2011-08-14, 04:45
Medlem
Rikskrasslers avatar
Sedan några timmar tillbaka uppstår det en slags "linje" när något på skärmen rör sig. När jag t ex swipear mellan desktopsen fram och tillbaka går det en horisontell linje som börjar längst ned och långsamt rör sig upp till toppen av skärmytan, för att sedan börja om nedifrån. Egentligen är det inte en linje utan det är som att skärmen delas i två, och den övre delen släpas efter den undre och inte riktigt hänger med(vilket skapar en slags linje).

Detta sker hela tiden, så fort någon rörelse sker på skärmen, oavsett program. Omstart hjälpte inte ett dugg. Kör OS X Lion och har en iMac. Det syns inte på screenshots.

Någon med samma problem? Hur ska jag fixa det?
Citera
2011-08-14, 07:58
Medlem
Syns det inte på skärmdump kan det vara grafikkortet som börjar bli kass. Ser det likadant ut om du låter datorn stå och kallna någon halvtimme? I så fall kan du räkna bort värmeproblem.
Citera
2011-08-14, 15:30
Medlem
Rikskrasslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Syns det inte på skärmdump kan det vara grafikkortet som börjar bli kass. Ser det likadant ut om du låter datorn stå och kallna någon halvtimme? I så fall kan du räkna bort värmeproblem.

Har haft datorn avstängd nu i flera timmar och det ser likadant ut. Om det nu är fel på grafikkortet, vad kan man göra åt det?

Självklart skulle garantin gå ut för 15 dagar sen
Citera
2011-08-14, 15:32
Medlem
tzjs avatar
Ring Apple imorgon och förklara läget. Visst, garantin har gått ut, men du kan fortfarande reklamera den om de skulle visa sig vara ovilliga att hjälpa till.
Citera
2011-08-14, 15:48
Medlem
Rikskrasslers avatar
Testade att spela in skärmen med quicktime och då syns problemet! Är detta ett gott tecken?

Återkommer med klippet

EDIT: http://vimeo.com/27685367
Senast redigerad av Rikskrassler 2011-08-14 kl. 16:42.
Citera
2011-08-14, 16:54
Medlem
tzjs avatar
Jag ser ingen linje.
Citera
2011-08-14, 18:06
Medlem
Rikskrasslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag ser ingen linje.

Insåg precis hur dum jag är. När jag själv spelar upp klippet så syns den ju eftersom att det är något på skärmen som rör sig i sidled.

Testade precis att koppla datorn till tv:n, och linjen syns inte på tv:n utan bara på datorskärmen. Vad kan detta innebära?

Får nog ringa till apple imorgon som du säger
Citera
2011-08-29, 03:45
Medlem
När jag läser det nu igen låter det som att vsync är avslaget och att du får tearing. Om det är så, är det mjukvarurelaterat.

Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=ae3-Z7wiWF8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in