2004-11-18, 13:57
Medlem
Bor i ett privatägt hyreshus utan varken kabel-tv och bredband och har nu börjat diskutera med fastighetsägaren om att dra in det. Han har "lovat" att fixa det om intresset är tillräckligt stort.

Som jag ser det har vi Bredbandsbolaget och Com hem att välja mellan. Frågan är vilken av dessa ger den bästa helhetslösningen?

Min syn på fördelar/nackdelar för de båda är som följer, har jag missat eller missuppfattat något?

Bredbandsbolaget
+ Framtidssäker teknik
+ Snabbt/billigt/stabilt bredband
- Inget basutbud för tv
- Saknar Tv4 och Kanal5
- Saknar möjlighet till Canal+

Com hem
+ Basutbud på kabeltv med de "viktigaste" kanalerna
+ Billigare telefoni
- Gammal teknik
- analogt(?) basutbud för tv, går ej att få baskanalerna digitalt? (Vad händer när det analoga nätet släcks?)
- Väldigt begränsat bredband som är alldeles för dyrt.

Jag vet vilken jag skulle välja, men det är ju fler personer i huset som kanske har annan syn på saker och ting.

Är det någon som vet vad kostnaden för fastighetsägaren ligger på ett ungefär för de olika leverantörerna? Det kommer ju säkerligen spela en stor roll.
Citera
2004-11-18, 14:07
Medlem
Man måste nog göra en avvägning vilket som man anser viktigast: bandbredd eller tv. Marknaden för 3-i-1-tjänster är såpass ny att man inte kan räkna med det bredaste bandet, bästa tv-utbudet och billigaste telefonin i ett och samma uttag idag.

Det optimala vore ett operatörsoberoende IP-nät över Ethernet där alla operatörer krigar om pris och kvalitet, men där är vi inte ännu.

Bredbandsbolaget är bäst på bredband alla kategorier. Telefonin kan jag inte uttala mig om. De ligger i stargroparna för utsändning av TV.

Combort har som bekant en 3-i-1-tjänst att levera idag, men med lite klen internetuppkoppling.

Om ni inte hittar en leverantör som kan bygga ett operatörsoberoende nät, skaffa bredband från BBB och TV från någon kabel-tv-operatör ni litar på.
Citera
2004-11-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Bredbandsbolaget är bäst på bredband alla kategorier. Telefonin kan jag inte uttala mig om. De ligger i stargroparna för utsändning av TV.

...

Om ni inte hittar en leverantör som kan bygga ett operatörsoberoende nät, skaffa bredband från BBB och TV från någon kabel-tv-operatör ni litar på.

Jag såg igår på BBBs sida att de lagt ut priser och paket för tv och att man kan börja beställa nu. Det enda kanalpaketet dom har är Viasat Guld som jag tycker är lite begränsat.

Angående att dra in bredband och tv från två olika operatörer så håller jag med om att det vore en drömlösning, men det blir ju dubbelt(?) så dyrt för fastighetsägaren så det får nog stanna som en dröm tyvärr.
Citera
2004-11-18, 23:04
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Av dom två alternativ du angett så är BBB klart bättre. Även om ComHem levererar en helhetslösning som kan kännas bekväm så väger nackdelarna ganska tungt. För det första så kan ComHem knappast anses liga i framkant vare sig när det gäller teknik eller kundvänlighet.

BBB å andra sidan kan knappast i dagsläget leverera en helhetslösning och vinsten för slutanvändaren när det gäller deras telefonitjänst måste anses vara försumlig. Dock dröjer det nog inte länge innan dom faktiskt kan leverera en helhetslösning. Min högst personliga åsikt är att BBB dessutom knappast kan anses vara ett riktigt stabilt företag.

Som no1atall påpekar är det absolut alternativet att bygga ett helt eget fastighetsnät. I ett sådant nät kan alla möjliga tjänster levereras. Förutom att vinsterna med ett leverantörsoberoende nät kan det finnas betydande framtida vinster för fastighetsägaren. Självklart beror det på fastighetens storlek, om det finns komersiella lokaler i fastigheten, värdens ambitionsnivå med sin förvaltning o.s.v. men möjligheten till avancerade telemetrilösningar kan vara attraktivt för fastighetsägaren och även innebära en värdeökning på fastigheten.

