• 1
  • 2
2011-08-11, 20:56
Medlem
Igår (onsdag) mellan, någon gång mitt på dagen (troligtvis mellan 11:00-12:30) gjorde jag ett köp i en butik. Varan kostade 65 kronor, köpet gick igenom och jag fick kvitto precis som vanligt. När jag senare skulle köpa ballerinakex eftersom jag inte hade ätit någon frukost så gick inte köpet igenom (medges ej). Eftersom jag var medveten om att jag fört över en större summa till min aktiedepå nyligen så tänkte jag att pengarna var slut. Visserligen var jag nästan säker på att jag hade 100 kronor kvar på kontot senast jag kollade saldot men jag kunde ju ha sett fel. Försökte ta ut en tjuga från bankomaten, men det gick naturligtvis inte heller. Nåväl, jag blev lite fundersam, så därför promenerade jag till närmaste Nordeakontor för att kolla saldot och göra en utskrift på mina senaste transaktioner. Då fick jag beskedet att Nordea hade problem med sina servrar och därför så kunde de inte hjälpa mig för tillfället.

När jag väl kom hem igen loggade jag in på mitt konto via internetbanken och till min förvåning så fanns det fortfarande 100 kronor kvar på kontot (det borde ju ha varit 45 kronor kvar eftersom jag hade handlat för 65 kronor). Idag (torsdag) har jag fortfarande 100 kronor på kontot och inget köp på butiken jag handlade på verkar ha registrerats. Det tycks som om Nordea har "glömt" att dra pengarna från kontot. Nu var ju detta inte speciellt mycket att hänga i granen så det är väl bara att tacka och ta emot (), men tänk om jag hade handlat för större summor. Då skulle jag väl, rent teoretiskt, fått varorna gratis? Vem är det då som står ansvarig? Butiken borde väl märka att det har blivit ett inkomstbortfall?

Detta verkar ju helt otroligt, men jag kan inte se någon annan möjlighet än att Nordeas serverproblem har resulterat i att en massa betalningar har försvunnit i cyberrymden. Någon annan som råkade ut för samma sak som jag i onsdags?

Trevlig torsdagsväll på Er!
Citera
2011-08-11, 21:00
Medlem
EvilTouchs avatar
Det är snarare så att du gjort ett offline-köp. Terminalen i butiken där du handlade hade vid köpet ingen kontakt med Nordea och eftersom att du har VISA (?) så gick köpet igenom ändå. Pengarna dras så fort terminalen fått kontakt med banken.

Sen undrar jag hur du tänkte när du försökte ta ut en tjuga ur en bankomat?
Citera
2011-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Det är snarare så att du gjort ett offline-köp. Terminalen i butiken där du handlade hade vid köpet ingen kontakt med Nordea och eftersom att du har VISA (?) så gick köpet igenom ändå. Pengarna dras så fort terminalen fått kontakt med banken.

Sen undrar jag hur du tänkte när du försökte ta ut en tjuga ur en bankomat?

Ja, det är mycket möjligt att det var ett offlineköp. Men då brukar köpet hamna som ett "reserverat köp" i internetbanken och pengarna debiteras från saldot som vanligt. Men vad jag kunde se så fanns det inget reserverat köp noterat på kortet när jag loggade in idag. Inte heller låg köpet i historiken, vilket det borde om köpet redan hade gått igenom. Det är ju i och för sig möjligt att Nordea har problem med internetbanken och att sidan visar ett felaktigt saldo, men det känns aningen långsökt.

För övrigt så verkar det inte gå att ta ut tjogolappar i bankomater, har uppenbarligen inte så bra koll på det där. Brukar inte ta ut kontanter speciellt ofta. Hehe..
Citera
2011-08-11, 21:16
Medlem
Psyko Dads avatar
De kommer att dra det senare, bland tar det ett par dar innan de drar det & sen när kan man ta ut tjugor i en bankomat & när blir 100-65 = 45?
Citera
2011-08-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
De kommer att dra det senare, bland tar det ett par dar innan de drar det & sen när kan man ta ut tjugor i en bankomat & när blir 100-65 = 45?

