Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
8 är ingenting. hade du sagt 18 år så visst....
Beskriv miljön, foder, temp och hur ni hanterar den.
Jag tycker det låter som kalkbrist som har utvecklat sig till MBD.
har du själv haft någon skäggagam? Då runt 8 brukar vara den normala livstiden för en skäggagam i fångenskap(av vad jag läst/fått höra). Kusinens ena skäggagam blev 7 innan den dog efter en stroke.
Kosten borde det inte vara då den haft samma kost i många år. Kosten är zophobas alltid med kalk och vitaminer(Nekton-MSA), sallad av olika slag mestadels ruccola. Han får emellanåt även jordgubbe eller smultron som är hans favorit. Temp får jag återkomma med då det är "natt" i terrariet just nu. Han åt även syrsor när han va ung men dom vill han inte ha längre men ibland får han nån skalbagge vi fått tag på i trädgårn, ingen skalbagge i år vad jag minns. Han äter runt 5 zophobas/3dje dag.
Miljön har varit densamma sen vi flyttade hit 2007, en bur med en mindre övervåning, dock har vi han i en annan mindre bur nu för tiden sen han blev krasslig, då han ibland lyckas falla på rygg från övervåningen och inte kunna vända sig om igen. Den mindre burens storlek är cirka 1 meter lång och 50cm bred, den andra större 1,10x60 + övervåning som täcker cirka hälften av undervåningen.
Lite pinnar och annat att klättra i.
Fram tills han blev 8år brukade han gnida nosen mot rutan och ville då ut på sina utforskningsrundor runt om i huset.
Vi hanterar inte han specciellt mycket utan låter han vara i fred när det ser smärtsamt ut bara man pillar på han, han får ett bad cirka var tredje vecka. Tar även ut han och prova hålla han under kranen så brukar han dricka om han är törstig(bara nosen under vatten strålen).
Jag har även läst lite om mdb men tycker inte det verkar stämma riktigt, då han inte har matvägran, svårt att resa sig utan att släpa i backen, förlamningar.
Vi har även 2 andra skäggagamer som är 7år som inte visar några symtom. Dom lever i olika terrarier då dom blir våldsamma tillsammans.
Han äter betydligt mindre än dom andra men samtidigt gör han inte mycket mer om dagarna än solar eller sover.
Blev ett långt svar, tack för att ni tar er tid.