Idag publicerades holländarnas val av sin, genom tiderna, mest kände medborgare. Den blev den omstridde Pim Fortuyn. En sensationell utgång, nationellt såväl som internationellt mycket uppmärksammat.
Han blev mördad på öppen gata, som ledare för det högerpopulistiska partiet 'Pim Fortuyns lista'. Pim Fortuyns lista fick hand om migrationsfrågorna när partiet kom med i en regeringskoalitionen, efter vallöften om hårda tag mot brottslighet och invandring. Han var dessutom gay, följaktligen extra omstridd.
Sensationell omsvängning i inhemsk opinion kan noteras. Detta 'flum-liberala' land, med historisk roll som kolonialmakt, positiv invandrarsyn, mjuk drogattityd mm, har nu bringats till ett kallt och drastiskt uppvaknande. Katalysatoreffekten via mordet på van Gogh-ättlingen helt nyligen, en islamistisk mordattack som slutligen väckte den inhemska befolkningen ur pseudo-romantisk törnrosasömn, till iskall medvetenhet om dagens verklighet.
Att en så kontroversiell figur som Pim Forteyn får detta erkännande - i ett land med världsnamn inom t ex konst, idrott, historiska personer mm - är inget mindre än en sensation, och en remarkabel signal om en nationellt ändrad färdriktning.
Holland blir sig aldrig likt igen... dags för förnyelse.
Dom ville väl ge en knäpp på näsan åt alla invandrare(muslimer)
Sjukligt är det dock, att Pim Pim hamnar före Van Gogh. Jag menar, visst är han bra på tennis men att Holland är så tennistokiga var mer än jag visste.
Jag hade i alla fall inte hört talas om Pim Fortutyn fören jag öppnade denna tråd, så att han skulle vara den mest kända Hollandska medborgaren har jag svårt att tro... Skulle snarare gissa på Vincent van Gogh... Cornelis var väl också Holländsk medborgare innan han blev svensk, så han kanske är den mest kända Holländska medborkaren i Sverige...
Jag hade i alla fall inte hört talas om Pim Fortutyn fören jag öppnade denna tråd, så att han skulle vara den mest kända Hollandska medborgaren har jag svårt att tro... Skulle snarare gissa på Vincent van Gogh... Cornelis var väl också Holländsk medborgare innan han blev svensk, så han kanske är den mest kända Holländska medborkaren i Sverige...
Mest känd är väl svårt att mäta? Jag fick för mig att det rörde sig om "bästa holländaren", kort och gott. Och när etablissemanget satte bubbelvattnet i vrångstrupen när de såg resultatet tror jag man räknade om rösterna eller något liknande, och den slutliga vinnaren blev någon av Oranien. Go figure.
Mannen som mördade den holländske främlingsfientlige politikern Pim Fortuyn 2002 har släppts efter att ha avtjänat två-tredjedelar av sitt straff, rapporterar BBC.
Vi får se om han lever ute i det fria länge till. Inte för att någon skulle hämnas honom utan för att han är ett verktyg. Volkert van der Graaf, precis som många andra vänsteraktivister är billiga och villiga verktyg och han utförde mordet utan att fatta varför.
Den verkliga anledningen till att Pim Fortuy mördades var inte hans antagonism mot muslimer men för att han höll på att bli en för stor politiker som kunde stoppa hela invandringsprojektet i Holland. Massinvandringen till Europa har prioritet 1, och får inte stoppas under några omständigheter. De politiker som försöker på riktigt försvinner eller marginaliseras. Det korta straffet bevisar även hur de lyckats infiltrera rättssystemet i de europeiska länderna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!