• 1
  • 2
2011-08-15, 18:45
Medlem
AldoRaines avatar
Hej gott folk!

Jag tänkte laga fågel till helgen och är sugen på att testa något nytt. Hur skiljer sig vildand och duva åt i smak, färg och konsistens? Hur många duvbröst behövs i så fall för 1 portion (eller vikt)?
Struts kanske kan vara ett annat alternativ?

Vad säger ni som prövat dessa fåglar?
Citera
2011-08-15, 18:50
Medlem
DerangedMcLaughs avatar
Hur de skiljer sig från varandra är ganska svårt att förklara, men jag skulle rekommendera skogsduvan.
Den är ganska hård och seg till konsistensen, inte alls som kyckling, och har en väldigt markerad viltsmak. För en portion skulle nog tre duvbröst rekommenderas, för bitarna är inte mycket större än "vanliga köttbitar", om du förstår vad jag menar.
Ruskigt gott att panera.
Citera
2011-08-15, 19:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerangedMcLaugh
Hur de skiljer sig från varandra är ganska svårt att förklara, men jag skulle rekommendera skogsduvan.
Den är ganska hård och seg till konsistensen, inte alls som kyckling, och har en väldigt markerad viltsmak. För en portion skulle nog tre duvbröst rekommenderas, för bitarna är inte mycket större än "vanliga köttbitar", om du förstår vad jag menar.
Ruskigt gott att panera.

Ok, hur skiljer de sig i färgen?
Citera
2011-08-15, 20:01
Medlem
DerangedMcLaughs avatar
Oj, det är ganska länge sedan jag åt and, så jag kan inte säga säkert. Men duvan är väldigt mörkröd.
Citera
2011-08-15, 23:29
Medlem
Vildanden är ljusare. Åt rostbiff/kalv hållet.
Citera
2011-08-15, 23:41
Medlem
christerys avatar
Gräsand är lite åt det mörka hållet, men det beror kanske lite på vad dom käkat. Duva har jag inte testat. Annars baconlindad ripa eller ripa- och fläsk-soppa (den blir gärna torr utan extra hjälp)

Anden är ljusare än tjäder men mörkare än kyckling, fast jag kokar sönder mina så det kanske är sojan jag ser

Men struts låter kul, anka testade jag nere i Thailand men den vad som saharas öken... Troligen lite överkokt/stekt. Jag har fallit för vilt i soppor (med fläsk av något slag) och fisk på pinne (saltlag efteråt eller direkt på mackan och bara salta) eller i varm/kallröken. Tja halstrad i galler om jag måste men...

Testa, du kommer nog inte att dö av nån. Duva vet jag inte om jag skulle äta ens, lite som ekorre - det går ju men känns fel. (Har inte provat nån av dom).
Citera
2011-08-16, 07:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gräsand är lite åt det mörka hållet, men det beror kanske lite på vad dom käkat. Duva har jag inte testat. Annars baconlindad ripa eller ripa- och fläsk-soppa (den blir gärna torr utan extra hjälp)

Anden är ljusare än tjäder men mörkare än kyckling, fast jag kokar sönder mina så det kanske är sojan jag ser

Men struts låter kul, anka testade jag nere i Thailand men den vad som saharas öken... Troligen lite överkokt/stekt. Jag har fallit för vilt i soppor (med fläsk av något slag) och fisk på pinne (saltlag efteråt eller direkt på mackan och bara salta) eller i varm/kallröken. Tja halstrad i galler om jag måste men...

Testa, du kommer nog inte att dö av nån. Duva vet jag inte om jag skulle äta ens, lite som ekorre - det går ju men känns fel. (Har inte provat nån av dom).

Känns fel, fågel som fågel Jag är faktiskt mest sugen på duvan, men det bökiga är att man lär köpa kanske 5-6 hela duvor om det bara är filén du vill åt. De är ju inte direkt stora. På det sättet är ju vildandfilé lite smidigare att köpa.

Någon som har koll på innertemperatur när anden är färdig, den ska väl inte vara helt genomstekt?
Citera
2011-08-16, 08:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Känns fel, fågel som fågel Jag är faktiskt mest sugen på duvan, men det bökiga är att man lär köpa kanske 5-6 hela duvor om det bara är filén du vill åt. De är ju inte direkt stora.

