• 1
  • 2
2011-08-12, 22:59
Medlem
sxephils avatar
Det är så att jag knaprade propecia när jag var 17-18 tills jag var 19. I början kände jag inga bieffekter, sedan försvann morgonståndet(får svaga på nätterna dock). Sexualdriften gick ner också, ganska markant jämfört med innan. Jag slutade alltså med propecia för 3-4 år sedan, och har fortfarande inget morgonstånd och låg sexualdrift. Jag är överviktig och tränade tidigare, men nu inte alls. Jag är 22 år idag.

Ska tilläggas att jag fick testosteron för att stoppa min längd i puberteten. Innan propecia hade jag morgonstånd varje dag och hög sexualdrift. Jag gick och kolla mig för några dagar sedan och fick efter en vecka ett brev på posten att jag har "något lågt testosteronvärde", har gjort ett nytt nu som jag fortfarande väntar på. Har även läst och oroat mig om eventuella bieffeker, som kanske har fuckat med min hjärna.

Hursom, tror ni propecia har bidragit till mitt låga testosteronvärde?
Citera
2011-08-15, 12:16
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Det är så att jag knaprade propecia när jag var 17-18 tills jag var 19. I början kände jag inga bieffekter, sedan försvann morgonståndet(får svaga på nätterna dock). Sexualdriften gick ner också, ganska markant jämfört med innan. Jag slutade alltså med propecia för 3-4 år sedan, och har fortfarande inget morgonstånd och låg sexualdrift. Jag är överviktig och tränade tidigare, men nu inte alls. Jag är 22 år idag.

Ska tilläggas att jag fick testosteron för att stoppa min längd i puberteten. Innan propecia hade jag morgonstånd varje dag och hög sexualdrift. Jag gick och kolla mig för några dagar sedan och fick efter en vecka ett brev på posten att jag har "något lågt testosteronvärde", har gjort ett nytt nu som jag fortfarande väntar på. Har även läst och oroat mig om eventuella bieffeker, som kanske har fuckat med min hjärna.

Det är ju omöjligt att svara på eftersom det händer så mycket under de åren du beskriver. Både övervikt och laborerande med hormoner (inklusive propecia och testosteron) kan ju sänka sexdriften över tid.

Jag tycker du ska fokusera på att lösa problemet och då främst via vården så du kan få behandling över tid och inte handlar akut på ett sätt som inte löser ditt problem på sikt.

Vad ligger ditt testosteronvärde på?
Citera
2011-08-15, 13:29
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Det är ju omöjligt att svara på eftersom det händer så mycket under de åren du beskriver. Både övervikt och laborerande med hormoner (inklusive propecia och testosteron) kan ju sänka sexdriften över tid.

Jag tycker du ska fokusera på att lösa problemet och då främst via vården så du kan få behandling över tid och inte handlar akut på ett sätt som inte löser ditt problem på sikt.

Vad ligger ditt testosteronvärde på?

Tack för ett vettigt svar. Jag har bara fått reda på att mitt testosteronvärde var "något lågt" av min läkare i ett brev. Proverna togs dock på eftermiddagen. Han gick på semester, så jag tog nya värden med en annan läkare som jag nu väntar på.

Eftersom jag bara är 22 år, så är jag rädd för testoersättning. Vad jag har förstått, så kan en sådan behandling stoppa eller minska kroppens egna testoproduktion. Hur långt kan ett bättre leverne ta mig? Tror du det är möjligt att återställa testosteronvärdet naturligt?
Senast redigerad av sxephil 2011-08-15 kl. 13:44.
Citera
2011-08-15, 15:09
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Tack för ett vettigt svar. Jag har bara fått reda på att mitt testosteronvärde var "något lågt" av min läkare i ett brev. Proverna togs dock på eftermiddagen. Han gick på semester, så jag tog nya värden med en annan läkare som jag nu väntar på.

