2011-08-15, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Nej, inte om detta men islam & vetenskap hade vi några gånger, bland annat här https://www.flashback.org/t1563388

Religös avvikande & vetenskapligt är två helt olika saker, problemet med dessa grupper är inte deras vetenskapliga uppfattningar, utan att de startade upplopp och var bland de som dödade oskyldiga, det är där ''utrotningen'' kommer in.

De har en intressant bakgrund och araberna efter Muhammed (fvmh) tid var väldigt framgångs rika, inte konstigt att många ville ta över makten. Tycker du att det är konstigt? Dessutom om vi kollar tillbaka på hadith hade Muhammed (fvmh) varnat för detta,

The Prophet (saaw) said: “Allah does not remove the ‘ilm after it was given to you, rather the ‘ilm would be removed with the death of the ‘Ulema. Then some people, who are ignorant, will start giving their Ra’ee based on their desires and they are misled and will lead the Ummah astray” (Bukhari & Ahmad)

Jag vill inte dra några poäng och utesluta TS och påbörja Sunni Vs Shia diskussioner, men det finns historiska beskrivningar på detta som är bra och kan besvara dina frågor.

Koranen[9:115]Gud låter inte de människor som Han har kallat [till trons väg] gå vilse, förrän Han har klargjort för dem vad de bör avhålla sig från. Gud har kunskap om allt.

Ok. Är personligen väldigt oroad för spännigarna mellan Iran( Shia) och resten av den muslimska världen( Sunni). Speciellt med tanke på att iranierna inte är araber, och med tanke på att arber inte låter dem glömma att perserna redan besegrats av just araber. Saken är den att idag är det iranierna som sitter på dom tunga vapnen. Det är en väldigt oroande utveckling vi ser.

Jaja, jag hoppas det ordnar sig för islam. Tack för en intressant diskussion.
Citera
2011-08-15, 17:10
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Sant, men jag tycker att du ska läsa TS igen. Där tar Ali Bin Talib till logiken för att bekämpa deras felaktiga tolkningar (några tusen återvände till honom efter det), han försökte bemöta de med förnuft och bad de att lämna över de som har begått brotten innan han bekämpar de. Samma sak ska vi göra, vi ska bemöta all okunskap med kunskap och upplysa folket med god vägledning.
Kan nog vara något. Men för att det ska gå ihop med att välja att dö om man har ett val så hade Ali Bin Talib inget val till slut. Han kunde inte välja mellan att dö eller döda, utan bara dödade.

Citat:
Sionisterna? Eh, tålamod min vän, de kommer gå under förr eller senare.
Du ser, jag är inte övertygad om att rättshaverister kommer gå under. Varken bosättare, självmordsbombare eller homeopater. Om jag tänker mig en dystopisk framtid har en av dessa rättshaverister vunnit. Inte mellanvägen. Kanske hjälper det att man har en tro på en aktiv Gud då . Som kan komma till undsättning om det börjar se riktigt illa ut.

Citat:
Tyvärr är det så, men som du ser är meningen med tråden att visa Islams rätta ansikte där Muhammed (fvmh) bad oss om vi hade två val att antingen döda eller bli dödad skulle vi ta den första, det skiljer sig mot gruppen som påstår sig luta sig mot Islam men om vi kollar närmare på de är de på fiendens sida.
Men kan de inte motivera sig själva med att de befinner sig i den andra fasen som Ali Bin Talib gick genom? De anser sig ha varnat de otrogna och har nu inget val, de dödar.

Jag menar absolut inte att rättshaverister är något exklusivt inom Islam. Jag bara funderar vad vi kan göra åt terrorism i allmänhet.
Citera
2011-08-15, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Kan nog vara något. Men för att det ska gå ihop med att välja att dö om man har ett val så hade Ali Bin Talib inget val till slut. Han kunde inte välja mellan att dö eller döda, utan bara dödade.

Denna diskussionen utesluter inte rättvisa, där folk som mördar oskyldiga ska ställas till rätta, han hade inget val i detta då de vägrade att lämna in de oskyldiga och sa att de hade dödat honom allihopa, men i andra fall kan man ha val.

Citat:
Du ser, jag är inte övertygad om att rättshaverister kommer gå under. Varken bosättare, självmordsbombare eller homeopater. Om jag tänker mig en dystopisk framtid har en av dessa rättshaverister vunnit. Inte mellanvägen. Kanske hjälper det att man har en tro på en aktiv Gud då . Som kan komma till undsättning om det börjar se riktigt illa ut.

