• 1
  • 2
2011-08-13, 21:48
Medlem
Bjorneborgarens avatar
Aftonbladets Marcus Leifby gjorde för ett kort tag sedan en intervju med SVT:s sportchef Per Yng. De diskuterade TV-sportens framtid och mot slutet av intervjun skall Yng ha bett Leifby att stänga av bandspelaren, för att presentera en idé som finns på redaktionen. Leifby skall ha "fallit pladask" för idén och lovat Yng att hålla tyst om den.

Jag är mycket nyfiken på vad det kan vara SVT har i åtanke och undrar om någon har någon tanke att dela med sig av?

Här finner ni förresten intervjun: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13349245.ab
Citera
2011-08-13, 21:58
Medlem
Bara att gå igenom vilka projekt som det går att göra med de fåtal rättigheter svt har kvar?

För jag tror inte SVT kommer köpa in något särskilt stor rättighet den närmsta tiden.
Citera
2011-08-13, 22:11
Medlem
DarknessNightmares avatar
Idén kanske är en egen Sportkanal för SVT där det sänds enbart sport ,Hockey fotboll m.m Svt Sport heter den.
Citera
2011-08-13, 22:16
Medlem
Bjorneborgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
Idén kanske är en egen Sportkanal för SVT där det sänds enbart sport ,Hockey fotboll m.m Svt Sport heter den.

Har också funderat på en sportkanal, men i sådana fall mer av typen ESPN Classics, med gamla klassiska matcher och lopp. För hur skulle de få råd att fylla en hel kanal med livesport? Skall de ha reklam i enbart den kanalen?
Citera
2011-08-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneborgaren
Har också funderat på en sportkanal, men i sådana fall mer av typen ESPN Classics, med gamla klassiska matcher och lopp. För hur skulle de få råd att fylla en hel kanal med livesport? Skall de ha reklam i enbart den kanalen?
finanseringen kanske kan bli knepigt utan reklam ,sen hur länge SVT kan vara en kanal utan reklam är ju en fråga som alla undrar och många som jag vill inte ha reklam inom sporten men om det blir reklam och alla stora rättigheter är borta ,hur ska SVT då locka tittare ? knepigt att sen Leifby föll pladask också
Citera
2011-08-13, 22:48
Medlem
Bjorneborgarens avatar
Citat:
finanseringen kanske kan bli knepigt utan reklam ,sen hur länge SVT kan vara en kanal utan reklam är ju en fråga som alla undrar och många som jag vill inte ha reklam inom sporten men om det blir reklam och alla stora rättigheter är borta ,hur ska SVT då locka tittare ? knepigt att sen Leifby föll pladask också

Jag tror personligen inte att SVT kommer att tillåta reklam på väldigt många år, om ens någonsin. Det vore väl som sista utväg för att överhuvudtaget överleva. I och för sig är väl sporten snart där... Tror i alla fall inte att detta projekt involverar reklam, men vad vet jag? Bara en känsla jag har. Det vore i alla fall en oerhörd bomb från SVT.
Citera
2011-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Jag tror personligen inte att SVT kommer att tillåta reklam på väldigt många år, om ens någonsin. Det vore väl som sista utväg för att överhuvudtaget överleva. I och för sig är väl sporten snart där... Tror i alla fall inte att detta projekt involverar reklam, men vad vet jag? Bara en känsla jag har. Det vore i alla fall en oerhörd bomb från SVT.
nej SVT ska köra sin linje utan reklam i många år till det tror jag också ,men om det skulle handla om någon stor rättighet som OS 2018 t.e.x så då ska väl inte Leifby falla pladask som du skriver.svårt att veta vad som spekuleras i redaktionen och vilka visioner TV sporten har inför framtiden.en ny kanal och höjda tv-licenser skulle inte heller vara en bra idé.
Citera
2011-08-13, 23:10
Medlem
Bjorneborgarens avatar
Citat:
nej SVT ska köra sin linje utan reklam i många år till det tror jag också ,men om det skulle handla om någon stor rättighet som OS 2018 t.e.x så då ska väl inte Leifby falla pladask som du skriver.svårt att veta vad som spekuleras i redaktionen och vilka visioner TV sporten har inför framtiden.en ny kanal och höjda tv-licenser skulle inte heller vara en bra idé.

Nej, jag tror inte heller det är något sådant. Det handlar nog mer om ett nytt koncept av något de redan har, alternativt är ganska billigt att köpa in, som när de gjorde Vinterstudion av sina skidsändningar. Men jag har egentligen ingen aning om vad det skulle kunna vara. Det är nog ingen idé att vi sitter och spekulerar heller.
Citera
2011-08-14, 02:32
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte heller det är något sådant. Det handlar nog mer om ett nytt koncept av något de redan har, alternativt är ganska billigt att köpa in, som när de gjorde Vinterstudion av sina skidsändningar. Men jag har egentligen ingen aning om vad det skulle kunna vara. Det är nog ingen idé att vi sitter och spekulerar heller.

Precis vad jag tänkte, de ska göra en satsning med något som de redan har rättigheterna för alternativt som är billigt att köpa in men ändå har någon slags folklig förankring.
Citera
2011-08-14, 13:35
Medlem
mishimas avatar
Jag tror inte det handlar om någon sportkanal eller någon specifik rättighet som ska införskaffas. Jag fick mer en känsla av att de skulle utveckla och testa någon ny journalistisk metod i arbetet. Något program om sport som inte har gjorts innan. Det kan handla om en redaktion för sportdokumentärer likt ESPN 30 for 30 fast med en svensk vinkel. Noterade på Leifbys Twitter att han började titta på dem kort efter intervjun. Det kan också vara något samtalsprogram om sport eller dylikt...
Citera
2011-08-14, 16:56
Medlem
Eftersom SVT tappat OS 14 och 16 måste det ju så att säga finnas en massa pengar över. Så ekonomin är nog egentligen inget att oroa sig för.
Att starta en ny SVT-kanal kräver, om jag inte minns helt fel, ett Regeringsbeslut.
Citera
2011-08-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Eftersom SVT tappat OS 14 och 16 måste det ju så att säga finnas en massa pengar över. Så ekonomin är nog egentligen inget att oroa sig för.
Att starta en ny SVT-kanal kräver, om jag inte minns helt fel, ett Regeringsbeslut.

Det finns inte en "massa" pengar över, pengarna kommer ju inte vara innestående för sportredaktionen att spendera på vad som helst under dom närmsta 8-10 åren, det mesta kommer ju troligtvis gå tillbaks till hela SVT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in