finns ju något som heter "Banksäkerhet" och då går Banken in och garanterar att de betalar ett viss belopp, i fall du inte gör det.

Om det var så du menade?
Citera
2011-08-16, 11:03
Medlem
strokies avatar
Varför låna då man har pengar?
För att tex som jag gjorde på Avanza tidigare så belånade jag mina aktier (superlånet, med god marginal) fick ruskigt bra ränta, satte pengarna på ett sparkonto med betydligt högre ränta än låneräntan jag hade.
Dvs jag fick ränta på pengar som jag inte ens hade ifrån början!

En annan sak som är bra ifall man kan belna pengar med pengar är att tex;
Låt säga att man har 1mille kontant, och man kan belåna 500k av den millen med riktigt bra ränta (liknande bottenlånsränta som man förhandlat ner tex 1%.
Det här betyder ju att du har 1'500'000 på kontot (givetvis ett högräntekonto, obundet) om isf bostadsmarknaden kollapsar precis som den kan göra i framtiden och priserna sjunker som satan så sitter man på 1,5mille som man kan handla lägenhet/hus med för att renovera/rusta för att sälja när räntor så småningom sjunker/bopriserna ökar (man hyr såklart ut hus/lägenhet under tiden så man inte förlorar pengar på ett tomt hus)!

Återigen, du har köpt och Renoverat hus/lägenhet med pengar som du egentligen inte har ifrån början!

Banksäkerhet känner jag inte riktigt till faktiskt, vet att företag kan använda sig av det vid tex löneutbetalningar osv, en typ av kredit, tror jag? Förklara gärna närmare.
Citera
2011-08-16, 16:28
Medlem
Tror inte du kan ha pengar som säkerhet, då det inte finns något som garanterar att du inte spenderar dessa pengar. Däremot kommer självklart pengar på sparkontot vara ett plus vid en kreditbedömning av dig.
Citera
2011-08-16, 18:09
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strokie
Varför låna då man har pengar?
För att tex som jag gjorde på Avanza tidigare så belånade jag mina aktier (superlånet, med god marginal) fick ruskigt bra ränta, satte pengarna på ett sparkonto med betydligt högre ränta än låneräntan jag hade.
Dvs jag fick ränta på pengar som jag inte ens hade ifrån början!

En annan sak som är bra ifall man kan belna pengar med pengar är att tex;
Låt säga att man har 1mille kontant, och man kan belåna 500k av den millen med riktigt bra ränta (liknande bottenlånsränta som man förhandlat ner tex 1%.
Det här betyder ju att du har 1'500'000 på kontot (givetvis ett högräntekonto, obundet) om isf bostadsmarknaden kollapsar precis som den kan göra i framtiden och priserna sjunker som satan så sitter man på 1,5mille som man kan handla lägenhet/hus med för att renovera/rusta för att sälja när räntor så småningom sjunker/bopriserna ökar (man hyr såklart ut hus/lägenhet under tiden så man inte förlorar pengar på ett tomt hus)!

Återigen, du har köpt och Renoverat hus/lägenhet med pengar som du egentligen inte har ifrån början!

Banksäkerhet känner jag inte riktigt till faktiskt, vet att företag kan använda sig av det vid tex löneutbetalningar osv, en typ av kredit, tror jag? Förklara gärna närmare.

Superlånet innebär ju att du måste belåna minst tre olika aktier eller avanza zero. Dessutom är den totala belåningsgraden 35%. Det innebär att du måste ha värdepapper motsvarande 1 428 000 kr i din depå, gärna mer för att slippa trassel med belåningsgränsen vid ett plötsligt kursfall.

Som jag uppfattar dig blir det lite knas i resonemanget om du skulle använda (1 500 000 kr i ditt resonemang) samtliga kontanta medel. Det innebär ju att du även använder pengarna (om du nu skulle kunna belåna kontanter vill säga) du ställt som säkerhet. I detta fall är det ju bolån som gäller ändå..
Senast redigerad av stillsam 2011-08-16 kl. 18:12.
Citera
2011-08-17, 00:52
Medlem
strokies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Superlånet innebär ju att du måste belåna minst tre olika aktier eller avanza zero. Dessutom är den totala belåningsgraden 35%. Det innebär att du måste ha värdepapper motsvarande 1 428 000 kr i din depå, gärna mer för att slippa trassel med belåningsgränsen vid ett plötsligt kursfall.

Som jag uppfattar dig blir det lite knas i resonemanget om du skulle använda (1 500 000 kr i ditt resonemang) samtliga kontanta medel. Det innebär ju att du även använder pengarna (om du nu skulle kunna belåna kontanter vill säga) du ställt som säkerhet. I detta fall är det ju bolån som gäller ändå..

Stämmer, jag har nog tänkt like för fort när det gäller pengar som säkerhet för lån av pengar.
Sure det kanske går med en deal med banken, men själva köpa hus/renovera som jag tänkte skulle inte fungera.. Däremot ifall man skulle få låna pengar till en bra låg ränta och sätter dom på ett annat konto med högre ränta kan man göra en slant, inte speciellt stor, men ändå en slant som man då får gratis utan värst mkt jobb

Det finns ett annat trix. Värdera upp befintliga lägenheter (vilket jag har gjort i samband med att räntor börjat höjas) låna så mkt man kan på dom, dock inga topplån, men maxa bottendelen. Ta dom pengar man lånat upp och sätta på ett sparkonto med bra ränta (som överträffar låneräntan) och vänta på bobubblan.
När priserna väl går ner han man en extra slant att köpa bostäder till reducerat pris och kan använda dom nyupplånade pengarna till handpenning/topplån/renovering på dom nya.

Det här är nåt jag förberett mig för, väntar nu bara på bubblan att spricka :P
Citera
2011-08-17, 01:04
Medlem
Idén är inte så dum som den låter. Det skulle vara en bra affär för innehavare av skogskonton och liknande, men så vitt jag vet är det utryckligen förbjudet att pantsätta sådana medel.
Citera
2011-08-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viche
Håller med, sätter man 2-3miljoner som säkerhet på ett 200 000 kronors lån så går det säkert. Låter rätt dumt att sätta pengar i säkerhet för att få låna pengar ^^

Nej, de kan vara bundna på ett fasträntekonta eller obligationer etc.
Tvivlar dock på att man får någon särskilt bra ränta, om det ens går.
Avanzas ordinarie kreditvillkor ligger tex på 6%
Citera
2011-08-17, 13:46
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strokie
Det finns ett annat trix. Värdera upp befintliga lägenheter (vilket jag har gjort i samband med att räntor börjat höjas) låna så mkt man kan på dom, dock inga topplån, men maxa bottendelen. Ta dom pengar man lånat upp och sätta på ett sparkonto med bra ränta (som överträffar låneräntan) och vänta på bobubblan.

Trix å trix. Det du beskriver är egentligen något så enkelt som en obalans mellan två marknader. Du lånar på en marknad (lån) och lånar ut på en annan (sparande) och gör förhoppningsvis en vinst.
Citera
2024-12-18, 22:04
Medlem
strokies avatar
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in