Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Visst du får tycka att en del som naturen skapar onaturliga företeelser och har gjort så i tusentaals år men vad är vitsen med det?
Det var ju precis av den här anledningen som jag påpekade att naturligt förekommande och naturligt inte är samma sak. Ett beteende kan vara naturligt förekommande utan att för den sakens skull betraktas som naturligt. Exempel på detta är psykiska sjukdomar, som ju är naturligt förekommande, men inte naturliga beteenden.
Citat:
Då använder du ju ordet felaktigt.
Jag skulle vilja hävda att det är du som använder det felaktigt om du hävdar att naturligt förekommande är detsamma som naturligt.
Citat:
Både djur och människor är homosexuella och lever i par.
Ja, detta innebär att det är naturligt förekommande. Det säger ingenting om huruvida beteendet i sig betraktas som naturligt eller inte.
Citat:
Men visst får du hitta på att det är onaturligt på något vis.
Fast det har jag ju inte påstått, jag ville bara påpeka att man inte kan peka på något och säga "det där är naturligt" med hänvisning till att det är naturligt förekommande.
Citat:
Hur motiverar du att det är onaturligt?
Det gör jag inte. Jag är helt obrydd kring huruvida homosexualitet är naturligt eller inte. Det viktiga är att man ser till - eftersom tråden handlar om just "regnbågsfamiljer" - att barnen växer upp i en så god miljö som möjligt med de förutsättningar de har. Jag tror inte på förbud.
Citat:
Att du mår lite illa av det?
Lustigt att du använder ditt eget synsätt på saken som ett motargument. Nyss skrev du "det är naturligt" som om det vore en självklar sanning enbart därför att du tycker så. Nu raljerar du över andra människors inställning (som är precis som din fast motsatt, de hävdar att det är fel därför att de tycker så) kring homosexualitet fast du gör precis samma tankefel själv.