Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Nej, det står att när dessa 15 saker drabbar muslimerna så drabbas de av tribulation. Leder inte detta dig till tanken att detta är något negativt och något som man skulle vilja bli av med?
Om du läser inläggen innan ser du att detta händer för att ''som vi bäddar får vi ligga''. Självklart är det något vi får bli av med men, mycket av det som händer är bland folket.
[4:79]
Det goda som du får del av är från Gud, och det onda som drabbar dig kommer av dig själv. OCH VI har sänt dig [Muhammad] som budbärare till människorna - [om detta] behövs inget annat vittne än Gud.
Citat:
Ja, du sa innan att man inte gjorde uppror.
Jag pratade om muslimska ledare och det jag syftade på, eftersom Dao hävdade att man fick göra uppror mot en ledare som begår synd, men så är inte fallet utan handlar om någon som är kafr och har gett klar intryck på det.
Citat:
Nu är det iaf bevisat att man får göra uppror. Sen om de har kapacitet eller inte, det är svårt för någon i Saudi att avgöra. Hade egyptierna kapacitet? Uppenbarligen, de lyckades ju. Likaså Tunisierna.
Ja, det är svårt att avgöra och upploppen i Egyptien/Tunisien tog landet tillbaka några år (Och folket har splittrats ännu mer, blev ju Shia vs sunni krig i Tunisien), det kommer bli ännu mer korrumperad nu.
Citat:
Ja, därför kan du ju svara på vad jag frågade innan. Jag vet att Saudiska kända 'ulama inte har förklarat deras kungahus som kufaar,
Kolla på fatwan som du slängde hit förut, den förklarar vad som behöver göras för att ledaren ska klassas som kafr.
Citat:
men jag vet också att de lärda bland dem som har gjort det har kastats i fängelse.
Intressant, källa? Förresten, varför tror du att jag är proffs inom Saudi-politik? Jag har bara sett mycket av historien och att upplopp inte är den enda lösningen på problemet, utan att även folket förbättrar sig, vilket sällan händer.
Citat:
Därför frågar jag dig efter din tolkning av versen:
"5:51 O ye who believe! take not the Jews and the Christians for your friends/protectors(awliya'): They are but friends/protectors to each other. And he amongst you that turns to them is of them. Verily Allah guideth not a people unjust."
Är det inte att göra exakt detta när man allierar sig med ett icke-muslimskt land för att kriga mot muslimer?
Fråga någon mufti i Saudi eller något, här är deras senaste fatwa om detta iaf,
"
The council hereby reaffirms that only the reform and council that has its legitimacy … may bring welfare and avert evil, whereas it is illegal to issue statements and take signatures for the purposes of intimidation and inciting strife … Since the kingdom of Saudi Arabia is based on the Qur'an, Sunnah, the pledge of allegiance [to the ruler], and the necessity of unity and loyalty, then reform should not be by demonstrations and other means and methods that give rise to unrest and divide the community."
Saudi Arabien kommer att bli helt förstörd om man startar upplopp, men kungafamiljen är redo för reformer. Jag är inte blind för det som sker, men det kommer ingen bättre även om man startar upplopp, varför kanske man undrar? För att kungen är en spegelbild av folket. Inte nog med att det inte är tillåtet eftersom de
inte är kafr.
Citat:
Hur ställer du dig till bevisen till att man får demonstrera mot en makthavare?
Och det är den andra frågan som leder oss tillbaka till topic, nämligen att en person idag blir inte khawarij därför att han inte lyder makthavaren, utan om han gör takfir efter synder, och dessa personerna finns det väldigt få av som gör. Och ironiskt nog anser de deras låga antal vara ett bevis för att de har rätt

Det var deras principer som beskrev deras tolkningar av saker och ting som gjorde de till Khawraji. Vilket du kan läsa om i inlägget till Tubbo några sidor bakåt, trodde det var ganska klart...? Men aja.
Du är shia va?