2004-11-19, 17:55
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Du behöver inte döpas om den dag du återvänder till HERREN.

Du får tro det om du vill, jag väljer att tro att det inte finns någon gud, vi får se vem tiden bevisar fel...

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Väldigt vad du verkar vilja överföra dina egna åsikter och ståndpunkter på andra. Känner du samma form av "hyckleri" om vi ponerar att du sitter och lyssnar på den Fetes & Co:s tal i Riksdagen ifall du inte reser dig upp och "talar vett" med dem?

Naturligtvis ska hon få bestämma för sig själv, jag vet vilken version av kristendom hon kommer att få höra från sin moders sida av familjen, jag vill ge henne en annan version så att hon själv kan formulera en objektiv uppfattning. Jag ber om ursäkt om detta inte framgick i det jag skrev ovan.

Sen har jag ingen önskan att föra över alla mina åsikter på andra. Om alla vore som jag har jag ju ingen att diskutera med, inte att säga emot. Hur roligt vore livet då?

Politik är något jag inte bryr mig om, religion har jag alltid haft en starkare åsikt om. Jag säger vad jag tycker när jag anser att det har någon relevans eller då jag helt enkelt anser att jag vill eller borde göra det. Folk få leva de liv de vill, de bör dock inte förvänta sig att jag ska hålla med dem...

Citat:
Ursprungligen postat av ZEUSEN
Jaha, men hycklaren i detta fall är du (som du antyder) alter ego som går dit! och står där som en ryggradslös stum åsna vid dopet

Men du ska ha ett stort tack för dina inlägg alter ego som vi tycker är skitkul!

Jag gick dit eftersom min bror ville ha mig där, och jag sade inget eftersom jag vill behålla en god relation till min bror och hans nya familj. Jag protesterade tyst genom att sitta ned genom hela cermonin och läsa en bok, när vi ombeddes gå fram till barnet för att välsigna det satt jag helt enkelt kvar. Jag skulle ha förlorat mer än jag skulle ha vunnit av att ställa mig upp protestera helt plötslig, det borde till och med någon med ditt begränsade förstånd inse...
Citera
2004-11-19, 18:03
Medlem
Nemesis1s avatar
De som själv bekänner sig som kristna är kristna enligt mig...
Citera
2004-11-24, 13:18
Medlem
Att vara levande, aktiv kristen förutsätter tron på att Gud blev människa genom Jesus Kristus, tron på dennes död för våra synders skull samt syndernas förlåtelse genom denna tro. Vidare förutsätter ett aktivt liv som kristen att i så stor utsträckning som möjligt leva i "Kristi efterföljd". Dopet är alltså inte direkt nödvändigt för att leva som Kristi efterföljare. Visst tvivel kan iofs råda enligt vad Jesus säger i missionsbefallningen (Matteus 28). Däremot så blir man genom dopet upptagen i Svenska kyrkan. Dopet är dessutom en handling för att bekräfta beslutet att följa Jesus - från början var det alltså vuxendopet som gällde. Barndopet är alltså ett kyrkligt påfund som inte i sig har någon förankring i Bibeln.
Citera
2004-11-25, 21:08
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Møllan-Micke
Att vara levande, aktiv kristen förutsätter tron på att Gud blev människa genom Jesus Kristus, tron på dennes död för våra synders skull samt syndernas förlåtelse genom denna tro. Vidare förutsätter ett aktivt liv som kristen att i så stor utsträckning som möjligt leva i "Kristi efterföljd". Dopet är alltså inte direkt nödvändigt för att leva som Kristi efterföljare. Visst tvivel kan iofs råda enligt vad Jesus säger i missionsbefallningen (Matteus 28). Däremot så blir man genom dopet upptagen i Svenska kyrkan. Dopet är dessutom en handling för att bekräfta beslutet att följa Jesus - från början var det alltså vuxendopet som gällde. Barndopet är alltså ett kyrkligt påfund som inte i sig har någon förankring i Bibeln.

Ditt inlägg fick mig att inse att, som du skriver, dopet är inte nödvändigt för den personliga kristenheten. Frågan jag ställde förut handlade ju om huruvida jag är kristen i och med att jag är döpt. Jag hävdar att så är inte fallet. Om man ska gå på din linje så kan även den odöpte (och okonfirmerade) vara kristen om denne antar tron på Gud, vilket då pekar på att dopet egentligen inte har så mycket inflytande som många vill hävda. Att då vara kristen innefattar att du själv bekänner dig som kristen, som Nemesis1 så vist beskrev det härförleden.

Jag har haft denna diskussion med flera under veckan och det verkar inte som om det finns någon riktig konsensus kring när man eg. är kristen. I vilket fall som helst kommer jag inte att kalla mig kristen så länge inte Gud börjar uppenbara sig framför snoken på mig i syfte att vilja tala om att han verkligen finns, och att jag bör ta chansen att hålla mig väl med honom innan det är för sent.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in