2011-08-12, 23:54
Medlem
Hejsan!

Jag behöver hjälp med min dator och hoppas att någon datakunnig här kan hjälpa mig. Det är så att när jag trycker igång powerknappen på min dator så går datorn igång men hänger sig direkt när den kommer till det läge som kommer innan windows startar. Nu vet inte jag vad det heter men där man kan göra en massa ändringar i datorn. Oavsett vad jag än trycker på så händer det ingenting på datorn. Den laddar inte eller någonting. Jag får trycka om på knappen 5-6 ggr innan den tillslut fattar att windows ska startas upp.

Jag har provat med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt men det hjälpte inte. Vad ska jag göra för att datorn ska startas upp utan att hänga sig?

Tacksam för svar!!
Citera
2011-08-13, 00:47
Medlem
OffensiveShits avatar
Piper datorn vid uppstart? Om ja, kolla i manualen till moderkortet/datorn vad varningsljuden betyder.
Har du testat logga in i felsäkert läge? Oftast så gör man det genom att trycka på F8 vid uppstart.

Eftersom jag är lat och orkar inte undersöka varenda fel på datorn så brukar jag gå in på felsäkert läge, göra en backup på det viktigaste, stoppa in windows skivan och formatera om hårddisken. Fungar det så var det nog något fel på windows. Om problemet kvarstår så är det något hårdvaru fel.
Citera
2011-08-13, 06:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollen84
Hejsan!

Jag behöver hjälp med min dator och hoppas att någon datakunnig här kan hjälpa mig. Det är så att när jag trycker igång powerknappen på min dator så går datorn igång men hänger sig direkt när den kommer till det läge som kommer innan windows startar. Nu vet inte jag vad det heter men där man kan göra en massa ändringar i datorn. Oavsett vad jag än trycker på så händer det ingenting på datorn. Den laddar inte eller någonting. Jag får trycka om på knappen 5-6 ggr innan den tillslut fattar att windows ska startas upp.

Jag har provat med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt men det hjälpte inte. Vad ska jag göra för att datorn ska startas upp utan att hänga sig?

Tacksam för svar!!

Kan du se något under loggboken? Kan Windows läsa in filerna som avser skrivbordet? Vad har du för hårdvara i denna dator?
Citera
2011-08-13, 06:22
Medlem
hockexxs avatar
Har du monterat den själv? I så fall kolla så att du inte glömt några distanser, det kan ge liknande problem. Min dator betedde sig liknande när en av mina distanser var glapp, dock så hängde den sig även ibland samt alla möjliga udda ting hände.

Annars kan du ju kolla så att kontakterna till hårddisken / s-ata/P-ata porten på moderkortet inte glappar/sitter dåligt. Du kan ju även prova updatera BIOS.

Att kontrollera så att hårddisken inte börjat ge vika kan vara bra med, gör en errorscan med HDTUNE eller liknande program och se om den visar några skadade sectorer.

Många tror att distanserna endast är mellan moderkorten och bakplåten för att det inte skall kortsluta vilket delvis stämmer, men moderkortet har även jordpunkter vid nästan varje hål vilket behövs för att kortet skall få en bra jord. Så det kan mycket väl fungera att skippa någon distans men det kan även medföra problem. Bäst är såklart att montera allihop, finns ingen anledning enligt mig att skippa någon. Distanser finns på clasohlson för ungefär 50kr.
Senast redigerad av hockexx 2011-08-13 kl. 06:25.
Citera
2011-08-13, 07:19
Medlem
dannenykvist1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollen84
Hejsan!

Tacksam för svar!!

hände samma sak för mig igår (torsdag), var bara att resetta bios fast att jag inte gjort någon ändring där, kolla i manualen efter bios/Cmos reset/clear
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in