• 1
  • 2
2011-08-12, 10:14
Medlem
Summerbirds avatar
Sedan ca en vecka tillbaka har jag märkt att min hund kliar sin vänstra armbåge ganska ofta, speciellt när han har legat och sovit och sen stiger upp. Att jag la märke till det beror på att det ser lite speciellt ut när han sitter och kliar med bakbenet bakom armbågen - får liksom sträcka ut frambenet lite och bakbenet trummar ofta i backen så det hörs till skillnad från vanligt kliande.

Har kollat om det syns nåt i huden, men icke. Ser normalt ut. Tänkte först bett från knott eller myror.

Nu hör till saken att vi är i stugan, ute i skogen. Har inte sett någon räv här i år, men det brukar finnas. Finns rävgryt några km bort, vet inte om de varit aktiva i år. Så sent som för nåt år sen såg jag en skabbräv här.

Min hund lyckades ta sig lös för en dryg vecka sedan och var på rymmen kanske 10-12 timmar i skogen (har inte hänt tidigare men det åskade och han smet genom dörren). Dock tror jag det ligger för nära i tid för att han ska kunnat bli smittad då och redan visa symptom. Men han brukar gå i flexikoppel och springer ofta ner i diken och vägkanter. Risken finns att rävar använder samma stigar/vägar. Det ser även ut som om han markerar, fast här inte finns några andra hundar. Undrar om hundar markerar åt rävar? Tror även jag sett färsk rävspillning på stigarna ibland. Det är lämmelår och massor av skogsmöss här i år, så rävarna borde ha goda förutsättningar.

Jag la ett täcke på golvet som hunden fick sova på i natt. Brukar ofta finnas nåt mjukt att ligga på. Tänkte om det hårda golvet kunde orsaka besvär. Men han kliade sig två gånger i morse när han hade vaknat, trots täcket.

Rävskabb? Hoppas verkligen inte. Hunden är ganska korthårig. Min förra, långhåriga, som vistades här i stugan tidigare år fick aldrig skabb. Vet inte om hårlaget gör skillnad.

Är det rävskabb vill jag ju behandla så fort som möjligt. Men tror man måste vänta några veckor innan det kan synas på ett blodprov?

Någon med erfarenhet av skabb? Hur såg det ut i tidigt stadium, yttringar? Blev andra familjemedlemmar smittade? (Har folk i min närhet som tycker det är väldigt obehagligt, trots att jag påpekat att det inte är så farligt. Vet att skabb inte förökar sig på människor. Men de kan ju ändå angripa, tyvärr.)
Senast redigerad av Summerbird 2011-08-12 kl. 10:17.
Citera
2011-08-12, 11:00
Medlem
Har haft mycket rävskabb på mina hundar förr om åren. Är ju omöjligt att svara på om det är rävskabb men i armvecken brukar de ju vara besvärande! Det som är ganska typiskt är ju att hunden får en ganska stark "hjälpa till" reflex när man själv kliar den på drabbade områden! Örsnibbarna brukar drabbas tidigt men mina hundar har aldrig själva kliat där men veterinären tog örsnibben och gnuggade längst ut och då började hundarna att veva med bakbenen! Får du fram en sådan reflex är det klappat och klart.

Rävskabben sätter sig inte på folk, jag har haft rävskabb på mina massor av ggr och med sängsovande hundar och barn och det har aldrig blivit någonting... Rävskabb ska inte ens kunna smitta mellan hund-hund inom en familj utan enbart räv-hund...tycker jag verkar mycket märkligt men en veterinär förklarade för mig att rävar som smittar ner miljön är mycket svårt drabbade och så svårt drabbade är aldrig en tamhund!
Citera
2011-08-12, 11:25
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Har haft mycket rävskabb på mina hundar förr om åren. Är ju omöjligt att svara på om det är rävskabb men i armvecken brukar de ju vara besvärande! Det som är ganska typiskt är ju att hunden får en ganska stark "hjälpa till" reflex när man själv kliar den på drabbade områden! Örsnibbarna brukar drabbas tidigt men mina hundar har aldrig själva kliat där men veterinären tog örsnibben och gnuggade längst ut och då började hundarna att veva med bakbenen! Får du fram en sådan reflex är det klappat och klart.

Rävskabben sätter sig inte på folk, jag har haft rävskabb på mina massor av ggr och med sängsovande hundar och barn och det har aldrig blivit någonting... Rävskabb ska inte ens kunna smitta mellan hund-hund inom en familj utan enbart räv-hund...tycker jag verkar mycket märkligt men en veterinär förklarade för mig att rävar som smittar ner miljön är mycket svårt drabbade och så svårt drabbade är aldrig en tamhund!

Tack för ditt svar! Känns ju lite lugnande, och bra symptombeskrivning dessutom. Hur har behandlingen sett ut? Har läst att man badar med något medel men någon annan skrev att hunden fick ett par droppar av nån medicin i nacken varpå besvären upphörde på ett par dagar. Är behandlingen effektiv/snabbverkande? Jag har en collie-blandning så jag inte kan använda ivomec, då collieraser inte tål detta.
Citera
2011-08-12, 11:37
Medlem
På den tiden jag hade mycket problem med detta var det ju Ivomec som gällde på icke colliehundar och det där jobbiga schampot på min bc!

