Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-08, 23:43
  #13
Medlem
Saccards avatar
De hette Svartpeppar, OLWs svartpepparchips, till skillnad från dagens pepparchips som har flera olika sorters peppar på sig. Det var en mörkblå stjärnbeströdd påse där OLWs smokingklädde vargman höll i en pepparkvarn. Tidigt eller möjligen mitten av nittiotalet.

Samma sak var det med de där VM-chipsen med italienska kryddor som kom i samband med fotbolls-VM i Italien 1990. Jag gillade dem skarpt.
Citera
2011-09-09, 19:13
  #14
Medlem
christerys avatar
Dom tunna lättsaltade gillade jag tidigare. Har inte snubblat över pepparchips/grill (mjo den grill/dill med grön påse var väl god) som jag fallit för, Souercream&Onion var en favvo ett tag.

Men månne vad det skulle kosta att ta hem nåt från USA tex http://www.originalsaratogachips.com/
Nån FBare som provat? Kanske vi i Svedala sitter med skit. Men vi vet inte för vi har inte smakat originalet. Har ju lite blairs buffalo wings chips (inköpta i sthlm via nätet), och det första man reagerar på är storleken på påsarna. 1/3 eller kanske 1/2 av vad man är van vid. Men det räckte.

Att olika sorter försvinner beror väl bara på att det inte finns tillräckligt med kunder, kan väl knappast vara nån patent eller varumärkesintrångs-grunka som dom pillar med på mobilerna och tabletterna nu.

Starta en namninsamling via nätet och maila sen allt till OLW så får du säkert tillbaka smaken om du får ihop en miljon namn...
Citera
2011-09-09, 19:19
  #15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
De hette Svartpeppar, OLWs svartpepparchips, till skillnad från dagens pepparchips som har flera olika sorters peppar på sig. Det var en mörkblå stjärnbeströdd påse där OLWs smokingklädde vargman höll i en pepparkvarn. Tidigt eller möjligen mitten av nittiotalet.

Samma sak var det med de där VM-chipsen med italienska kryddor som kom i samband med fotbolls-VM i Italien 1990. Jag gillade dem skarpt.

Nej. De hette OLW Pepparchips och påsen var mycket riktigt blå. Kryddningen var en mix av svart, vit, grön (lite osäker), rosépeppar och såvitt jag minns var det även cayennepeppar och pyttelite vitlök i men jag kan minnas fel. Det är möjligt att OLW har gjort ett par olika sorters pepparchips utöver originalet och Spicy Rose men det är inte det som TS tar upp.

De bästa chipsen från OLW innan Pepparchipsen var VM-chipsen som senare bytte namn till Chilichips. De försvann i början/mitten av 90-talet . Jag åt mängder av dem när jag gick i gymnasiet och saknar dem som f-n idag. De var inte hysteriskt starka men hade en mycket god smak som jag inte kunde få nog av. Dagens svenska chili respektive pepparchips står sig verkligen inte mot gårdagens chips. Jag stör mig dessutom enormt på att de prompt måste blanda i sourcream i precis allting. Fantasilöst så det förslår.
Citera
2011-09-10, 05:48
  #16
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nej. De hette OLW Pepparchips och påsen var mycket riktigt blå. Kryddningen var en mix av svart, vit, grön (lite osäker), rosépeppar och såvitt jag minns var det även cayennepeppar och pyttelite vitlök i men jag kan minnas fel. Det är möjligt att OLW har gjort ett par olika sorters pepparchips utöver originalet och Spicy Rose men det är inte det som TS tar upp.

De bästa chipsen från OLW innan Pepparchipsen var VM-chipsen som senare bytte namn till Chilichips. De försvann i början/mitten av 90-talet . Jag åt mängder av dem när jag gick i gymnasiet och saknar dem som f-n idag. De var inte hysteriskt starka men hade en mycket god smak som jag inte kunde få nog av. Dagens svenska chili respektive pepparchips står sig verkligen inte mot gårdagens chips. Jag stör mig dessutom enormt på att de prompt måste blanda i sourcream i precis allting. Fantasilöst så det förslår.
Nej, så var det inte. Chipsen hette svartpepparkryddade och var lövtunna och oräfflade. De hade en väldigt definierad svartpepparsmak och påsen var som vi redan enats om blå. Chipsen var inte kryddade med rosépeppar eller några andra märkligheter, det var svartpeppar rakt igenom. Påsen hade två olika typer av design under det sena åttiotalet och vidare mot mitten av nittiotalet. Den ena designen var som jag skrev ovan en mörkblå stjärnbeströdd påse med OLW-ulven som håller i en pepparkvarn (väldigt lik den här påsen, fast blå). Den andra varianten var en påse som var ännu mörkare blå och prydd med eldflammor.