Jag har hopp, och att rättvisan kommer vinna till slut, även över sionisterna. Kommer dock ta ett tag, men men, tålamod.

Citat:
Men kan de inte motivera sig själva med att de befinner sig i den andra fasen som Ali Bin Talib gick genom? De anser sig ha varnat de otrogna och har nu inget val, de dödar.

Det är skillnad mellan oskyldiga/skyldiga, den här gruppen hade dödat flertals oskyldiga för ingenting, som inte hade gjort de något illa, då får de ta konsekvensera som möter de från en rättvis ledare, även om han uppmuntrade de att lämna sin falska väg.

Citat:
Jag menar absolut inte att rättshaverister är något exklusivt inom Islam. Jag bara funderar vad vi kan göra åt terrorism i allmänhet.
Jadu, man kan ju skriva en bok om denna frågan
Citera
2011-08-15, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ok. Är personligen väldigt oroad för spännigarna mellan Iran( Shia) och resten av den muslimska världen( Sunni). Speciellt med tanke på att iranierna inte är araber, och med tanke på att arber inte låter dem glömma att perserna redan besegrats av just araber. Saken är den att idag är det iranierna som sitter på dom tunga vapnen. Det är en väldigt oroande utveckling vi ser.

Jaja, jag hoppas det ordnar sig för islam. Tack för en intressant diskussion.

Tack själv.
Citera
2011-08-15, 17:22
Medlem
Daos avatar
Citat:
https://www.flashback.org/sp32250680 Läs inlägget där. Muhammed (fvmh) sa,

"Allah does not punish the individuals for the sins of the community until they see the evil spreading among themselves, and while they have the power to stop it, do not do so." (Ahmad)

Och du kan inte mena allvar med att upplopp gynnar Ummah? Det gynnar endast fienden som attackerar muslimska länder så fort de ser en svaghet hos oss, upplopp leder till att många oskyldiga dör, landet blir ännu mer förstörd och det kan vi se runt om i världen nu. Kan du visa Koranverserna som nämner att det inte är fel att bekämpa muslimska härskare?

Upplopp I SIG gynnar inget samhälle. Men om styret frångår islam, så är det rätt att göra motstånd mot dem också. Och nej - just nu kan jag inte visa sådana koranverser. Återkommer om det!
Citera
2011-08-15, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Upplopp I SIG gynnar inget samhälle. Men om styret frångår islam, så är det rätt att göra motstånd mot dem också. Och nej - just nu kan jag inte visa sådana koranverser. Återkommer om det!

Du kommer aldrig att hitta de Koranverserna då de inte finns. Goodluck. Islam uppmuntrar till tålamod och att man ser något ont i samhället ska man börja med att förändra sig själv, sedan familjen, sedan släkten så ska man se att samhället förändrar sig också.
Citera
2011-08-15, 18:01
Medlem
Daos avatar
Citat:
Du kommer aldrig att hitta de Koranverserna då de inte finns. Goodluck. Islam uppmuntrar till tålamod och att man ser något ont i samhället ska man börja med att förändra sig själv, sedan familjen, sedan släkten så ska man se att samhället förändrar sig också.

Där håller jag med dig i stort.

Men att koranen tar upp KAMP och STRÄVAN, även i samhällelig nivå, borde inte vara okänt för dig!
Citera
2011-08-15, 18:09
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Det är skillnad mellan oskyldiga/skyldiga, den här gruppen hade dödat flertals oskyldiga för ingenting, som inte hade gjort de något illa, då får de ta konsekvensera som möter de från en rättvis ledare, även om han uppmuntrade de att lämna sin falska väg.
Är gränsen glasklar att den ska dras vid någon som handgripligen har dödat någon? Eller räknas uppvigling, eller undanhållandet av skyldig in? Jag försöker bara sätta mig in i hur man kan bestämma vem som är skyldig och inte.
Citera
2011-08-15, 18:24
Medlem
Citat:

Intressant... Finns inte versen "wa man lam yuhkam bima anzala Allah, fa ula'ika homul kafiron"?

För övrigt så gäller förbjudet att göra uppror mot makthavaren i ett muslimskt land, när denna är muslim. Om ledaren för ett muslimskt land inte är muslim så blir det obligatoriskt att störta honom. Upprepar för att slippa anstormning av SD-killar, ledaren för ett MUSLIMSKT land.