Eftersom jag bara är 22 år, så är jag rädd för testoersättning. Vad jag har förstått, så kan en sådan behandling stoppa eller minska kroppens egna testoproduktion. Hur långt kan ett bättre leverne ta mig? Tror du det är möjligt att återställa testosteronvärdet naturligt?

Jag tycker du ska lära dig adekvat terminologi och grundläggande kunskaper om hur testosteronet fungerar i samband med manipulation i e - vad som händer när man tillsätter testosteron, nedstängning etc. Därefter beger du dig förslagsvis till de amerikanska brädorna, för där finns mer kunskap om det här. De användarna har tillgång till blodprover i en helt annan utsträckning.

Jag minns från en diskussion att någon klagade på att han aldrig återställdes efter en testosteronbehandling/kur och att en läkare som är verksam på forumen samt verkar ha egen praktik menade att många med dessa problem aldrig har genomgått en ordentlig PCT. Om detsamma gäller dig kan jag ju förstås inte svara på.

Om google inte hjälper dig så är boardreader.com är ett sökverktyg för diskussionsforum.

Du kan sannolikt ringa den vårdcentralen du var på även om läkaren är på semester och be att en kollega skriver ut provsvaret och skickar det till dig per brev. Du kan säkert även få en tolkning av dina värden (från vårdgivarens synvinkel).
Citera
2011-08-15, 16:38
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:

Hej,

Finasterid/propecia sänker inte din testosteronproduktion utan hämmar endast konverteringen till DHT. Varför fick du propecia? Det är ju väldigt ovanligt att man har problem med prostatan eller ärftlig tunnhårighet i den åldern.

Det som däremot kan påverka din naturliga testoproduktion är just testosterontillskott. I de flesta fall så återgår produktionen till det normala men om det sker under puberteten så är det svårt att förutspå vad som kan hända.

Mvh,
/B
Citera
2011-08-15, 17:00
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeenAround
Hej,

Finasterid/propecia sänker inte din testosteronproduktion utan hämmar endast konverteringen till DHT. Varför fick du propecia? Det är ju väldigt ovanligt att man har problem med prostatan eller ärftlig tunnhårighet i den åldern.

Det som däremot kan påverka din naturliga testoproduktion är just testosterontillskott. I de flesta fall så återgår produktionen till det normala men om det sker under puberteten så är det svårt att förutspå vad som kan hända.

Mvh,
/B

Nej precis, det stämmer att finasterid endast hämmar konverteringen. En del användare påstår t o m ökad testosteronhalt (vet inte om det har uppmätts däremot).

Finasterid har däremot ett rykte om biverkningar som många, inbillningssjuka eller ej, menar ej försvinner efter avslutad användning. Dessa användare brukar samlas på propeciahelp.com

De läkare jag pratat med menar att finasterid har bättre rykte idag inom svensk sjukvård än vad det hade för ungefär 5 år sedan. Biverkningsprofilen har uppdaterats och det är inte länkat till prostatacancer på samma sätt som tidigare.

Och med detta vill jag säga att finasterid borde inte påverka någons testosteronvärden/libido i mer än max 6 månader efter avslutad behandling, men det är vad som upplevts av de som använder finasterid som läkemedel och där ingår sannolikt inte män mellan 17-19 år.
Citera
2011-08-15, 22:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Jag tycker du ska lära dig adekvat terminologi och grundläggande kunskaper om hur testosteronet fungerar i samband med manipulation i e - vad som händer när man tillsätter testosteron, nedstängning etc. Därefter beger du dig förslagsvis till de amerikanska brädorna, för där finns mer kunskap om det här. De användarna har tillgång till blodprover i en helt annan utsträckning.

Jag minns från en diskussion att någon klagade på att han aldrig återställdes efter en testosteronbehandling/kur och att en läkare som är verksam på forumen samt verkar ha egen praktik menade att många med dessa problem aldrig har genomgått en ordentlig PCT. Om detsamma gäller dig kan jag ju förstås inte svara på.

