2004-11-18, 23:05
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Helt rätt. Därför är jag inte kristen.
jag gissar på att du är ateist?
Citera
2004-11-18, 23:08
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabias
jag gissar på att du är ateist?
Kanske på något plan. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla mig. Tror på mig själv i första hand.
Citera
2004-11-18, 23:25
Medlem
Carpe Diems avatar
I en mening behöver man inte ha en direkt personlig tro för att vara kristen. Det nydöpta barnet är kristen. Dopet, liksom tron är en gåva och inte ett verk av någon enskild.

Sedan finns det något som heter att växa i tron...
Citera
2004-11-18, 23:29
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
I en mening behöver man inte ha en direkt personlig tro för att vara kristen. Det nydöpta barnet är kristen. Dopet, liksom tron är en gåva och inte ett verk av någon enskild.

Sedan finns det något som heter att växa i tron...

Så bara för att jag är döpt betyder det att jag är kristen? Det var nog den värsta förolämpelsen jag någonsin fått...
Citera
2004-11-18, 23:40
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Så bara för att jag är döpt betyder det att jag är kristen? Det var nog den värsta förolämpelsen jag någonsin fått...

skönt när ens föräldrar var hedningar dom med, typiskt kristen intolerans att tvinga på det omedvetna barnet kristendomen
Citera
2004-11-18, 23:44
Medlem
alter egos avatar
Citat:
skönt när ens föräldrar var hedningar dom med, typiskt kristen intolerans att tvinga på det omedvetna barnet kristendomen

Mina föräldrar är agnostiker som gränsar väldigt mycket på ateister, jag blev döpt eftersom mina farföräldrar tyckte att barn borde bli det... barn nuförtiden har ju tur dock då de åtminstone inte föds in i svenska kyrkan utan måste bli döpta för att ingå i den... kallas utveckling... det vi behöver nu är avveckling av svenska kyrkan...
Citera
2004-11-18, 23:51
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Mina föräldrar är agnostiker som gränsar väldigt mycket på ateister, jag blev döpt eftersom mina farföräldrar tyckte att barn borde bli det... barn nuförtiden har ju tur dock då de åtminstone inte föds in i svenska kyrkan utan måste bli döpta för att ingå i den... kallas utveckling... det vi behöver nu är avveckling av svenska kyrkan...

jag hade oturen att födas när man automatiskt blev medlem av svenska kyrkan även fast man inte döptes, såvitt jag vet så var inte mina föräldrar medlemar heller, det var det första övergreppet kristendomen gjorde på mig och jag var tvungen att vänta 18 år innan jag kunde lämmna den skamliga organisatioen bakom mig
Citera
2004-11-19, 00:12
Medlem
alter egos avatar
Citat:
jag hade oturen att födas när man automatiskt blev medlem av svenska kyrkan även fast man inte döptes, såvitt jag vet så var inte mina föräldrar medlemar heller, det var det första övergreppet kristendomen gjorde på mig och jag var tvungen att vänta 18 år innan jag kunde lämmna den skamliga organisatioen bakom mig

Vet hur det känns... närvarade nyligen vid dopet av min borsdotter, kände sig nästan som en hycklare bara för att man satt och lyssnade på vad prästen sade utan att ställa sig upp och ifrågasätta allt... men det var ju trots allt till respekt av min bror som jag var där och han var där utifrån respekt av sin frus familjs önskningar... får bara hoppas att hon går ur svenska kyrkan när hon blir 18, hennes snälle farbror tänker iallafall berätta för henne vad kyrkan egentligen är när hon är gammal nog för att förstå...
Citera
2004-11-19, 10:46
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Så bara för att jag är döpt betyder det att jag är kristen?

Du behöver inte döpas om den dag du återvänder till HERREN.
Citera
2004-11-19, 11:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Vet hur det känns... närvarade nyligen vid dopet av min borsdotter, kände sig nästan som en hycklare bara för att man satt och lyssnade på vad prästen sade utan att ställa sig upp och ifrågasätta allt... men det var ju trots allt till respekt av min bror som jag var där och han var där utifrån respekt av sin frus familjs önskningar... får bara hoppas att hon går ur svenska kyrkan när hon blir 18, hennes snälle farbror tänker iallafall berätta för henne vad kyrkan egentligen är när hon är gammal nog för att förstå...

Väldigt vad du verkar vilja överföra dina egna åsikter och ståndpunkter på andra. Känner du samma form av "hyckleri" om vi ponerar att du sitter och lyssnar på den Fetes & Co:s tal i Riksdagen ifall du inte reser dig upp och "talar vett" med dem?
Citera
2004-11-19, 12:15
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Citat:

Jaha, men hycklaren i detta fall är du (som du antyder) alter ego som går dit! och står där som en ryggradslös stum åsna vid dopet

Men du ska ha ett stort tack för dina inlägg alter ego som vi tycker är skitkul!
Citera
2004-11-19, 12:30
Medlem
aac_rippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Du behöver inte döpas om den dag du återvänder till HERREN.
Du är ju creepy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in