Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Du har rätt om det där men jag har prövat förut med både reason och FL studio och jag tycker det är så svårt att komma igång med det. Jag vill jätte gärna lära mig men men att producera musik med enbart musen var väldigt frustruerande för mig. Jag har velat göra det i många år men t.ex FL studio med enbart musen.. det känns som det kräver mycket mer förståelse för noter och dess betydelse än att trycka på en knapp och höra det dirrekt. ;p
Så kände jag också i början, att musen var jobbig att klicka i alla noter med, men nu älskar jag det. Även om du har ett midikeyboard så kommer du nog att få använda musen ganska mycket ändå. Noter som hamnar lite fel, och sedan om du till exempel ska göra massiva pads som inte dina händer klarar av. Nu vet jag inte hur duktig du är på klaviaturer, men som ett exempel
Det krävs förståelse även om använder musen. Du kan klara av att göra något bra utan någon större förståelse, men det kommer ta desto längre tid. Men om du nu vill börja med lite hårdvara så hade jag personligen börjat med ett midikeyboard utav den lite billigare varianten. Om detta passar och du känner att du vill fortsätta med musiken, fortsätt att uppgradera med diverse leksaker