Om google inte hjälper dig så är boardreader.com är ett sökverktyg för diskussionsforum.

Du kan sannolikt ringa den vårdcentralen du var på även om läkaren är på semester och be att en kollega skriver ut provsvaret och skickar det till dig per brev. Du kan säkert även få en tolkning av dina värden (från vårdgivarens synvinkel).

Jag ska kolla de amerikanska boardsen, tack för tipset. PCT, är vad jag har förstått någon efterbehandling efter en testokur enligt google, och nej, det fick jag aldrig. Dock så kända jag mig prima efter testobehandlingen, problemen började som sagt i samband med propecia, men propecia kanske inte är hela orsaken. Hur långt tid tar det innan man kan få provsvaren? De tog ett antal prover för ungefär en vecka sedan, troligen på olika hormonnivåer. Men ska ringa och fråga ändå som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av BeenAround
Hej,

Mvh,
/B

Troligtvis blev jag tunnhårig tidigare pga min testokur, som jag fick för att stoppa min längd. Jag hade inga problem med prostata och dylikt, nu har jag dock symtom av prostatit, fast det är troligtvis muskelrelaterat för muskelavslappnade tar bort smärtan, och min prostata är inte svullen och mitt PSA-värde är normalt.
Citera
2011-08-16, 01:16
Medlem
sxephils avatar
Vill ej dubbelposta, men har beställt lite Clomid för att få igång den naturliga testoproduktionen. Läste runt på nätet och även detta inlägget: https://www.flashback.org/sp20987333 , som hänvisar till denna undersökningen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...075.x/abstract

Jag är inte säker på att jag ska använda dem, men jag har beställt dem oavsett. Kör 25 mg om dagen då.
Citera
2011-08-16, 17:45
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Vill ej dubbelposta, men har beställt lite Clomid för att få igång den naturliga testoproduktionen. Läste runt på nätet och även detta inlägget: https://www.flashback.org/sp20987333 , som hänvisar till denna undersökningen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...075.x/abstract

Jag är inte säker på att jag ska använda dem, men jag har beställt dem oavsett. Kör 25 mg om dagen då.

Läs på och fråga runt på forumen innan du gör något. Clomid är inte smågodis.

Här har du en rätt intressant sida: http://www.primordialperformance.com/store/

De säljer även en massa egenkomponerade preparat, "testosterone recovery stacks" mm. Jag vet inte om de fungerar, men företaget verkar i alla fall vara aktivt och de som skriver intresserade av det de gör. Finns även konsultation mot betalning och lite sånt.

http://www.primordialperformance.com...dark-side.html
Citera
2011-08-16, 22:50
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Läs på och fråga runt på forumen innan du gör något. Clomid är inte smågodis.

Här har du en rätt intressant sida: http://www.primordialperformance.com/store/

De säljer även en massa egenkomponerade preparat, "testosterone recovery stacks" mm. Jag vet inte om de fungerar, men företaget verkar i alla fall vara aktivt och de som skriver intresserade av det de gör. Finns även konsultation mot betalning och lite sånt.

http://www.primordialperformance.com...dark-side.html

Har läst runt väldigt mycket, om bla Clomid. Ska nog skita i fler preparat, hitintills i mitt liv har de gjort mer skada än nytta.

Från och med nu ska jag leva mer hälsosamt, utan mediciner och skit. Au naturel
Citera
2011-08-17, 07:09
Medlem
Foyles avatar
Själv har jag dragit på mig en ordentlig gyno pga Finasteriden

Frågan är bara om jag ska dra i gång en jäkla kur med en Serms och/ eller en AI
Senast redigerad av Foyle 2011-08-17 kl. 07:11.
Citera
2011-08-17, 11:46
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foyle
Själv har jag dragit på mig en ordentlig gyno pga Finasteriden

Frågan är bara om jag ska dra i gång en jäkla kur med en Serms och/ eller en AI

Är du säker på att det är finasteriden? Dopade du dig samtidigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in