2004-11-18, 19:39
Medlem
Visionaires avatar
Jag har haft en diskussion med flera kompisar angående ordet kristen och vilken betydelse vi lägger i det. Vi är inte helt ense i frågan och jag tänkte ta tillfället i akt och rådfråga de kloka flashback-anhängarna.

Börjar med att lägga fram mina två kompisars definition av kristen. De är båda döpta och konfirmerade och därav medlemmar av svenska kyrkan. På frågan om de är religiösa så svarar båda nekande men hävdar ändå att de är kristna eftersom de genomgått de två riterna. Däri ligger den paradox som jag reagerar på. Min ståndpunkt mot dessa två är att man per definition inte är kristen om man inte bekänner sig till den kristna läran. Man kan naturligtvis vara religiös utan att vara kristen (muslim, hinduist etc.) men inte kristen utan att vara religiös, anser jag.

Vidare kan jag hålla med om att Sverige är ett kristet land i och med den klara dominans av det kristna samfundet gentemot andra religiösa samfund. Dock anser jag inte att man automatiskt är kristen om man är medlem i svenska kyrkan eftersom det i min värld kräver en personlig övertygelse om att det existerar en högre makt. Hur ställer ni er till det här? Är jag helt ute och cyklar eller ser ni en poäng i resonemanget?
Citera
2004-11-18, 19:42
Medlem
Vintersömns avatar
Jag står helt och hållet på din sida. För att kalla sig kristen ska man vara troende.
Citera
2004-11-18, 19:44
Awaiting Email Confirmation
wasteds avatar
Självklart ska man tro för att vara kristen. Är det i svenska kyrkan dom har fått lära sig att dom inte behöver tro?
Citera
2004-11-18, 19:49
Medlem
Johnny Walkers avatar
Jag är kristen enligt statistiken, men knappast enligt mig själv. Så på ett sätt har dina vänner rätt. Döper man sig blir man formellt sett kristen.
Citera
2004-11-18, 19:54
Medlem
sten.bs avatar
De kristna skiljer sig varken till land, språk eller seder från andra människor. Dom bor varken i egna städer eller talar något särskilt språk eller för något egendomligt liv.
Kort sagt , vad själen är för kroppen, det är de kristna i världens städer. Själen bor ju i kroppen men är inte av kroppen, och de kristna bor i världen men är inte av världen.
Citera
2004-11-18, 19:57
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Walker
Jag är kristen enligt statistiken, men knappast enligt mig själv. Så på ett sätt har dina vänner rätt. Döper man sig blir man formellt sett kristen.

Jag förstår resonemanget på ett sätt men motsätter mig den användningen av ordet. Jag personligen är döpt och således medlem av svenska kyrkan men skulle för mitt liv inte beteckna mig som kristen. Skulle jag ha frågat mina vänner innan denna hårda åsiktsdebatt (med ett visst mått av prestige) bröt ut så är jag ganska säker på att de inte skulle beteckna sig som kristna.
Citera
2004-11-18, 19:59
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
De kristna skiljer sig varken till land, språk eller seder från andra människor. Dom bor varken i egna städer eller talar något särskilt språk eller för något egendomligt liv.
Kort sagt , vad själen är för kroppen, det är de kristna i världens städer. Själen bor ju i kroppen men är inte av kroppen, och de kristna bor i världen men är inte av världen.

Och med detta menar du ?
Citera
2004-11-18, 20:09
Medlem
sten.bs avatar
Milt och vänligt sände han sin son som frälsare för att vinna, ej för att tvinga, som människa till människor. Våld finns inte hos Gud. Han sände honom för att kalla, inte för att förfölja, han sände honom för att älska inte för att döma. En gång ska sända honom för att döma, och vem ska då uthärda hans tillkommelse?
Citera
2004-11-18, 21:45
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Milt och vänligt sände han sin son som frälsare för att vinna, ej för att tvinga, som människa till människor. Våld finns inte hos Gud. Han sände honom för att kalla, inte för att förfölja, han sände honom för att älska inte för att döma. En gång ska sända honom för att döma, och vem ska då uthärda hans tillkommelse?
US Marines.
Citera
2004-11-18, 22:05
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
US Marines.
Du kan ha rätt. Hans vägar är outgrundliga.
Citera
2004-11-18, 22:45
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Jag står helt och hållet på din sida. För att kalla sig kristen ska man vara troende.

ifall man inte tror och kallar sig kristen är man en kättare

inte nog att man måste tro på gud, man måste tro på att jesus är hans son.
Citera
2004-11-18, 23:03
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabias
ifall man inte tror och kallar sig kristen är man en kättare

inte nog att man måste tro på gud, man måste tro på att jesus är hans son.
Helt rätt. Därför är jag inte kristen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in