2011-08-15, 20:50
Citat:
Vilket engagemang, grymt!
Ursprungligen postat av Xexy
Ah,, vänta lite här nu... Jag vet inte om det funkar bra att mounta sda med sdb, det går, men då måste du formatera /dev/md0 så att den besitter ett filsystem, och formatering är just nu det sista vi vill göra. Utan enheterna ska åtföljas av ett identifikationsnummer. Så i ditt fall ska du assembla sda1 med sdb1. Eftersom det är sda1 och sdb1 som besitter filsystem, och inte sda eller sdb. Det kan du även bekräfta i dina output:
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 243201 1953512001 83 Linux
/dev/sda1 * 1 243201 1953512001 83 Linux
Har du kört någon guide från nätet om hur man fixar raid1 i Linux (isf, byt guide!)? Iaf, innan du ger dig på en formatering, prova att ta bort enheterna från Arrrayen, och sammansätt de igen fast som sda1 med sdb1. Fan att jag missade detta... Gör så här:
mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sdb
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sdb
mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sda
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sda1
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sdb1
/dev/sdb1 * 1 243201 1953512001 83 Linux
/dev/sda1 * 1 243201 1953512001 83 Linux
Har du kört någon guide från nätet om hur man fixar raid1 i Linux (isf, byt guide!)? Iaf, innan du ger dig på en formatering, prova att ta bort enheterna från Arrrayen, och sammansätt de igen fast som sda1 med sdb1. Fan att jag missade detta... Gör så här:
mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sdb
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sdb
mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sda
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sda1
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sdb1

Det stämmer att jag följde en guide. Det såg jättebra ut så långt i alla fall.
Detta skedde:
Kod:
root@bottenskrap:/# mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sdb mdadm: set /dev/sdb faulty in /dev/md0 root@bottenskrap:/# mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sdb mdadm: hot removed /dev/sdb from /dev/md0 root@bottenskrap:/# mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sda mdadm: set /dev/sda faulty in /dev/md0 root@bottenskrap:/# mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda mdadm: hot remove failed for /dev/sda: Device or resource busy root@bottenskrap:/#
Kan det vara så att det måste ligga en aktiv disk i array:en för att det ska fungera?