• 1
  • 2
2011-08-13, 13:42
Medlem
Vi har alla hrt och uppmrksamat den rasism och hat som finns hr p FB mot invandrare,Men finns det verkligen invandrare som gynnar Sverige? Eller r det som mnga dessa rasister pstr att alla invandrare r skit och frstr det svenska samhllet och bidrar noll till Sveriges utveckling?

tnkte lnka lite artiklar om lyckade invandrare i Sverige och ordet r fritt fr en hett diskussion.

Akbar Seddigh
LDER: 61
BEFATTNING: Styrelseproffs
URSPRUNG: Iran

SVERIGES TYNGSTA � och enda styrelseproffs med invandrarbakgrund. En av den svenska bioteknikvrldens frmsta kndisar som sitter i styrelsen fr en rad svenska bioteknikbolag med ordfrandeposten i Elekta som kronan p verket. Han kom frn Iran i slutet av 1960-talet och drog 1985 igng sitt O-listenoterade bioteknikbolag Ortivus som idag omstter 175 miljoner kronor.

Maria Khorsand
BEFATTNING: (nuvarande)koncernchef fr SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
affrsomrde Financial Markets
EKONOMISKT ANSVAR: 900 Mkr
URSPRUNG: Iran

MARIA KHORSAND tog klivet ver frn Ericsson till OM Hex. Efter tio r p telekomjtten senast som chef fr Ericsson Technology Licensing som sljer radiotekniken Bluetooth det nya utmaningar som gller. "Fr att ta sig fram mste man alltid, alltid vilja. Och fr att bryta med en kultur, en trend, krvs nnu mera viljestyrka." Men Maria Khorsand, med rtter i Iran, r en sann optimist nr det gller invandrarnas mjligheter

Minoo Akhtarzand, fdd 1956 i Iran, r en svensk mbetsman. Akhtarzand r utbildad civilingenjr inom elektroteknik vid Kungliga Tekniska Hgskolan. Hon har haft en rad chefsbefattningar inom Vattenfall dr hon var anstlld 19842006. Hon tjnstgjorde drefter som lnsarbetsdirektr p lnsarbetsnmnden i Uppsala och var generaldirektr fr Banverket frn 2008 tills verket lades ned 2010. Sedan 1 september 2010 r hon landshvding i Jnkpings ln.

Minoo Aktharzand utsgs till rets Ruter Dam 2008.

Shervin razani
Multientreprenr. Det r kanske det bsta ordet fr att karaktrisera Shervin Razani. Som grundare till fyra bolag som varav tminstone tre omstter mngmiljonbelopp har han han mycket att st. Nu r han av tre nominerade till Nya Affrers pris fr rets Entreprenr

Bijan Salehi, Tby(ursprung iran)
Grundare av Sveriges mest internationella TV-station, Canal 7

Ashkan Pouya 33 r. Ashkan Pouya r en erfaren serieentreprenr som har varit inblandad i uppbyggandet av flertalet forskningsbaserade bolag, bde i verkstllande och icke verkstllande befattning. Han r innovationsdirektr vid Lunds universitet sedan april 2010. Ashkan har en utbildningsbakgrund i Business Administration dr han studerat vid Uppsala universitet, Queens University och WHU-Otto Besheim School of Management i Tyskland. Vidare har Ashkan haft en framgngsrik karrir som elitidrottsman dr han r 2000 blev Vrldsmstare i Combat Jujutsu.

saeid Esmaeilzadeh 35 r. Saeid Esmaeilzadeh r professor i materialkemi vid Stockholms Universitet. Han disputerade vid samma universitet r 2000 och r 2002 utsgs Saeid till Sveriges yngsta docent. Han har mottagit ett stort antal priser och utmrkelser fr sin forskning och insatser som entreprenr. Saeid r ocks en serieentreprenr som medverkat i byggandet av ett flertal forskningsbaserade fretag.

