2011-08-14, 00:39
Medlem
naborus avatar
hej ska gå bygg-anläggning nu en kurs på 1 år 4dagars praktik 1dag teori
jag gick ut som utbildad finsnickare/båtbyggare när jag var 19 år, gått 2 år och inte fått in foten inom den branshen de båtvarven som ligger här på västkusten går skit bland annat najad nu senast som gått i konkurs så nu tänkte jag byta linje.

vad är skillnaden på arbete, lön, efterfrågan för en snickare vs plåtslagare.. hörde med en granne här hemma som är målare han prata med en firma som ligger i samma lilla komun som jag bor i de har jobb 3år fram som plåtslagare och verkar inte vara säsongs betonat så som målare sementare ska prata med dem på måndag angående praktik hur företaget går och lärningslön har hört att det ska vara väldigt slitsamt och mycket utomhus..
snickare behövs ju alltid men känns som väldigt många går just den utbildningen ?

Hur är yrkene kontra mot varandra bra om man hade tänkt jobba i norge säsong vara uppe 2veckor hemma 1... vill gärna höra från er snickare plåtslagare ute i siberspace..
Citera
2011-08-14, 00:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Du verkar tänka lite för kortsiktigt kanske?
Om detta skall bli ett yrke under längre tid bör du kanske tänka på arbetsskador också?

Tänker du på längre sikt så tror jag att plåtslagare kan vara bättre.
Det är svårare att kopiera den kunskapen och utbildningarna motsvarar kanske inte efterfrågan.
Men alla kan måla och snickra efter ett tag?

Jag jobbar själv som tjänsteman, men känner många hantverkare.
Så jag vet inte egentligen hur dessa arbeten går till.

Det är svårt att sia om framtiden, men....
Tänk långsiktigt är mitt råd.
5 år kanske.
Citera
2011-08-14, 01:01
Medlem
naborus avatar
Kan börja med att säga att val av firma kan vara som natt och dag. Först jobbade jag med det i två år, och lämnade yrket för att jag inte trivdes över huvud taget, skitjobb var vad det var.
Nu förra sommaren efter ett uppehåll på ett par år började jag på en liten firma, och vilken skillnad! Från att vara hantlangare och verkstadsarbetare till att verkligen lära sig yrket på riktigt.

Jag trivs otroligt bra i dagsläget, att sköta mig själv och mina jobb, en enorm frihet. Vinterhalvåret är däremot piss om man jobbar, lägger man tak mitt i vintern kommer man inte hem med ett leénde direkt.

Yrket tar lång tid att lära sig, bara att få in grunden tar nog något år. det är millimetrar och grader hit och dit, ofta trånga vrår man för ligga och knöla med i timmar, så tålamod är bra att ha.

Ligger du på trakt, som fullbetald så snittar du ca 33.000 efter skatt, så pengar kan du tjäna om du vill. Vanligt 7-16 jobb på hemmaplan som fullbetald ligger du på ca 150kr i timmen, inget märkvärdigt men inte dåligt heller. 6500 arbetstimmar till fullbetald.

Och det finns en del att plocka vid sidan av om man vill det också

Arbetsmarknaden skriker efter plåtslagare, så arbetslös blir du aldrig! Har för mig att vi ligger runt 500%(!) i underskott ungefär, nu med kommande pensioner.

I korthet så trivs jag ganska bra, kan tänka mig att hålla på med detta ett tag till, inte hela livet kanske, men det är ett bra jobb.

Kom ihåg att val av firma och kollegor är A&O i denna branch.

Hoppas det gav något. / Core.
2011-08-14, 01:02
Medlem
naborus avatar
plåtslagare måste väll ändå vara mer slitsamt än snickare .. skulle bra gärna vilja veta för och nackdelar med allt. denna tråden är rätt bra men säger inte allt https://www.flashback.org/t1602664
Citera
2011-08-14, 16:19
Medlem
naborus avatar
bump
Citera
2011-08-14, 22:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Sickare på ett båtbyggeri?
Då är du säkert redan duktig på snickerier?

Kanske kan plåtslageri bli ett bra val.
Då står du lite bredare inför framtiden.

Du kommer säkert att byta arbete flera gånger.

Ja. Arbetsgivaren är kanske viktigare än branschen.
Citera
2011-08-14, 22:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Sorry att jag sprutar info.
Jag känner inte till vad det finns för studierådgivning i ditt fall.

Men jag hade nog försökt att få träffa olika studierådgivare och tom få info från AF.

Men du vet; ingen vet egentligen vad som händer i framtiden.
Citera
2011-08-15, 00:47
Medlem
naborus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sorry att jag sprutar info.
Jag känner inte till vad det finns för studierådgivning i ditt fall.

Men jag hade nog försökt att få träffa olika studierådgivare och tom få info från AF.

Men du vet; ingen vet egentligen vad som händer i framtiden.

sätter inte min fot på AF de är mytomaner tvinga på mig utbildning på saab sa att de skulle starta 2shift i nov då kursen var klar första praktik dagen efter 3 veckor utbildning berätta den "faddern " man hade på saab linan att saab hade stått still varje dag några timmar sen de hade startat upp i början på året. i helvete de startar 2shift då .
jag berätta detta för AF de hota mig att jag inte skulle ungdomsgaranti 2,7k i mån om jag strunta i praktiken nämnde även att jag hitta praktik på ett annat ställe. sjukskrev mig 2 dagar sökte jobb fick jobb på husqvarna fixa in en kompis även där försökte AF neka kompisen tilll jobb för att gå kursen... vem hade rätt sen da jo jag stackars idioterna som hade falska förhoppningar på att saab skulle vända .. är huvudet dum så får kroppen lida.

har även varit hos en arbetscoash precis när jag tog studenten under lågkonjukturen 09 hon tyckte jag skulle ta antideprisiva piller hon fick även sparken 3mån senare...
sa det att jag mår hur bra som helst söker jobb styrketränar regelbundet är med kompisar lever ett helt normalt liv.

näää nått förtroende för AF har jag inte ringde en snabbis bara och fråga om jag kunde få a-kassa men det är tydligen bara deras utbildningar + man har varit arbetslös 3mån ... så man får bonusar för att man är inaktiv att söka jobb.

farsan är lärare och har bra kontakt med en på konvux ska prata med honom imorgon samt lämna in ansökan till hemkomunen och hoppas de vill lägga 100k till en annan komun för att jag läser där annat vore rubbat med tanke på minna betyg och att den utbildningen jag har går alla i konkurs. och visst lite snickeri har jag i mig men det hjälper inte när man söker till en arbetsgivare. specielt under lågkonjukturen stog det i varje snickar annons 5års erfarenhet och självgående på alla.

Ska även åka och höra mig för innan kurs start om praktik lärling lön etc på olika plåtslageri kollat upp en 10tal redan
Citera
2011-08-31, 17:46
Medlem
Har inte läst allt, men plåtslagare är väldigt eftertraktade, har i regel lite bättre lön. Men det är fan så slitigt. Går som lärling just nu.
Citera
2011-09-01, 15:16
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestratiion
Har inte läst allt, men plåtslagare är väldigt eftertraktade, har i regel lite bättre lön. Men det är fan så slitigt. Går som lärling just nu.
På vilket sätt är det slitigt? Hur är det att vara plåtslagarlärling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in