Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Jag tycker du ska lära dig adekvat terminologi och grundläggande kunskaper om hur testosteronet fungerar i samband med manipulation i e - vad som händer när man tillsätter testosteron, nedstängning etc. Därefter beger du dig förslagsvis till de amerikanska brädorna, för där finns mer kunskap om det här. De användarna har tillgång till blodprover i en helt annan utsträckning.
Jag minns från en diskussion att någon klagade på att han aldrig återställdes efter en testosteronbehandling/kur och att en läkare som är verksam på forumen samt verkar ha egen praktik menade att många med dessa problem aldrig har genomgått en ordentlig PCT. Om detsamma gäller dig kan jag ju förstås inte svara på.
Om google inte hjälper dig så är boardreader.com är ett sökverktyg för diskussionsforum.
Du kan sannolikt ringa den vårdcentralen du var på även om läkaren är på semester och be att en kollega skriver ut provsvaret och skickar det till dig per brev. Du kan säkert även få en tolkning av dina värden (från vårdgivarens synvinkel).
Jag ska kolla de amerikanska boardsen, tack för tipset. PCT, är vad jag har förstått någon efterbehandling efter en testokur enligt google, och nej, det fick jag aldrig. Dock så kända jag mig prima efter testobehandlingen, problemen började som sagt i samband med propecia, men propecia kanske inte är hela orsaken. Hur långt tid tar det innan man kan få provsvaren? De tog ett antal prover för ungefär en vecka sedan, troligen på olika hormonnivåer. Men ska ringa och fråga ändå som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av BeenAround
Hej,
Finasterid/propecia sänker inte din testosteronproduktion utan hämmar endast konverteringen till DHT. Varför fick du propecia? Det är ju väldigt ovanligt att man har problem med prostatan eller ärftlig tunnhårighet i den åldern.
Det som däremot kan påverka din naturliga testoproduktion är just testosterontillskott. I de flesta fall så återgår produktionen till det normala men om det sker under puberteten så är det svårt att förutspå vad som kan hända.
Mvh,
/B
Troligtvis blev jag tunnhårig tidigare pga min testokur, som jag fick för att stoppa min längd. Jag hade inga problem med prostata och dylikt, nu har jag dock symtom av prostatit, fast det är troligtvis muskelrelaterat för muskelavslappnade tar bort smärtan, och min prostata är inte svullen och mitt PSA-värde är normalt.