Trita Parsi r VD och grundare av det nationella iransk-amerikanska rdet "National Iranian American Council", och frfattare, mest knd fr sin prisbelnt bok "Den Svekfulla Alliansen: De hemliga frhllanden mellan Israel, Iran, och USA "Treacherous Alliances: The Secret Dealings of Israel, Iran, and the United States." (Yale University Press 2007). Fre grundandet av National Iranian American Council var han direktr fr den amerikanska iranska rdet. "American Iranian Council"Dr Parsi har en magisterexamen i internationella relationer vid Uppsala universitet, en andra magisterexamen i ekonomi vid Handelshgskolan i Stockholm och en doktorsexamen i internationella relationer vid Johns Hopkins University i USA.

Alla dessa ovan r iranier som kommit till Sverige finns tiotusentals mer framgngsrika invandrare jag kan rabbla upp som exempelvis Salvator Grimaldi som ven fick Kungliga Patriotiska Sllskapets Nringslivsmedalj fr framstende entreprenrskap som bidragit till svenskt nringslivs utveckling.
Panos Papadopoulos som grundade panos emporio,Indiern Bicky Chakraborty som driver Elite hotels,El fernando di luca som introducera olivoljan och go pasta till svenskarna, och massa massa massa mer.

r alla dessa Bidragstagande mnniskor som inte bidrar till svenska valfrden och samhllet?

ordet r fritt.
Senast redigerad av seglamedlivet 2011-08-13 kl. 13:56.
Citera
2011-08-13, 13:45
Medlem
Rodolfuss avatar
Man brukar vl tala om majoriteten snarare n alla invandrare. Sedan s r vl ven iranier den grupp som ven de flesta invandringskritiker gillar d de anpassar sig till samhllet och r sekulra.
Citera
2011-08-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Man brukar vl tala om majoriteten snarare n alla invandrare. Sedan s r vl ven iranier den grupp som ven de flesta invandringskritiker gillar d de anpassar sig till samhllet och r sekulra.

Ja men det frstr jag men blir s frbannat trtt av okunniga mnniskor som sger all invandring r negativt och bidrar till noll specielt hr p FB.

HR R DESSUTOM en lnk p Sveriges 52 rikaste invandrarna(Som lyckats) artikeln r frn 2006 men duger fint.

http://www.dagensps.se/artiklar/impo...7800/index.xml
Citera
2011-08-13, 14:35
Medlem
Cyklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seglamedlivet
Ja men det frstr jag men blir s frbannat trtt av okunniga mnniskor som sger all invandring r negativt och bidrar till noll specielt hr p FB.

HR R DESSUTOM en lnk p Sveriges 52 rikaste invandrarna(Som lyckats) artikeln r frn 2006 men duger fint.

Invandringen av folk frn tredje vrlden r negativt fr Sverige och svenskarna ven om ngra enstaka invandrare lyckas rtt bra.
Citera
2011-08-13, 14:38
Medlem
Citat:

Och p samma stt vill den ideologiska motpolen pvisa att all invandring r bra genom att vifta med vlanpassade och driftiga Iranier. Oneliners utan mycket tanke bakom n en frustrerad impuls finns bland alla siktsbrare, om du dremot rationellt vill diskutera invandringens effekter fr/nackdelar ska du nog inte hnga p valfri "Jvla blattar" trdar.

Och fr att bara tillgga litet snabbt, de Iranier du listar upp bidrar skert med skatt och jobbar, men man ska inte stirra sig blind p siffror, finns ven sociala effekter med invandring, m.m.
Citera
2011-08-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3kyl
Och p samma stt vill den ideologiska motpolen pvisa att all invandring r bra genom att vifta med vlanpassade och driftiga Iranier. Oneliners utan mycket tanke bakom n en frustrerad impuls finns bland alla siktsbrare, om du dremot rationellt vill diskutera invandringens effekter fr/nackdelar ska du nog inte hnga p valfri "Jvla blattar" trdar.