Nu kan jag förstå att mitt förtroende här på forumet ligger runt nollan, pga ovanstående faktorer, givetvis blir 100-65=35 och ingenting annat. Men oavsett, om pengarna skall dras senare pga att det var ett offlineköp dyker dessa alltid upp som reserverade köp längst upp i historiken när man loggar in på internetbanken. Ni som har Nordea känner förhoppningsvis igen er, jag är ganska så säker på att de andra bankerna har liknande system.

Det konstiga är att det inte finns något reserverat köp registrerat på kontot när jag loggar in, och köpet har alltså inte gått igenom eftersom det inte ligger i historiken. Mitt saldo visar dessutom att jag inte har betalat någonting då det ligger på samma nivå som innan.
Citera
2011-08-11, 21:28
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag har haft ngr såna som kommer ett par dagar senare utan att ha visat sig som reserverade så ropa inte Jippie ännu utan avvakta ett bra tag & återkom gärna hur det gick.
Citera
2011-08-11, 21:35
Medlem
c-As avatar
Köpte en vara för 1300 spänn en gång (betala med kort kopplat till Swedbank) det tog TRE veckor innan dom drog pengarna. Kan säga att jag blev lite besviken då ihopp om att det blivit fel och jag fått varan gratis! Sååå ställ in dig på att det kommer att dras...
Citera
2011-08-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Jag har haft ngr såna som kommer ett par dagar senare utan att ha visat sig som reserverade så ropa inte Jippie ännu utan avvakta ett bra tag & återkom gärna hur det gick.

Då jag aldrig har råkat ut för att reserverade köp inte dyker upp förrän några dagar senare så drog jag slutledningen att köpet helt sonika försvunnit pga Nordeas serverproblem. En annan möjlighet vore ju i och för sig att köpet har försenats pga serverproblemet och att kontot kommer debiteras senare. Men hur fungerar detta egentligen; har jag 100 kronor att spendera eller "vet" Nordea på något vis att jag har handlat för 65 kronor även om jag inte kan se det på internetbanken?
Citera
2011-08-11, 21:40
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Då jag aldrig har råkat ut för att reserverade köp inte dyker upp förrän några dagar senare så drog jag slutledningen att köpet helt sonika försvunnit pga Nordeas serverproblem. En annan möjlighet vore ju i och för sig att köpet har försenats pga serverproblemet och att kontot kommer debiteras senare. Men hur fungerar detta egentligen; har jag 100 kronor och spendera eller "vet" Nordea på något vis att jag har handlat för 65 kronor även om jag inte kan se det på internetbanken?
Jag skulle inte våga slösa, nu vet jag inte vad du har för kort men jag hade ngt kort på nordea tidigare som drog 80-90:- per gång jag råkade övertrassera mitt konto.
Citera
2011-08-11, 21:45
Medlem
EDIT:

Citat:
Jag skulle inte våga slösa, nu vet jag inte vad du har för kort men jag hade ngt kort på nordea tidigare som drog 80-90:- per gång jag råkade övertrassera mitt konto.

Okej, tack för varningen.
Senast redigerad av Realiserad 2011-08-11 kl. 21:48.
Citera
2011-08-12, 00:10
Medlem
lorebfs avatar
Med visa kan du betala helt utan internetuppkoppling.
Har du aldrig tänkt på varför siffrorna är upphöjda på ditt kort, men inte på tex maestro?

Det går fortfarande o manuellt dra kortet i en typ av maskin som för över siffrorna fysiskt till ett papper.

Då dras pengarna inte förens banken får lappen av den butik du handlat av..

Samma sak med ditt kortköp..

Det gick igenom trots att butiken inte hade internetuppkoppling tack vare att du hade visa.
Hade du haft maestro hade kortköpet nekats pga att de inte kan dra pengarna. När det gäller maestro MÅSTE butiken dra pengar på en gång. Det är inget kreditkort.

Reserverat belopp har inte ett skit med saken att göra.
Det kan ju av ganska förklarliga skäl inte dras nå't fören butiken har en uppkoppling till banken igen.

Lugn.. dina pengar kommer att försvinna.
Citera
2011-08-12, 03:22
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ► Privatekonomi
/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto