2011-08-12, 08:48
Medlem
Testade att fråga i äldre tråd igår men fick inget svar. Därför startar jag en ny.

Hittade på blocket en Iphone 4 32Gb för 4900 ny i kartong inhandlad i förrgår, låst till tele2. Kvitto finns.
Anledningen till försäljning var på grund av att detta var en födelsedagspresent och färgen inte hade passat säljaren.

Med kvittot borde man väl kunna gå in till stället man köpt telefonen och byta till den andra färgen?

Borde man passa sig för detta?
Citera
2011-08-12, 09:06
Medlem
Tihihis avatar
Den ska du inte köpa.
Citera
2011-08-12, 09:15
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Kvitto finns nog inte och förmodligen skall affären göras upp över internet. Så ta för allt i världen inte den telefonen.

Dessutom kommer iPhone 5 med all sannolikhet ut om en månad vilket gör att priset på iPhone 4 kommer att sänkas. Köp en då i stället.
Citera
2011-08-12, 09:23
Medlem
Tack för bekräftelsen av mina misstankar.
Jag låter bli och köper i5 när den kommer istället.

//Grape
Citera
2011-08-12, 09:32
Medlem
Kan passa på att varna folk för annonsen också. Jag dök nämligen över en till annons som var otroligt lik den jag frågade om.

Här är den ursprungliga:
http://www.blocket.se/stockholm/Ny_I....htm?ca=11&w=1

Här är den nya:
http://www.blocket.se/stockholm/1_ma....htm?ca=11&w=1

Slående likheter.
(Mod kan ta bort om man inte får länka annonser.)
Citera
2011-08-12, 09:33
Medlem
alroberts avatar
måste bara fråga, varför ska man passa sig för detta?
Citera
2011-08-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert

Kolla senaste inlägget av mig.

Anledningarna är följande:
-Numret till annons 2 går till en Linda (samma namn som lagt in annons 1).
-Linda bor inte alls i Katarina/Sofia (efter koll med mobil på annons 2)
-Man kan byta en vara man köpt om kvitto finns samt kartongen är obruten.
-Annonserna är väldigt lika skrivna, troligen av samma person.
-Inte sannolikt att båda har fått iphones de är missnöjda med.

Jag säger inte att det måste vara skumt, men det lutar åt det hållet och därför är det bättre att låta bli. Mitt detektivarbete är iaf över. Om någon köper telefonen så kan ni väl uppdatera hur det gick sen.
Citera
2011-08-12, 09:42
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert

• Telefonen och abonnemang är uthämtad i butik med avsikten att aldrig betala fakturorna när dom kommer om några veckor eller en månad.

• Personen som hämtade ut telefonen säljer den snabbt som fanken på Blocket, det går lätt eftersom den är ”helt ny och inplastade” till ett bra pris.

• Efter några veckor eller någon månad när telebolaget inte fått sina pengar blir telefonen IMEI-spärrad och går inte att använda.

• Den som köpte den på Blocket blir sur och startar en ny diskussion här om att telefonen är låst och inte går att ringa med och hur gör man nu?

Sök runt lite så hittar du massor av diskussioner om detta här och på andra forum.
Citera
2011-08-15, 22:09
Medlem
Adonis avatar
Citat:
gör det inte

han har köpt telefonen. säljer den till dig och för x tusen kronor

sedan går det några veckor och han anmäler telefonen stulen (spärrar den) och får en ny på försäkringen, som han antingen använder själv eller säljer igen.

du går till polisen med telefon och kvitto, men dessa saker utreds sällan. du får stå där utan telefon och utan pengar. I bästa fall får du telefonen upplåst om några månader när allt blivit utrett

Kan ocksås användas som ett "lån" om han har köpt den för en krona med ett abonemang
Citera
2011-08-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
• Telefonen och abonnemang är uthämtad i butik med avsikten att aldrig betala fakturorna när dom kommer om några veckor eller en månad.

• Personen som hämtade ut telefonen säljer den snabbt som fanken på Blocket, det går lätt eftersom den är ”helt ny och inplastade” till ett bra pris.

• Efter några veckor eller någon månad när telebolaget inte fått sina pengar blir telefonen IMEI-spärrad och går inte att använda.

• Den som köpte den på Blocket blir sur och startar en ny diskussion här om att telefonen är låst och inte går att ringa med och hur gör man nu?

Sök runt lite så hittar du massor av diskussioner om detta här och på andra forum.

Precis. Om folk kunde lära sig det här, och ge fan i att köpa telefoner på Blocket, så försvinner ju problemet förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in