Tänkte ta upp lite verser och så men kan lika gärna länka till det antar jag.

http://islamiology.wordpress.com/2008/08/13/what-is-meant-by-quranic-verse-taking-kafirs-as-awliya/

Anledningen att jag länkar till detta är därför att många muslimska ledare faller i detta, bl a Saudi när de betalar amerikanska militärbaser i Saudi för att bomba Irak.
Citera
2011-08-15, 19:33
Medlem
Citat:
Självklart är terrorism i stor skala utförd av väst/deras knähundar, (Statsterror), de som nekar detta kan få fina fina källor.

Jag tror att du missförstod inlägget lite, jag hade den delen inom citationstecken och nämnde att Khawraji/Dagens terrorister som folk påstår ha hittat inspiration från Koranen går efter andra ideologier och sina begär än islam.

Ska läsa artikeln nu, men var snäll och smutskasta inte de muslimska ledarna, vi får fokusera på oss själva först innan vi pekar fingret och med tålamod möta allt motstånd, Muhammed (fvmh) har sagt:

Allaah’s Messenger (SAAWS) said, "He who sees from his ruler something he dislikes, let him be patient with him, for he who splits away from the Jamaa’ah by a handspan and then dies, dies a death of Jaahiliyyah"

إن أكرمكم عند الله أغناكم

"He who sees from his ruler something he dislikes" Utan Iman är "Ruler" bara en titel och Koranen endast papper.

Koranen; 49:14 och framåt;

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

the desert arabs say, "we believe." say, "ye have no faith; but ye (only)say, 'we have submitted our wills to allah,' for not yet has faith entered your hearts. but if ye obey allah and his messenger, he will not belittle aught of your deeds: for allah is oft-forgiving, most merciful."

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

the (true) believers are those only who believe in allah and his messenger and afterward doubt not, but strive with their wealth and their lives for the cause of allah. such are the sincere.

قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

say: do you apprise allah of your religion, and allah knows what is in the heavens and what is in the earth; and allah is cognizant of all things

يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
(Mycket vackert!)

they regard it as a favor to you that they have submitted! say: 'do not regard your submission as a favor to me, rather, it is allah who bestows upon you a favor by guiding you to belief, if you are truthful. '

إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

indeed, allah knows the unseen of the heavens and the earth, and allah is the seer of what you do. '

Varför man kallar dessa för Khawarej kan läsas Ovan, historien börjar där!
Citera
2011-08-15, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Där håller jag med dig i stort.

Men att koranen tar upp KAMP och STRÄVAN, även i samhällelig nivå, borde inte vara okänt för dig!

Visst gör den det, men en kamp som handlar om krig får man inte ta i egna händer, utan med ledarens befallning, och ett upplopp i landet leder endast till mer elände för folket, ledaren är en spegelbild av folket. Imaam Ibnul Qayyim fick denna frågan om upplopp och vad han anser om detta och han sa,

if the ruled are upright, then their rulers will be upright

if the ruled incline away from uprightness, then their rulers will do the same to them

if the ruled transgress and oppress, then their rulers will do the same to them

if there appears deception and plotting from the ruled, then it will be the same from their rulers

if the ruled take away the rights of the people and become miser as to the rights of others, then their rulers will do the same to them and deprive them of their rights

if the ruled take away from the oppressed /weak among them that which they deserve not to take in their transactions with them, then their rulers will do that towards the ruled's wealth and take what they deserve not, and impose on the ruled taxes and assignments

and whenever the ruled take from the oppressed and weak unjustly, then their rulers will do the same to them and take it by force

so the actions of the ruled appear in the actions of the rulers and it is not in the Divine Wisdom that Allaah (I) assigns authority over the wicked and evils ones, EXCEPT to the ones who are of their own kind

Since the first generation was of the best generation and of the most righteous, ... so were their leaders righteous

Vanliga muslimer som inte har någon kunskap ska inte ge egen fatwa utifrån sina begär, utan kolla vad rättslärda säger om saker och ting, dessutom skaffar djupare kunskap innan man uttalar sig.

Koranen: [5:8]TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör.
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-08-15 kl. 21:56.
Citera
2011-08-15, 21:47
Bannlyst
Citat:
Är gränsen glasklar att den ska dras vid någon som handgripligen har dödat någon? Eller räknas uppvigling, eller undanhållandet av skyldig in? Jag försöker bara sätta mig in i hur man kan bestämma vem som är skyldig och inte.

Då får man straff utifrån vilken av de handlingarna man har begått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in