Samma sak med VM-chipsen. VM-chipsen från 1990 hette Italienska kryddor (helt enkelt eftersom fotbolls-VM 1990 gick i Italien) och var kryddade med de vanliga italienska specialiteterna, tomat, basilika och bla bla. Chili tillhörde dock inte de kryddor som förekom. Du måste ha blandat ihop smakerna och påsarna ordentligt.
Citera
2011-09-10, 14:34
  #17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Nej, så var det inte. Chipsen hette svartpepparkryddade och var lövtunna och oräfflade. De hade en väldigt definierad svartpepparsmak och påsen var som vi redan enats om blå. Chipsen var inte kryddade med rosépeppar eller några andra märkligheter, det var svartpeppar rakt igenom. Påsen hade två olika typer av design under det sena åttiotalet och vidare mot mitten av nittiotalet. Den ena designen var som jag skrev ovan en mörkblå stjärnbeströdd påse med OLW-ulven som håller i en pepparkvarn (väldigt lik den här påsen, fast blå). Den andra varianten var en påse som var ännu mörkare blå och prydd med eldflammor.

Samma sak med VM-chipsen. VM-chipsen från 1990 hette Italienska kryddor (helt enkelt eftersom fotbolls-VM 1990 gick i Italien) och var kryddade med de vanliga italienska specialiteterna, tomat, basilika och bla bla. Chili tillhörde dock inte de kryddor som förekom. Du måste ha blandat ihop smakerna och påsarna ordentligt.

Jag har googlat men har dessvärre inte lyckats hitta någon bild på just den påsen men såvitt jag minns smakade de pepparchips jag var så förtjust i inte enbart svartpeppar och enligt innehållsförteckningen var det en mix av olika sorters peppar. Estrella däremot, hade och har fortfarande en sorts svartpepparchips som smakar helt annorlunda mot vad OLWs gjorde. dem åt jag däremot redan på låg eller mellanstadiet.

Det fanns en sorts som hette VM-chips innan Italienska kryddor. Den bytte sen namn till Chilichips eller möjligen Mexico VM-chips 1986. Chipsen var röda, räfflade och chilikryddade och fanns när jag gick i gymnasiet 89-92. Jag minns det mycket väl eftersom jag åt mängder av dem efter plugget men gick inte upp i vikt eftersom jag tränade väldigt mycket under just den perioden. Mycket möjligt att de försvann så sent som 90-91 innan Pepparchipsen tog över men det minns jag faktiskt inte.

Synd att det inte finns någon vettig förteckning över alla de chips som producerats i Sverige. Isåfall skulle ju saken vara utredd på ett kick.
__________________
Senast redigerad av Cineasten 2011-09-10 kl. 14:48.
Citera
2011-09-10, 14:51
  #18
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towatowa
Ja, från den där "gourmet"-serien (hette de månne Supreme?)! Jag gillade alla smakerna i den serien.

Mycket riktigt. Supreme hette serien. De gjorde tre olika sorter har jag för mig. En med smak av tzatsiki bland annat men den var jag inte särskilt förtjust i. Det var Spicy Rose som gällde. En rödsvart påse med sinnessjukt välkryddade chips. Jämte pepparchipsen i den blå påsen och chilichipsen är det de absolut godaste chips jag ätit någon gång. Trist att de inte finns i sortiment längre.
Citera
2011-09-10, 16:58
  #19
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har googlat men har dessvärre inte lyckats hitta någon bild på just den påsen men såvitt jag minns smakade de pepparchips jag var så förtjust i inte enbart svartpeppar och enligt innehållsförteckningen var det en mix av olika sorters peppar. Estrella däremot, hade och har fortfarande en sorts svartpepparchips som smakar helt annorlunda mot vad OLWs gjorde. dem åt jag däremot redan på låg eller mellanstadiet.
Ja, just det. Nu börjar vi närma oss, fast jag minns det som tvärtom. Estrella hade en variant som var kryddad med svart-, vit- och möjligen någon annan sorts peppar. De salufördes i de där trefärgade påsarna (som jag givetvis inte hittar något exempel på nu). Dessa chips finns fortfarande kvar på marknaden, nu ser de ut såhär. Det är dessa pepparchips jag (i brist på bättre) får hålla till godo med nu. OLWs variant, den mörkblå med ulven med pepparkvarnen, försvann av någon anledning. Möjligen eftersom försäljningen dippade alternativt att man ville hänga på sourcreamtåget och såg en stor marknad där.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har googlat men har dessvärre inte lyckats hitta någon bild på just den påsen
Samma här, jag har googlat som en galning och inte hittat mer i princip vad jag länkat till. Det är märkligt, gamla läskburkar är det ingen konst att hitta men just design på chipspåsar verkar vara något som inte sparas för eftervärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det fanns en sorts som hette VM-chips innan Italienska kryddor. Den bytte sen namn till Chilichips eller möjligen Mexico VM-chips 1986. Chipsen var röda, räfflade och chilikryddade och fanns när jag gick i gymnasiet 89-92. Jag minns det mycket väl eftersom jag åt mängder av dem efter plugget men gick inte upp i vikt eftersom jag tränade väldigt mycket under just den perioden. Mycket möjligt att de försvann så sent som 90-91 innan Pepparchipsen tog över men det minns jag faktiskt inte.
Här backar jag lite eftersom det verkar som om vi båda har rätt här, men menar olika fotbolls-VM. Du menar påsarna som kom -86 och det stämmer, det var lite mer åt tacohållet. De försvann mycket riktigt någon gång i början av nittiotalet. Mina VM-chips kom -90 och jag minns att de fanns att köpa nästan ända fram till VM i USA 1994. Då ersattes de av amerikanska kryddor, vilket egentligen bara var en variant på Barbecuekryddade så som jag kommer ihåg det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Synd att det inte finns någon vettig förteckning över alla de chips som producerats i Sverige. Isåfall skulle ju saken vara utredd på ett kick.
Ja, det hade varit smidigt. OLW och Estrella borde ju ha gamla foton och innehållsförteckningar på sina produkter även om de inte längre finns i lager. Man kan ju tycka att de åtminstone inte borde vara negativt inställda till att bidra med info ifall någon person med mycket fritid vill sätta upp en retrochipssida. Det torde inte vara så vansinnigt många olika sorter heller, den är ju inte förrän under de senaste tio åren vi fått Lays och andra exotiska märken. Under hela sjuttio- och åttiotalet var OLW och Estrella ensamma på den svenska marknaden. Jag har för mig att Pringles kom på nittiotalet. Det fanns heller inte särskilt mycket smaker att välja på så perioden fram till 2000 borde vara sammanställd på en pisskvart.
Citera
2011-09-10, 17:05
  #20
Medlem
nejfyfans avatar
Förr fanns det chips från OLW som hette creamy pepper. Svinjävla goda.
Citera
2011-09-10, 18:28
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Samma här, jag har googlat som en galning och inte hittat mer i princip vad jag länkat till. Det är märkligt, gamla läskburkar är det ingen konst att hitta men just design på chipspåsar verkar vara något som inte sparas för eftervärlden.