Och fr att bara tillgga litet snabbt, de Iranier du listar upp bidrar skert med skatt och jobbar, men man ska inte stirra sig blind p siffror, finns ven sociala effekter med invandring, m.m.

Har aldrig sagt att all invandring r"bra" jag stdjer inte all invandring heller verkligen inte.

Vad menar du med sociala effekter? utforma lite mer r du snll?

och det jag har skrivit upp om dessa invandrare s finns det tiotusentals mer personer jag kan skriva om
fr jag vet det finns en jvla massa invandrare som gr s himla gott i Samhllet och gr sverige till en betydligt bttre plats att bo i och kar livskvaliten.
Citera
2011-08-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykla
Invandringen av folk frn tredje vrlden r negativt fr Sverige och svenskarna ven om ngra enstaka invandrare lyckas rtt bra.

ngra enstaka invandrare?

kan nog sitta uppe hela kvllen med lnkar om just duktiga invandrare som lyckats och frbttrar Sverige och strker landet i alla dess former.

S all invandring frn 3 vrlden r negativ enligt dig?
Citera
2011-08-13, 15:14
Medlem
Citat:
Har aldrig sagt att all invandring r"bra" jag stdjer inte all invandring heller verkligen inte.

Vad menar du med sociala effekter? utforma lite mer r du snll?

och det jag har skrivit upp om dessa invandrare s finns det tiotusentals mer personer jag kan skriva om
fr jag vet det finns en jvla massa invandrare som gr s himla gott i Samhllet och gr sverige till en betydligt bttre plats att bo i och kar livskvaliten.

Jag menade inte dig som ideologisk motpol heller, utan de som rttfrdigar all invandring med ett selektivt antal lyckade grupper/individer, ej riktad mot ngon specifik.

Sociala effekter kan ju t.ex. vara kulturkrockar och etniska konflikter/rasism som de tv strsta "lgren", dessa i sin tur kan leda till kad brottslighet, utnyttjande av statliga bidrag, balkanisering av samhllet som ngra exempel jag kommer p.

Du fr grna skriva upp dessa tiotusentals, varfr inte alla hundratusentals invandrare lika grna? D fr vi ju verkligen se de som misskter sig och vilka/vilka grupper som r mest skadliga.
Citera
2011-08-13, 15:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Vi har alla hrt och uppmrksamat den rasism och hat som finns hr p FB mot invandrare,Men finns det verkligen invandrare som gynnar Sverige? Eller r det som mnga dessa rasister pstr att alla invandrare r skit och frstr det svenska samhllet och bidrar noll till Sveriges utveckling?

.
r inte det hr det trehundra tolfte inlgget med ungefr samma rubrik bara i r, p FB inrikes.
Senast redigerad av Gefundenes F 2011-08-13 kl. 15:45.
Citera
2011-08-13, 15:56
Bannlyst
Citat:

Jaja, 52+10, de resterande 500.000 d?
Citera
2011-08-13, 16:18
Medlem
Citat:
r alla dessa Bidragstagande mnniskor som inte bidrar till svenska valfrden och samhllet?
Frutsatt att de inte blivit rika p brottslig vg s har jag inget ont att sga om dessa driftiga invandrare. Det r vl frresten rtt f som klagar p invandrare som inte begr brott, inte lyfter bidrag samt tar seden dit de kommer? Det som sticker i gonen r att vi lever under ett av vrldens hgsta skattetryck samtidigt som vi frsrjer en massa importerade socialfall och kriminella som inte ens borde vara hr.
Kan du frsrja dig sjlv samt ej begr brott: Fine, du r vlkommen. I annat fall s borde du se dig om efter ett annat land att parasitera p.
Citera
2011-08-13, 16:42
Bannlyst
Hade inte de personerna som du nmnde varit i Sverige s hade enda skillnaden varit att svenskar troligtvis hade haft deras positioner. Frstr inte fr vrigt hur dessa personer r representativa fr invandringen som r betydligt fler personer r ett ftal personer frn Iran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in