2011-08-11, 16:31
Medlem
Hej! Jag har en fråga om efterarv till särkullbarn.

Om en gift person går bort och har testamenterat sin kvarlåtenskap till efterlevande maka så ärver ju även särkullbarnen. Min fråga gäller om de ärver sin laglott eller om de ärver arvslotten? En jurist som jag inte litar på har sagt att när den efterlevande makan dör skall makens särkullbarn få ut hälften av hennes kvarlåtenskap.

Det låter ju helt märkligt - för det skulle ju betyda att om man testamenterar till Hemlösa Katter så får barnen bara laglotten men testamenterar man till makan får barnen arvslotten.

Någon som vet?
Citera
2011-08-11, 16:39
Medlem
Nomissss avatar
Om det är ett särkullbarn har denne rätt att få ut sin laglott då dess förälder dör.

Efterarvet i sin tur räknas ut när den efterlevande maken går bort och kommer uppgå till den andel som ärvdes av efterlevande maken / hela boet vid efterlevande makens bortgång.
Citera
2011-08-11, 16:42
Medlem
Japp, det visste jag (förutom 4 basbeloopp då) men det skulle ju i praktiken innebära att om en make testamenterar sin kvarlåtenskap till sin maka och det finns särskullbarn så är det bara ett tillfälligt lån för makan?

Dvs när makan sedan dör har barnen rätt att få ut mellanskillnaden mellan vad de fått och arvslotten? MEN om maken testamenterar till Hemlösa Katter så får barnen bara ut laglotten? Tycker det låter mysko?!
Citera
2011-08-11, 16:44
Medlem
Nomissss avatar
Stämmer, men makan har fri förfoganderätt så det är inget "lån". Hon kan spendera pengarna om hon vill.
Citera
2011-08-11, 16:47
Medlem
Jo förvisso - men om hon sedan vinner på Lotto har särkullbarnen rätt att plocka ut det... mysko! Tur man är särkullbarn själv
Citera
2011-08-11, 16:49
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acegi
Japp, det visste jag (förutom 4 basbeloopp då) men det skulle ju i praktiken innebära att om en make testamenterar sin kvarlåtenskap till sin maka och det finns särskullbarn så är det bara ett tillfälligt lån för makan?

Dvs när makan sedan dör har barnen rätt att få ut mellanskillnaden mellan vad de fått och arvslotten? MEN om maken testamenterar till Hemlösa Katter så får barnen bara ut laglotten? Tycker det låter mysko?!
Nu kanske jag missuppfattar dig, men det är en väsentlig skillnad mellan om man testamenterat egendom till sin maka eller om denna bara får förfoganderätten över egendomen. När man testamenterar egendomen till makan så övergår full äganderätt till henne, precis på samma sätt som om man testamenterar till ett katthem.
Citera
2011-08-11, 16:58
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acegi
Jo förvisso - men om hon sedan vinner på Lotto har särkullbarnen rätt att plocka ut det... mysko! Tur man är särkullbarn själv

En lottovinst borde väl hamna under så kallad förkovran och inte finnas med i beräkningen av efterarvet till särkullsbarn.

edit- var nog fel nu när jag läste lagtexten igen. I lagtexten är det bara pengar från arbete, arv, testamente och gåva som kan falla bort.
Senast redigerad av PuerAeternus 2011-08-11 kl. 17:02.
Citera
2011-10-28, 19:13
Bannlyst
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här då rubriken var mest passande.

Hur står del är laglotten för ett särkullsbarn? Har bestämt för mig att det är 1/6... Men i papperna jag fick av begravningbyrån idag står det 1/8...

Visst, de borde veta det, men man vet aldrig...
Citera
2011-10-28, 21:58
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här då rubriken var mest passande.

Hur står del är laglotten för ett särkullsbarn? Har bestämt för mig att det är 1/6... Men i papperna jag fick av begravningbyrån idag står det 1/8...

Visst, de borde veta det, men man vet aldrig...

Arvslotten är det man hade fått ut om det inte fanns ett testamente, alltså om man enbart ska följa den legala arvsordningen - så som det är reglerat i lagen. Detta är 1/x där x motsvarar antalet barn som den avlidne har. Har föräldern två barn är det alltså hälften, sju barn - en sjundedel och så vidare.

Laglotten är hälften av arvslotten, och är det som man inte kan testamentera bort. Som bröstarvinge till en person kan man aldrig göras lottlös. Alltså, har den avlidne två barn är det en fjärdedel, sju barn en fjortondel och så vidare.

Är det laglotten vi pratar om har din förälder alltså troligen 4 barn, varje barn ska normalt sett få en fjärdedel var. Föräldern har testamenterat bort sin egendom och barnen ska få ut laglotten, alltså en åttondel var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in