• 1
  • 2
2011-08-12, 17:09
Medlem
Running_mans avatar
Om jag har blivit fotad av en fartkamera i vårt grannland Finland...

1. Skickas böterna automatiskt till ägaren eller försöker de identifiera föraren först som i Sverige?

2. Hur långt tid brukar det ta innan man hör någonting från den Finska Polisen? Veckor... månader?
Citera
2011-08-12, 17:11
Medlem
welcometorealitys avatar
testa då får du svaret.
Citera
2011-08-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
testa då får du svaret.

ca 2-3 veckor
Citera
2011-08-12, 17:26
Medlem
Utlänningar som fastnar i våra fartkameror brukar ju slippa undan. Det är alldeles för mycket bök med att kontakta andra länders bil och körkortsregister.

Likadant ute i Europa med svenska plåtar. Skulle tippa på att det är likadant i Finland om man inte har något speciellt samarbete i Norden?

.
Citera
2011-08-12, 18:10
Medlem
MrColts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Utlänningar som fastnar i våra fartkameror brukar ju slippa undan. Det är alldeles för mycket bök med att kontakta andra länders bil och körkortsregister.

Likadant ute i Europa med svenska plåtar. Skulle tippa på att det är likadant i Finland om man inte har något speciellt samarbete i Norden?

.
Vilket dom Nordiska länderna har,så böterna kommer,tids nog.
Hur fort körde du? Det kan bli ganska dyrt med tanke på att Finland har dagsböter för fortkörning.
Citera
2011-08-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Hur fort körde du? Det kan bli ganska dyrt med tanke på att Finland har dagsböter för fortkörning.

Inte omöjligt, men skotta upp en länk så vi får se....

.
Citera
2011-08-12, 22:20
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukite
ca 2-3 veckor
Ofan, då dyker de upp ganska snart då...
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Njae, jag var i Norge(Oslo) och körde igenom x antal vägtullar och 4 månader senare damp det ner ett brev från Norska staten med en räkning. Då var det inget snack om ägare och sådant, den som ägaer bilen får brevet med räkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Om jag minns rätt så körde jag nästan 100 på 90-väg. Mätaren ljuger lite så det handlar nog om några km/h över gränsen... Såg skyltarna och allt men brast i uppmärksamheten ett tag när jag körde efter en lastbil så jag glömde kolla på mätaren = smart.
Citera
2011-08-12, 22:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Hur fungerar detta egentligen?

Brottet har begåtts i Finland. Men du kan ju knappast bli dömd utan att ha varit i domstol?
Citera
2011-08-12, 22:54
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men du kan ju knappast bli dömd utan att ha varit i domstol?
Du behöver inte gå via någon domstol här hemma heller ifall du får böter...
Citera
2011-08-12, 23:02
Bannlyst
Kör man inte fritt som utlänning när det gäller fartkameror, preziz som ytlänningar gör här när det gäller TjyvSkatten i AnkeBorg?
Citera
2011-08-12, 23:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Njae, jag var i Norge(Oslo) och körde igenom x antal vägtullar och 4 månader senare damp det ner ett brev från Norska staten med en räkning. Då var det inget snack om ägare och sådant, den som ägaer bilen får brevet med räkningen.

Vägtullar och fartkameror är två olika saker. Det förstnämnda är en avgift, det sistnämnda är en bot.
Citera
2011-08-13, 00:21
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Vägtullar och fartkameror är två olika saker. Det förstnämnda är en avgift, det sistnämnda är en bot.
Ja jag vet men ändå skickar de en lapp hem tid dig... borde inte samma sak gälla böter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in