• 1
  • 2
2011-08-14, 18:07
Medlem
Nudie86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Du säger att du får ont i magen när du äter pizza. Hur känns det när du äter annat fettig mat?
Jag tror på gallsten och gastrit, fast när du säger att smärtan sitter alltid då börjar man fundera om det handlar om gastrit(magkatarr). Har du kräkningar/illamående?

Edit: Har du sura uppstötningar?
Smärta vid epigastriet(övre delen av magen) kan också orsakas av en åkomma som kallas hiatus hernia. Hos patienter med denna åkomman är den övre magmunnen öppen hela tiden vilket resulterar till reflux(sura uppstötningar)
Dessutom kan du också ha en bakterie som kallas Helicobacter Pylori vilket kan sabba hela magsäckens slemhinna. Det kan resultera till magsår.

Jag känner inga besvär när jag äter annan fet mat. Det är just pizza som vållar problem. Har inga kräkningar/illamående. Kan tillägga att min mamma opererades för gallsten för ett par år sedan. Det ligger väl inte i generna att vissa får gallsten medan andra är helt besvärsfria?

Sura uppstötningar kommer av och till, max en gång i veckan. Speciellt när jag äter bröd eller tomat (märkligt) blir det riktigt surt i magen.

Just det där med Helicobacter har jag hört tidigare. Jag är född i Iran och har hört att bakterien förekommer hos i stort sett alla där.
Citera
2011-08-14, 18:18
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudie86
Jag känner inga besvär när jag äter annan fet mat. Det är just pizza som vållar problem. Har inga kräkningar/illamående. Kan tillägga att min mamma opererades för gallsten för ett par år sedan. Det ligger väl inte i generna att vissa får gallsten medan andra är helt besvärsfria?

Sura uppstötningar kommer av och till, max en gång i veckan. Speciellt när jag äter bröd eller tomat (märkligt) blir det riktigt surt i magen.

Just det där med Helicobacter har jag hört tidigare. Jag är född i Iran och har hört att bakterien förekommer hos i stort sett alla där.

Det som är intressant är att Helicobacter förekommer hos alla även hos svenskar. Vem som helst kan ha smittats med den i ung ålder men symtomen behöver inte bryta ut.
Jag tror inte att du borde vara orolig över smärtan då din avföring ser helt normal ut, smärtan inte eskalerar eller kommer i skov och att ingen feber, illamående/kräkningar förekommer.

För att helt utesluta något så rekommenderar jag att du söker VC, iallafall
Citera
2011-08-14, 19:13
Medlem
Nudie86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Det som är intressant är att Helicobacter förekommer hos alla även hos svenskar. Vem som helst kan ha smittats med den i ung ålder men symtomen behöver inte bryta ut.
Jag tror inte att du borde vara orolig över smärtan då din avföring ser helt normal ut, smärtan inte eskalerar eller kommer i skov och att ingen feber, illamående/kräkningar förekommer.

För att helt utesluta något så rekommenderar jag att du söker VC, iallafall

Tack för all din hjälp! Ni andra ska också ha ett tack. Skönt att det finns så hjälpsamma människor.

Imorgon blir det VC.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in