Kul att du vill höra nyinspelad Dylan.
Här kommer två 2023 versioner av låten ”
Blowin’ in the wind”.
Låtskrivarkonsten
eller
”The Philosophy of Modern Song”
som den heter på engelska. Handlar om hans nya bok.
Jag har sökt runt på forumet efter ”Låtskrivarkonsten” och inte sett att någon nämna den alls här på Flashback. Den verkar ha gått under radarn. Det är ju senaste boken av
NOBELPRISTAGAREN Dylan. Första boken på 18 bast. Hans tidigare böcker är en diktsamling ”Tarantula" och självbiografin "Memoarer, del 1".
Det blev ju lite rabalder gällande autografmaskinsfadäsen.
Gubben tjacka ju
autografmaskin och försökte kränga ”signerade” böcker för 6 papp styck! Upplagan för dessa var 900 st. Det blir femmiljonerfyrahundra spänn! Han blev påkommen och bad om ursäkt pröjsa tillbaka och skyllde på någon åkomma. Yrsel tror jag. Jösses! Får man 6 papp per kråka övervinner det väl ändå den värsta av yrslar!
Mer kritik har man läst i blaskorna:
I boken analyserar han 66 sånger.
- 4 av dessa är kvinnor.
- 3 av dessa 66 är inte jänkare.
Aftonblaskan säger:
”Dylan skriver som din halvfulla rockmorbror”.
Denna skribent påstår även att ”nobelpristagaren ha arbetat på texterna i tolv år”. Han forsätter med att säga
”Den enda gången brudar betyder något är när hål av olika slag ska fyllas, alternativt när de ljuger och horar. ” skribenten konstaterar även ”
Allt som Bob Dylan tänker om Little Richards Tutti Frutti har någon annan redan sagt”
Uppsala Nya Tidning har rubriken:
”Kåserande machobok med taskig kvinnosyn”
Eller Kulturnyheterna: ”fest för musiknostalgiker” det låter ju juste iallafall! Visst är vi alla misiknostalgiker!
Vänsterblaskan ETC har en snäll rubrik
”Dylan visar vägen till en odödlig hit” dock är texten bakom betalvägg, så kan inte läsa recentionen.
Sydsvenskans rubrik:
”Bob Dylan följer med in i kyrkor, barer och bordeller”
Smålands Tidningen säger:
"Bob Dylan skriver med kärlek om konsten att skriva odödliga låtar”
Det var ju tjusigt sagt!
Arbetarbladet är också positiva:
”Bob Dylans nya bok: knivskarpa texter som bågnar av skrivarglädje”
Jag har inte läst boken.
Har ni läst den?
Vad tyckte ni?
Tror ni den kommer komma ut som pocket tillslut?