Skaffa dig lite på fötterna, försök kolla ung. hur mycket det skulle kosta att bygga ett fastighetsnät samt koppla detta till stadsnätet. Skaffa dig även lite på fötterna ang. telemetri och presentera detta på ett snyggt sätt för fastighetsägaren.

Har en bekant som bor inom Akalla-Husby Nätort som är ett riktigt intressant projekt. Det skall dock påpekas att dom av någon outgrundlig anledning valde Bahnhof som internetleverantör. Något som dom nog ångrar idag.

/#LOUDmouth#
Citera
2004-11-19, 11:11
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Lonsdale
Com hem
/.../
- analogt(?) basutbud för tv, går ej att få baskanalerna digitalt? (Vad händer när det analoga nätet släcks?)
/.../

För det första, du tror inte Com Hem kommer sända digitalt när de släcker ner det analoga nätet 2008, kanske de bara slutar sända tv då?

Sen är det väl inte omöjligt att ha båda, Com Hem som kabeltvleverantör och BBB som internetleverantör, känner personligen flera som bor i både lägenhet, villa och radhus som har det så, kan inte ni fixa det så?

Att ha BBB som kabeltvleverantör kommer nog inte funka så bra, Com Hem är däremot heltäckande där medans BBB piskar Com Hem på internetfronten, kolla upp den möjligheten iaf.
Citera
2004-11-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
För det första, du tror inte Com Hem kommer sända digitalt när de släcker ner det analoga nätet 2008, kanske de bara slutar sända tv då?
Jo, det var kanske lite otydligt formulerat. Vad jag undrade var dels om de verkligen sänder basutbudet analogt eller om de har centrala digitalboxar (typ) och sen skickar vidare signalen analogt. Framförallt om de kommer göra så i framtiden så att man fortfarande kan få basutbudet utan digitalbox. Annars har man ju bara nytta av det grundutbudet i en begränsad tid innan man ändå måste skaffa en box (vilket man behöver direkt i BBB-fallet).

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Sen är det väl inte omöjligt att ha båda, Com Hem som kabeltvleverantör och BBB som internetleverantör, känner personligen flera som bor i både lägenhet, villa och radhus som har det så, kan inte ni fixa det så?
Det vore såklart drömmen, men det blir ju i slutändan en ekonomisk fråga för fastighetsägaren. Med tanke på att han 2004 pga snålhet(?) ännu inte dragit in varken bredband eller kabel-tv i huset så känns det osannolikt att han skulle göra båda på en gång. Dessutom är det ett hus med två uppgångar och totalt nånstans mellan 20 och 30 lägenheter så han kanske inte vill lägga allt för mycket pengar utan att få igen så mycket i eventuell hyreshöjning.

Apropå hyreshöjning har jag hört att det är acceptabelt för hyresvärden att höja hyran max 90kr/mån för att han drar in detta. Stämmer det eller finns det andra rekommendationer?

Ingen som vet ungefärliga priser för fastighetsägaren att dra in Com hem resp BBB?

Kan nu nämna när jag fått en del tips att jag själv förespråkar BBB, dels för att jag redan är upplåst på ett abonnemang för Boxer som jag är nöjd med och alltså främst är ute efter bredbandet och dels för att BBB känns som en klart bättre teknisk plattform att stå på för framtida tjänster. Frågan är bara hur jag får mina grannar att tycka likadant. Jag är nämligen rädd att de flesta vill ha Com hem pga basutbudet för tvn..
Citera
2004-11-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Lonsdale
Ingen som vet ungefärliga priser för fastighetsägaren att dra in Com hem resp BBB?
En vän berättar att varken hans familj eller hyresvärden betalade en krona för installationen av BBB. Jag vet inte om BBB alltid gör så, men i det här fallet, en flerfamiljskåk på Tyresö fungerade det på det viset.

Enligt BBB tillfaller nätet fastighetsägaren när installationen är slutförd, kan ju vara bra att känna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in