• 1
  • 2
2011-08-14, 22:04
Medlem
Hej,

Nu är det så att jag med mina 18,4 i BG och med ett idiotiskt snitt på 0,3 på HP, just blivit antagen till Högskolan, specifikt till deras program s.k. "Civilingenjör och Lärare" och undrar helt enkelt om HP resultatet gör mig till en komplett imbecil. Detta då jag flera gånger hört att "normalsvensken" torde få åtminstone 0.8, vare sig han är packad eller ej, och även att ett snitt på 0,3 eller lägre tyder på ointelligens, med tanke på att man kan gissa sig igenom provet för att erhålla samma resultat.
Vad tror ni?

Jag har tagit massvis med IQ test genom åren och har fått varierande resultat, faktiskt. Första gången jag tog det certifierade provtestet på Mensas hemsida, fick jag mig en poäng på 99. Andra gången, höjdes det resultatet till 120. Underligt. Sedan har jag förstås tagit andra IQ test och snittat allt ifrån 100-120, så därför får det mig att undra om HP-resultatet verkligen kan korrelera mig ens intelligens. Visst NOG-delen borde till stor del göra det, logisk tänkande etc, men läsförmågan är väl helt individuell? En person kan göra dåligt ifrån sig pågrund av ett odiagnosticerat fall av Dyslexi, eller pågrund av en annan mentalt störning så som: autism, Aspergers, Bipolär eller ADHD. Vad vet jag?

Making a long story short, så fattar jag inte varför HP resultatet måste störa mig så himla mycket. Jag har blivit antagen till KTH men ändå är jag inte riktigt nöjd. Mitt självförtroende har reducerats totalt och jag, som anses vara socialt tillbakadragen av många, ser mig själv nu som en person med borderline mental retardation. Jag vet inte, kanske har jag det och om jag har det, vill jag absolut inte leva längre. Ser ingen anledning whatsoever att göra det när man vet att man är lite efter och s.k. "speciell", till skillnad från sina klasskamrater.
Vad tycker ni att jag gör då? Bekräftar att jag är mentalt nedsatt och lever med det faktumet, eller besöka psykologen för att erhålla deras diagnos och åsikt på saken? Gah.. Jag vet inte..
Citera
2011-08-14, 22:08
Medlem
Du är inte speciellt unik vad gäller kombinationen goda studieresultat och usla siffror på högskoleprovet, och provet mäter inte begåvning. När du väl är antagen till din utbildning är provet fullständigt ointressant.
Citera
2011-08-14, 22:12
Medlem
Nej... det verkar som det. Men faktumet att jag har fått 0.3 på HP kommer, som sagt, att förfölja mig i resten av mitt liv.
Citera
2011-08-14, 22:14
Medlem
Hade du pluggat något inför provet?
Citera
2011-08-14, 22:20
Medlem
oius avatar
Skriv provet igen så får du säkert mycket bättre
Citera
2011-08-14, 22:21
Medlem
Gör om provet igen? De flesta får ett bättre resultat andra gången gentemot första gången.

Provet är bara giltigt i några år också så det är väll inget som borde jaga efter dig resten av livet. Har du kommit in på KTH behöver du som sagt aldrig mer det och resultatet är oviktigt. Finns folk med sämre resultat än du som lyckats här i livet.
Citera
2011-08-14, 22:44
Medlem
Men varför får jag ett sådant jäkla lågt resultat då? Det måste finnas en anledning.

Och ja, tyvärr, har jag skrivit provet två gånger. Första gången gick mindre bra då jag var totalt oförberedd och inte alls hade någon aning om vilka delar som skulle beröras. Inför andra gången ville jag lägga lite krut i det och var mycket mer motiverad till att få ett bättre resultat. Jag såg till att göra mig bekant med de olika delproven, d.v.s. titta i princip på hur de var uppdelade, vad man ska tänka på vid varje del etc, för att sedan på allvar ta tag och göra övningsproven ordentligt. Men det räckte inte. Fick 0.3 på det andra försöket också.

Dock är jag mer än förvånad över mina resultat för de båda gångerna. De korrelerade inte alls med det jag fick på övningsproven som jag gjorde på studera.nu. Där fick jag nämligen helt andra resultat. Ena gången kunde jag fixa mig någonting så högt som ett 1.4, medan man andra gången får så lågt som ett 0.7. Jag vet inte. Det är udda. Att sedan lyckas att få sig ett 0.3 på det riktiga provet, vare sig det var plugg eller ej, gjorde mig bara chockad. Det är inte logiskt....
Senast redigerad av AnimeFanatic 2011-08-14 kl. 22:51.
Citera
2011-08-14, 22:53
Medlem
visserligen är IQ-test och högskoleprovet av samma bedömningssystem.

båda är utformade efter ett kriterium av exakt rätt svar som sedan rangordnas i ett normativt system som gör att resultaten sprider sig.
IQ-testen är trott eller ej (spelar ingen roll vad rasmedvetna nissar här inne säger) föregångaren till högskoleprovet och användes av USAs militär samt av universitet och realskolor för att göra det jobb som högskoleprovet gör idag!
(ännu ett bevis på att ingendera mäter intelligens)

Dock kan du nog inte jämföra eller korrelera de två proven då de inte har samma validitet.
Senast redigerad av Methos 2011-08-14 kl. 22:56.
Citera
2011-08-14, 22:55
Medlem
Vad tycker du att jag bör göra då?
Citera
2011-08-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimeFanatic
Vad tycker du att jag bör göra då?
plugga provets beståndsdelar.....

kom ihåg det finns bara ett rätt svar på normativa prov....
Citera
2011-08-14, 23:00
Medlem
UnderwearMans avatar
Det har inte med taskiga nerver att göra då? Med tanke på att du skriver övningsproven bra och dåligt när det verkligen gäller.
Citera
2011-08-14, 23:19
Medlem
Nej jag tror inte du är efterbliven. Du skriver rätt bra, självinsikt m.m, men nånting gick fel på provet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in