2011-08-11, 20:56
Igår (onsdag) mellan, någon gång mitt på dagen (troligtvis mellan 11:00-12:30) gjorde jag ett köp i en butik. Varan kostade 65 kronor, köpet gick igenom och jag fick kvitto precis som vanligt. När jag senare skulle köpa ballerinakex eftersom jag inte hade ätit någon frukost så gick inte köpet igenom (medges ej). Eftersom jag var medveten om att jag fört över en större summa till min aktiedepå nyligen så tänkte jag att pengarna var slut. Visserligen var jag nästan säker på att jag hade 100 kronor kvar på kontot senast jag kollade saldot men jag kunde ju ha sett fel. Försökte ta ut en tjuga från bankomaten, men det gick naturligtvis inte heller. Nåväl, jag blev lite fundersam, så därför promenerade jag till närmaste Nordeakontor för att kolla saldot och göra en utskrift på mina senaste transaktioner. Då fick jag beskedet att Nordea hade problem med sina servrar och därför så kunde de inte hjälpa mig för tillfället.
När jag väl kom hem igen loggade jag in på mitt konto via internetbanken och till min förvåning så fanns det fortfarande 100 kronor kvar på kontot (det borde ju ha varit 45 kronor kvar eftersom jag hade handlat för 65 kronor). Idag (torsdag) har jag fortfarande 100 kronor på kontot och inget köp på butiken jag handlade på verkar ha registrerats. Det tycks som om Nordea har "glömt" att dra pengarna från kontot. Nu var ju detta inte speciellt mycket att hänga i granen så det är väl bara att tacka och ta emot (
), men tänk om jag hade handlat för större summor. Då skulle jag väl, rent teoretiskt, fått varorna gratis? Vem är det då som står ansvarig? Butiken borde väl märka att det har blivit ett inkomstbortfall?
Detta verkar ju helt otroligt, men jag kan inte se någon annan möjlighet än att Nordeas serverproblem har resulterat i att en massa betalningar har försvunnit i cyberrymden. Någon annan som råkade ut för samma sak som jag i onsdags?
Trevlig torsdagsväll på Er!
När jag väl kom hem igen loggade jag in på mitt konto via internetbanken och till min förvåning så fanns det fortfarande 100 kronor kvar på kontot (det borde ju ha varit 45 kronor kvar eftersom jag hade handlat för 65 kronor). Idag (torsdag) har jag fortfarande 100 kronor på kontot och inget köp på butiken jag handlade på verkar ha registrerats. Det tycks som om Nordea har "glömt" att dra pengarna från kontot. Nu var ju detta inte speciellt mycket att hänga i granen så det är väl bara att tacka och ta emot (
), men tänk om jag hade handlat för större summor. Då skulle jag väl, rent teoretiskt, fått varorna gratis? Vem är det då som står ansvarig? Butiken borde väl märka att det har blivit ett inkomstbortfall?Detta verkar ju helt otroligt, men jag kan inte se någon annan möjlighet än att Nordeas serverproblem har resulterat i att en massa betalningar har försvunnit i cyberrymden. Någon annan som råkade ut för samma sak som jag i onsdags?
Trevlig torsdagsväll på Er!