Lustigt nog så fanns de där pepparchipsen avbildade på teh interwebz fram till ganska nyligen, undrar om det inte var på historieseidan på olw-se som jag såg dem? Olw har dock nyligen gjort om sin site och i samband med det bytt ut retrobilderna (även om de fortfarande bar med mögelostkrokarna). Jag har försökt googla fram dem ur googles chache, men hittar inget.


Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Ja, det hade varit smidigt. OLW och Estrella borde ju ha gamla foton och innehållsförteckningar på sina produkter även om de inte längre finns i lager. Man kan ju tycka att de åtminstone inte borde vara negativt inställda till att bidra med info ifall någon person med mycket fritid vill sätta upp en retrochipssida. Det torde inte vara så vansinnigt många olika sorter heller, den är ju inte förrän under de senaste tio åren vi fått Lays och andra exotiska märken. Under hela sjuttio- och åttiotalet var OLW och Estrella ensamma på den svenska marknaden. Jag har för mig att Pringles kom på nittiotalet. Det fanns heller inte särskilt mycket smaker att välja på så perioden fram till 2000 borde vara sammanställd på en pisskvart.

Om inte annat så borde OLW och Estrella själva kunna göra det - GB var ju tidigt ute med att mätta folkets nostalgihunger. Iofs var det lättare i GBs fall eftersom de bara behövde lägga ut de gamla försäljningsplanscherna, men ändå.
Citera
2011-09-10, 22:53
  #22
Medlem
Cineastens avatar
Saccard: Det är Estrella som har/hade svartpepparchipsen. Utséendet på påsarna ändrades ganska nyligen men smaken är densamma. Jag tycker de är goda som f-n men smaken påminner inte någonting om OLWs gamla pepparships eller deras Supreme Spicy Rose som jag var så förtjust i. OLW gjorde verkligen en stor miss som tog bort dem.

Citat:
Ursprungligen postat av nejfyfan
Förr fanns det chips från OLW som hette creamy pepper. Svinjävla goda.

Du kanske definierar förr som "ganska nyligen"? Creamy Pepper fanns för inte särskilt länge sen, typ för ett par år sen. Jag smakade på dem men blev inte imponerad för fem öre.
Citera
2011-09-11, 08:54
  #23
Medlem
funerals avatar
Dessa pepparchips tillhör top 3 nånsin. Ryskligt goda och perfekt att äta en söndagsmorgon för att bota bakfyllan
Citera
2011-09-11, 10:20
  #24
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Dessa pepparchips tillhör top 3 nånsin. Ryskligt goda och perfekt att äta en söndagsmorgon för att bota bakfyllan
Wörd! Skulle behöva en påse eller två just nu

OLW´s Lövtunna Pepparchips är tillsammans med Örtchipsen (försvann i början av 90:talet) och Chilichipsen (Påsen med varg iklädd sombrero) min topptrio.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback