2011-08-11, 17:50
Medlem
Jag vill producera trance musik.. Elekronisk musik då. House, whatever.. och det har varit min dröm ett väldigt bra tag men jag har ba inte satt igång med det och tänkte göra det nu och tänkte satsa full in..

Jag har tänk mig köpa en sån här
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=232028
för att den är grym, snygg och massor med ljud följer med.. och så klart en
http://www.musikborsen.se/itempg.asp...1&artno=237563

för att göra egna melodier om så jag vill ha det..

Men grejjen är nu att jag är en total nybörjare som kommer kämpa o lära mig genom eböcker och youtube.. Så med nåra års praktik blir man nog jävligt grym och min fråga här är
Är jag på rätt spår? Är det sån här utrustning man ska ha?
Citera
2011-08-11, 17:57
Medlem
Hyperias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Jag vill producera trance musik.. Elekronisk musik då. House, whatever.. och det har varit min dröm ett väldigt bra tag men jag har ba inte satt igång med det och tänkte göra det nu och tänkte satsa full in..

Jag har tänk mig köpa en sån här
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=232028
för att den är grym, snygg och massor med ljud följer med.. och så klart en
http://www.musikborsen.se/itempg.asp...1&artno=237563

för att göra egna melodier om så jag vill ha det..

Men grejjen är nu att jag är en total nybörjare som kommer kämpa o lära mig genom eböcker och youtube.. Så med nåra års praktik blir man nog jävligt grym och min fråga här är
Är jag på rätt spår? Är det sån här utrustning man ska ha?

Det där är ganska fin utrustning, men midiklaviaturet är jag osäker på hur bra det är, men det är säkert helt okej. Någon som kan mer om sådant får gärna fylla i.

Men innan du köper något, skaffa en DAW (Digital Audio Workstation) som till exempel Reason eller FL Studio. Om du inte har råd/lust att spendera pengar på detta så kan du alltid ladda ner och cracka (teoretiskt alltså ) och testa på. Tänk om du inser att det inte är din grejj, då har du slängt pengarna i sjön.
Citera
2011-08-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperia
Det där är ganska fin utrustning, men midiklaviaturet är jag osäker på hur bra det är, men det är säkert helt okej. Någon som kan mer om sådant får gärna fylla i.

Men innan du köper något, skaffa en DAW (Digital Audio Workstation) som till exempel Reason eller FL Studio. Om du inte har råd/lust att spendera pengar på detta så kan du alltid ladda ner och cracka (teoretiskt alltså ) och testa på. Tänk om du inser att det inte är din grejj, då har du slängt pengarna i sjön.
Du har rätt om det där men jag har prövat förut med både reason och FL studio och jag tycker det är så svårt att komma igång med det. Jag vill jätte gärna lära mig men men att producera musik med enbart musen var väldigt frustruerande för mig. Jag har velat göra det i många år men t.ex FL studio med enbart musen.. det känns som det kräver mycket mer förståelse för noter och dess betydelse än att trycka på en knapp och höra det dirrekt. ;p Sedan vill jag lära mig böjja och bemästra ljud att leka med dem men att göra det enbart med EN mus och ett falskt midi inputt från tangentbordet känns för.. förvirrande ;p
Citera
2011-08-11, 18:13
Medlem
Hyperias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Du har rätt om det där men jag har prövat förut med både reason och FL studio och jag tycker det är så svårt att komma igång med det. Jag vill jätte gärna lära mig men men att producera musik med enbart musen var väldigt frustruerande för mig. Jag har velat göra det i många år men t.ex FL studio med enbart musen.. det känns som det kräver mycket mer förståelse för noter och dess betydelse än att trycka på en knapp och höra det dirrekt. ;p

Så kände jag också i början, att musen var jobbig att klicka i alla noter med, men nu älskar jag det. Även om du har ett midikeyboard så kommer du nog att få använda musen ganska mycket ändå. Noter som hamnar lite fel, och sedan om du till exempel ska göra massiva pads som inte dina händer klarar av. Nu vet jag inte hur duktig du är på klaviaturer, men som ett exempel

Det krävs förståelse även om använder musen. Du kan klara av att göra något bra utan någon större förståelse, men det kommer ta desto längre tid. Men om du nu vill börja med lite hårdvara så hade jag personligen börjat med ett midikeyboard utav den lite billigare varianten. Om detta passar och du känner att du vill fortsätta med musiken, fortsätt att uppgradera med diverse leksaker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in