Men nu kör man stronghold, droppar i nacken vid två tillfällen med någon veckas mellanrum och det går även att använda på colliehundar. Jag vet faktiskt inte om du kan köpa den direkt på apoteket nu (tror det), eller om den måste skrivas ut av veterinär. Om din hund är ung så att man kan misstänka att den har någon allergi under utveckling skulle jag vara försiktig med att spruta på den ett gift utan att kolla hos veterinär innan men annars skulle jag nog testa själv om det är receptfritt. Strongholds stora fördel är att det inte är så starkt giftigt! Tar ju dessutom en hel rad av annan ohyra också. Att ta rävskabbsprov hos veterinären är en ganska otrevlig historia för plånboken!
Citera
2011-08-12, 11:40
Medlem
Sen kan det ta ett par veckor innan klådan ger med sig även om hunden blir botad. Ingen av mina hundar har slutat klia sig på några dagar, det blir snarare lite värre när man nyss behandlat då de får någon allergireaktion av de döda skabben... Räkna med ett par veckor!!
Citera
2011-08-13, 03:10
Medlem
Summerbirds avatar
Fick just höra att det siktats en svårt drabbad skabbräv precis just här, för 1,5 månader sedan.

Och nu kliar han sig i båda armhålorna. Hunden alltså.
Citera
2011-08-13, 03:12
Medlem
Summerbirds avatar
Tack för dina informativa (och lugnande) svar, Z0!

*Ros*
Citera
2011-09-30, 18:38
Medlem
Summerbirds avatar
Lite uppdatering.

Klådan har varit till och från. Jag misstänkte först skabb, sedan att det var fukten som irriterade eftersom det regnat varje dag. Sen har det verkat bättre emellanåt och då har jag trott att det varit på väg att gå över.

Men igår kände jag att ena ytterörat hade massor av små knottror på kanten på insidan och båda öronen var även lite svullna. Så har det inte varit tidigare. Idag såg jag, för första gången, att framtassarna hade varsitt pälslöst parti bakom trampdynan. Detta har jag heller inte sett förr, det var i samband med att jag torkade av tassarna efter en promenad. Även där finns röda små knottror.

Så nu misstänker jag att det är skabb trots allt. Har beställt tid hos veterinär till veckan. Ska ringa igen på måndag och höra om det går att få komma tidigare (har tid först nästa fredag). Måste ju vara ett helsike för hunden. Har aldrig råkat ut för rävskabb förr, trots att jag haft hund i tio år och på samma ställen. Skabbrävar har kommit och gått, men hundarna har varit friska.

Sen får vi väl höra OM det är skabb. Berättar hur det går.
Citera
2011-10-01, 00:14
Medlem
Om det är skabb så kliar de sig frenetiskt på ett mkt specifikt sätt och det går inte att ta miste på. Öron och bakom framben är typiska ställen.

Shit, att det går så mkt igen.. Förut var det ett jäkla jobb att bli av med.

Men man måste väl fortfarande tvätta alla tyger i hemmet? Fast man bara ger en droppe i nacken ist för att schamponera hela hunden, 7 gånger lr vad det nu var.
Citera
2011-10-01, 01:25
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Om det är skabb så kliar de sig frenetiskt på ett mkt specifikt sätt och det går inte att ta miste på. Öron och bakom framben är typiska ställen.

Ja, det låter inte bättre. Speciellt kliar han just bakom frambenen. Det var också så det började. Där har jag aldrig sett honom klia sig tidigare.

Jag skulle sätta min gamla raggsocka på att det hänger ihop med lämmelåret. Fler rävar och fler sjuka rävar som trots allt hittar föda. Det har bara varit att plocka döda lämlar från vägarna.

Och stackars rävar som blir smittade också, vilket fanskap det är, den här ohyran.
Citera
2011-10-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Ja, det låter inte bättre. Speciellt kliar han just bakom frambenen. Det var också så det började. Där har jag aldrig sett honom klia sig tidigare.

Jag skulle sätta min gamla raggsocka på att det hänger ihop med lämmelåret. Fler rävar och fler sjuka rävar som trots allt hittar föda. Det har bara varit att plocka döda lämlar från vägarna.

Och stackars rävar som blir smittade också, vilket fanskap det är, den här ohyran.

Som jag minns det kliar de sig själva mest bakom frambenen och tappar pälsen först bakom öronen. De blir alldeles fnattiga om man kliar dem på båda ställena.
Men som sagts i andra skabbtråden, det verkar ju väldigt enkelt att bli av med det numera. Förr var det 7 schamponeringar av hunden och tvätta alla tyger i hela hemmet, inkl mattor och filtar. Jag vet inte hur det är med tygerna när man droppar i nacken men bara det är ju enklare än schamponeringen
Citera
2011-10-01, 01:37
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Som jag minns det kliar de sig själva mest bakom frambenen och tappar pälsen först bakom öronen. De blir alldeles fnattiga om man kliar dem på båda ställena.

Han blir fnattig när jag kliar magen och bröstet. Och det är inte den vanliga "hundreflexen". Öronen får jag inte pilla med, men det har han iofs aldrig gillat. Sen naggar han sig i rumpan och ja.. lite överallt. Men just också att det först inte fanns några märken, det var därför jag inte tänkte på skabb. Men nu finns rätt tydliga röda märken och knottror (som små upphöjda sårskorpor).

Ja, jösses, måtte jag slippa saneringen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in