Varför vill du bara ha filén?
Duva tillagas oftast hel, du kan eventuellt stycka den innan du serverar. En duva per person är normalt.
Om du bara steker filén är risken överhängande att det blir torrt och tråkigt.
Citera
2011-08-16, 10:38
Medlem
christerys avatar
Här fanns recept (längst ner på sidan) för duva/ripa http://www.spisa.nu/3.107/varufakta/duvor/

Sen skulle jag ta viktangivelse på 50g/bröst eller vad det nu stod med en nypa salt, det beror på storlek och art. (Ifall man nu jagar själv så lär det väl bli skogsduva)

Men jag skulle hellre ta ripa i alla fall. Same same but different.
Citera
2011-08-16, 12:44
Medlem
Grus-Kalles avatar
Struts är nog lättast att få tag i, billigast (har köpt helt OK dito från Lidls frysdisk) och troligtvis minst vildfågellikt. Jag har svårt att beskriva smaken bättre än mager, svagsmakande biff, men gillar den. Blir god marinerad och grillad, kanske skulle man prova att vira in köttet i bacon och köra i ugnen.

Vildand är mer fågellikt och har en viss vildsmak, jag skulle nog göra ett helt djur som bayersk bondanka dvs utan fyllning men med krispig hud (1 h i isvatten).

Skogsduva låter spännande, har aldrig ätit men är det inte segt? Dvs bör marineras länge innan och kanske t o m efterstekas i gryta ev i bitar? Har väl samma storlek som vaktlar, dvs en fågel är en normal, inte yppig portion.

Ett vaktelrecept jag gjort innebar fyllning av brösthuden med brödmassa (samma som för Semmelknödel, kan man byta mot potatismos eller jordärtskocksmos), snabb bryning i stekpanna och efterstekning i 20-30 min i 180 grader varm ugn.

Edit: Vill du vara riktigt nördig, så bena ur fågeln och pussla ihop den igen, är en kul effekt.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2011-08-16 kl. 12:50.
Citera
2011-08-16, 13:09
Medlem
christerys avatar
Kalle, om man tar dom i rätt ålder så ska det nog gå. Lite som skillnad mellan kyckling och höna. Äldre värphöns nackar vi bara och gräver ner i backen... Går att göra långkok ala coq au vin på nästan alla gamla torrbollar, men rödvinet hinner inte alltid ner i grytan

Men snoka på kula (roliga) recept kring stenåldersmat aka paleolitisk mat. Mina pippifåglar oavsett om det är järpe eller tjäder åker i gryta med fläsk eller svål av något slag samt en massa rotsaker och lite pottisar och lök. Soja, ev nam plah vid stekningen före grytan men det är onödigt. Lagerblad, peppar salt och låt det ta sin tid. Rotsaker och pottis ska ju inte va med hela tiden heller. Månne jag inte brukar hälla i lite grädde om jag har det hemma... Lite Kajsa Warg, man tager vad man haver.

Till TS, jag skulle om du nu inte vill käka ripa tagit and. Snoka på recept där det lagas i lergryta i ugn (typ Römertopf)... Gör hellre för mycket än för litet, matlådor till jobbet är väl aldrig fel.
Citera
2011-08-16, 13:31
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Struts är nog lättast att få tag i, billigast (har köpt helt OK dito från Lidls frysdisk) och troligtvis minst vildfågellikt. Jag har svårt att beskriva smaken bättre än mager, svagsmakande biff, men gillar den. Blir god marinerad och grillad, kanske skulle man prova att vira in köttet i bacon och köra i ugnen.

Vildand är mer fågellikt och har en viss vildsmak, jag skulle nog göra ett helt djur som bayersk bondanka dvs utan fyllning men med krispig hud (1 h i isvatten).

Skogsduva låter spännande, har aldrig ätit men är det inte segt? Dvs bör marineras länge innan och kanske t o m efterstekas i gryta ev i bitar? Har väl samma storlek som vaktlar, dvs en fågel är en normal, inte yppig portion.

Ett vaktelrecept jag gjort innebar fyllning av brösthuden med brödmassa (samma som för Semmelknödel, kan man byta mot potatismos eller jordärtskocksmos), snabb bryning i stekpanna och efterstekning i 20-30 min i 180 grader varm ugn.

Edit: Vill du vara riktigt nördig, så bena ur fågeln och pussla ihop den igen, är en kul effekt.

Jag åt skogsduva på en restaurang i Budapest, helt fantastiskt var det. Därför skulle det vara roligt att göra ett försök själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in