• 1
  • 2
2011-08-14, 00:31
Medlem
Letat efter trådar liknande detta men inte hittat något som passar mitt så ganska onödigt att gå OffTopic på den tråden

På denna tråden får ni gärna dela med er utav era upplevelser som ni "busat" med smällare/fyrverkerier!

Skriv gärna vilken smällare/raket ni använde samt vad ni gjorde med den!

Jag kan börja!

Det var för ett par år sedan på nyår. Jag och min polare är, tja vad ska man säga, galna i raketer Så vi gjorde en massa bus då. Inga stora taskiga men ett par elaka

Vid metallsoptunnorna som man brukar slänga hundbajs i la vi en blinkbomb bland hundbajsplastpåsarna som fanns ovanför. Så alla brann upp ^^

Alltid är det skoj att kasta rundor med Thunder King (airbomb). Bland annat la vi en i metallsoptunnan som man slängde hundbajs i. Jäklar vilken smäll säger jag bara Hela locket flög upp och det började ryka.

Sen la vi även en Thunder King i en vinflaska x) Så det var bara att kubba snabbt som satan för att inte bli träffad.

Men det absolut roligaste att göra med Thunder Kings är att kasta "Random". En lek som min polare kommit på. Man står ute på ett fält. Tänder en Thunder King och skriker "RANDOM" medan man kastar iväg den. Sen är det bara att kubba iväg från airbomben i hopp om att inte bli träffad :P Min kompis fick oturen att få airbomben på sig xD En gång fick han den precis bredvid benet när den small. Men roligt är det

Så nu är det er tur. Berätta gärna om era historier!

Med vänliga hälsningar crAsiest
Citera
2011-08-14, 00:37
Medlem
sommarlovs avatar
Du menar när man var 12 år och gick ner till grustaget och grävde ner smällarna i sand/grus.
Visst, det är fina barndomsminnen.
Vem som helst kunde köpa vilka smällare som helst på den tiden!
Citera
2011-08-14, 00:46
Medlem
Mr.Maazes avatar
Smällare/fyrverkerier var roligt när man var 12 år gammal. Nu inser man att man bara eldar upp pengar...
Citera
2011-08-14, 00:51
Medlem
tigerrakets avatar
Man ska inte vara rolig med smällare.
En kompis "hade roligt" med king air bomber. Det slutade med en nedbrunnen sopstation, tre förstörda bilar varav en volvo C30 samma år som den kom ut. En rökskadad husbil och ett förstört garage.
Så kan det gå om man "har kul" med smällare.
Vill inte låta tråkig men det är sant.

Smällare bakom soprumsbrand?

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------
Den brand som ödelade ett sophus och som spreds till två bilar på Tordönsgatan på måndagskvällen var anlagd. Enligt räddningstjänsten kan branden ha startats med hjälp av smällare.

– Att den var anlagd råder inget tvivel om. Vi är inte helt säkra på vad som startade den men med stor sannolikhet kan det vara smällare som orsakade den, säger Jan Klauser brandutredare på räddningstjänsten.

Det var klockan 18.20 som larmet om branden nådde räddningstjänsten. Förloppet var kraftigt och sophuset och en bil totalförstördes, samtidigt brandskadades ytterligare en bil. Vid 18.45 återstod endast rykande rester av byggnaden och bilen.

– Räddningstjänsten gjorde ett bra jobb som lyckades begränsa branden. Det fanns en stor risk att den skulle spridas till några intilliggande garagelängor.

Polisen rubricerar ärendet som mordbrand och enligt Jan Klauser har vittnen sett personer röra sig i området vid tiden för branden.

– Om det är smällare kan man se vilka konsekvenser det kan få. Här har vi verkligen materiella skador av större dignitet, säger han

Garangelängorna fick byta trä och målas om och ersätta tre portar
En bil C30:n brann ner. En blev svedd
och en började smälta vid lister och liknande

En husbil rökskadades.
Citera
2011-08-14, 01:01
Medlem
Visst. Det är bortkastade pengar men detta gjorde jag när jag var yngre samt nu och inte tänkte så mycket på pengar utan bara hade kul. Vill inte att folk ska vara så himla negativa och skriva kommentarer att det var roligt när man var yngre och bortkastade pengar etc. De som tycker sånt, skriv inte på denna tråden tack! Skriv gärna vad ni har gjort för kul med dem istället när ni var små/vuxna.

MVH
Citera
2011-08-14, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Smällare/fyrverkerier var roligt när man var 12 år gammal. Nu inser man att man bara eldar upp pengar...
Välkommen till pyroteknikforumet..

Har själv upptäckt en rolig funktion hos fyrverkeripjäser
Att följa pjäsens användarinstruktioner och avnjuta den likt den var ämnad för!

Låter kanske tokigt men själv finner jag mycket nöje i denna egendomlighet.
Citera
2011-08-14, 01:51
Medlem
legopelles avatar
Fyrverkerier är kul, det håller jag med om.

Att "leka" med dem och använda dem på nya sätt har jag också gjort.

Men det du skriver är inte bara fara för liv och lem, utan även skadligt för den pyrotekniska kulturen.

Tips för att göra det säkert:
Ta bilen och åk långt bort till något övergivet grustag.
Gör vad ni vill, förutom kanske att stå i skotthållet.

Det är inget fel att ha kul, men gör det inte på andras bekostnad, vare sig det är egendom eller hobby i fara.
Citera
2011-08-14, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Välkommen till pyroteknikforumet..

Har själv upptäckt en rolig funktion hos fyrverkeripjäser
Att följa pjäsens användarinstruktioner och avnjuta den likt den var ämnad för!

Låter kanske tokigt men själv finner jag mycket nöje i denna egendomlighet.

Testade detta och av någon konstig anledning började jag asgarva sedan jag lagt en ""kinapuff" på marken, tänt den och sedan sprungit 10m bort
Citera
2011-08-14, 12:37
Medlem
Så, vad har ni gjort?
Citera
2011-08-14, 14:56
Medlem
GalFisks avatar
Jag har också experimenterat i min tid som 12-åring.
Vi satte vingarna från ett modellplan på en raket och skjöt den horisontellt, vilket medförde att den gjorde en stor looping och kom tillbaks.
Min favorit med smällare var att kapa toppen av en smällare, kapa stubinen till 1 cm på en annan, tejpa dom så stubinen på nr 2 stack in i krutet på nr 1 - och sen avfyra dom från ett rör (gärna en utbränd raket). Smällare nr 1 antände och kastade iväg nr 2, som small en bra bit upp i luften.
Vi försökte tejpa smällare till pilar och skjuta iväg dom med båge, men jag minns aldrig att vi lyckades.
Citera
2011-08-14, 16:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
k3wlb0mbaranvändarnamn √
Maxat ut antalet flinon √
Använder xD √
Leker med smällare √
Bombar hundbajslådor √
Tycker uppenbarligen att glassplitter är en kul lek √

Slutsats: 13-14 år, spelar allan och tror på allvar att folk tror han är 18+. Kommer hålla på och leka tills polisen kommer och knackar på och arga mamman knycker alla smällare. Gråter då en skvätt och skriker elaka saker till mamma.

Nej, jag brukar inte leka med fyrverkerier. Jag använder dem till det de är till för. Raketer säkras och skjutes så rakt upp det går. Smällare placeras på mark eller hänges i träd, beroende på modell. Romerska ljus och mörsare säkras upp i avsedd vinkel och skjutes från publiken.
Citera
2011-08-15, 11:59
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze

Såsom när du äter, går på bio, tankar bilen, röker, dricker eller nåt annat man tycker är roligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in