2011-08-15, 17:23
Medlem
Jag har fått flera fästingar i sommar, fick en blå-gul-röd rodnad av en några veckor efteråt som nu försvunnit, dock inte någon "ring". Nu känner jag mig ganska trött och som i en bubbla, men har inga övriga symptom. Kan jag ha borrelia tror ni?

Om två dagar ska jag fjällvandra med tung packning. Ska jag ta lite antibiotika ifall att? Ids inte gå till vårdcentralen nu, ska åka tidigt imorgonbitti.

Jag har åtta tabletter 100 mg doxycyklin som jag köpt i Indien. Egentligen ska man ju ta 200 mg doxycyklin i 10-20 dagar, men det räcker ju inte mina piller till. Så om jag tar 200 mg idag och 100 mg i sex dagar, är det någon idé? Har 10 tabletter ciprofloxacin 500 mg också, men det är kanske inget att ge sig på?
Citera
2011-08-15, 18:10
Medlem
Har du hört talas om antibiotikaresitens?

Det är ett skojigt fenomen som går ut på att bakterier lär sig att överleva antibiotika (det enda botemedlet mot bakteriers framfart i vissa fall) och orsakar död. Död, död död.

Resistens kan orsakas av att bakterierna utsätts för en för låg dos antibiotika, de överlevande förökar sig och är då motståndskraftiga mot den antibiotika du åt.

Detta är anledningen till att vi inte kan köpa antibiotika receptfritt på apoteket.

Känns det fortfarande som en bra idé?

Om du är vettig, gå till läkare.
Citera
2011-08-15, 18:18
Medlem
Låter lite på dig som att jag alltså inte ska ta doxycyklinet.

Men vem kommer jag smitta mitt ute på fjället? Myskoxar?

Men om jag kombinerar doxy och cipro? Då kanske dosen är tillräcklig och vi undgår resistens och död, död, död?
Citera
2011-08-15, 18:46
Medlem
För att förklara ytterligare:

Du kanske inte har borrelia. Du kanske bär på lite stafylokocker, men i grunden är frisk.
Om dessa just nu ofarliga stafylokocker utvecklar resistens märker du ingenting.
Du går runt som vanligt, ovetande om vad som hänt.

Sedan besöker du en äldre släkting, kommer i kontakt med någons sår eller matförgiftar någon pga slarvig handhygien. Dina stafylokocker, som du inte ens var medveten om, infekterar den försvagade människan och orsakar det helvete som stafylokocker kan orsaka. Det går inte att bota med den vanliga antibiotikan, i värsta fall leder detta till stort lidande eller död.

Du ska inte ta antibiotika om du inte har en konstaterad bakterieinfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in