2011-08-12, 10:50
Medlem
Sådana här diskussioner tenderar att bli ganska inskränkta eftersom man inte tar hänsyn till det större perspektivet. Det riktigt naturliga för en människa är väl att leva i ett stamsamhälle med ca 30-40 individer där olika roller delvis flyter in i varandra och alla, på något plan, delar ansvaret för kommande generationer. Detta kan sägas vara naturligt eftersom de flesta människor är biologiskt anpassade för sådana förhållanden. (Genetiskt sett är de flesta av oss fortfarande jägar-samlar- eller tidigagrara människor.) Å andra sida kan man hävda att det finns människor som är bättre anpassade för ett modernt massamhälle. Men jag tycker att det är tveksamt om denna minoritet ska få bli normerande för människor i allmänhet. Ur det perspektivet blir det nämligen viktigare att människor anpassas efter samhället istället för tvärtom. Du kan möjligtvis kalla detta utilitarism (med lite god vilja), men humanism är det definitivt inte.

Kanske kan uppfattas OT, men utan detta större perspektiv tror jag inte vi kommer någonstans i diskussionen om vad som är naturligt respektive onaturligt i sociala sammanhang.
Citera
2011-08-12, 10:57
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumberNine
Sådana här diskussioner tenderar att bli ganska inskränkta eftersom man inte tar hänsyn till det större perspektivet. Det riktigt naturliga för en människa är väl att leva i ett stamsamhälle med ca 30-40 individer där olika roller delvis flyter in i varandra och alla, på något plan, delar ansvaret för kommande generationer. Detta kan sägas vara naturligt eftersom de flesta människor är biologiskt anpassade för sådana förhållanden. (Genetiskt sett är de flesta av oss fortfarande jägar-samlar- eller tidigagrara människor.) Å andra sida kan man hävda att det finns människor som är bättre anpassade för ett modernt massamhälle. Men jag tycker att det är tveksamt om denna minoritet ska få bli normerande för människor i allmänhet. Ur det perspektivet blir det nämligen viktigare att människor anpassas efter samhället istället för tvärtom. Du kan möjligtvis kalla detta utilitarism (med lite god vilja), men humanism är det definitivt inte.

Kanske kan uppfattas OT, men utan detta större perspektiv tror jag inte vi kommer någonstans i diskussionen om vad som är naturligt respektive onaturligt i sociala sammanhang.

My thoughts exactly. Se ovan.
Citera
2011-08-12, 11:32
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkshadowrunner
Behöver ingen källa. Men du kanske är någon som måste förlita dig på vad andra skriver för att bilda din egen sanning.

Du menar att du hittade på det du skrev helt själv?
Kommer man med påståenden brukar man avkrävas källor som styrker ens påstående.

Bilda sin egen sanning...
Jag är intresserad av sanningen, inte av att själv fabricera ihop vad som är sant och inte.
Citera
2011-08-12, 11:32
Medlem
Aringas avatar
Men kommenterade Jesus verkligen homosexualitet? Var då?

"Naturligt" är f ö just vad det är, rimligen, eftersom det förekommer homosexuella förhållanden hos praktiskt taget alla däggdjur och fåglar. Kaniner, nötboskap, nymfkakaduor, höns, hamstrar - bara för att nämna några exempel.
Hur det står till bland kräldjur, insekter etc vet jag inte men det skulle inte förvåna mig om de också var "liberala".

I djurvärlden görs åtskillnad, uppenbarligen, mellan sexuellt umgänge och barnalstring.

Mitt argument: Om det vore onaturligt skulle det förekomma hos människor och hos eventuella arter där det fyllde en specifik funktion, och ingen annan stans.
Citera
2011-08-12, 11:37
Medlem
Canias avatar
Man undrar om tråden handlar om homosexuella eller vem som kan använda flest argumentationsfel...
Citera
2011-08-12, 11:55
Medlem
Naturligt med sex eller inte.....
Struntar jag fullständigt i.
Det viktiga är att känna att man är älskad och att man har någon att ödsla sina egna kärleksförklaringar på.

Barnen är en fråga som inte är riktigt lika enkelt att svara på eftersom det finns så många fler att ta hänsyn till när man ska diskutera barn i homosexuella förhållanden.

Vad som GÅR att konstatera är att homosexualitet inte är något man ärver eller präglas till.
Det enda man kan präglas till som barn i en familj med homosexuella föräldrar är att man har andra förutsättningar. Dessvärre är dessa förutsättningar ganska kantiga beroende på hur vårt "moderna" samhälle ser på samboförhållanden/äktenskap mellan samkönade par.
Citera
2011-08-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonCaesar
Beträffande vetenskapens "syn", vetenskapliga communities är knappast enhetliga grupper, och det lär finnas massvis av studier som pekar åt olika håll. Med tanke på att det är otroligt svårt att vetenskapligt bevisa något så subjektivt som att någon "mår bra" så vill jag gärna se en källa på ditt starka påstående att det råder vetenskapligt konsensus runt denna fråga.

Varsågod.

http://faculty.spokanefalls.edu/InetShare/AutoWebs/kimt/AW%20articles/Children%20of%20Lesbian%20and%20Gay%20Parents.pdf
Citera
2011-08-12, 12:50
Bannlyst
Det är bögarnas fel
Citera
2011-08-12, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av White-woman
Om man är ihop med en häst eller en hund, måste det också vara naturligt, eftersom det uppenbart har skett enligt naturens lagar och hunden juckar som bara den med lång tunga hängandes, vilket bevisar att den trivs med detta, eller?

Ja, det är fullkomligt naturligt. En del människor gör ju sånt. Det är naturligt att göra det för de som gör det så du har helt rätt.
Senast redigerad av Yori 2011-08-12 kl. 12:55.
Citera
2011-08-12, 13:19
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzzity
Vilket urspårat argument. Du menar alltså att alla barn som växer upp utan sin pappa eller mamma ska ha rätt att kräva en "ny" eller kräva tillbaka sin biologiska, även om denne inte vill eller är död?

Eller hur tänker du?

Nu blottar du din okunskap. Läs på om agenda 21.(det handlar om världsambitioner och mål och det jag nämnde, var hur den ursprungliga ambitionen var utformad.)

Detta är inget jag menar, utan FN.
Citera
2011-08-12, 13:36
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Du menar att du hittade på det du skrev helt själv?
Kommer man med påståenden brukar man avkrävas källor som styrker ens påstående.

Bilda sin egen sanning...
Jag är intresserad av sanningen, inte av att själv fabricera ihop vad som är sant och inte.

Hur kan du ens tro att det finns källor som kan styrka mitt påstående? vad ska jag säga, jag kan hitta på nån vettig figur, Aristoteles?

Jag tycker det är helt fel att förknippa ordet "naturligt" med "normalt". Det är och kommer aldrig vara samma ord. Utan nu är det er tro och känsloargument som styr. TS kunde hellre använt ordet "normalt" i sin meningsuppbyggnad. "Det är inte normalt att bögar knullar", då kan ni diskutera vad som är normalt och inte. Men naturligt? som naturen har skapat oss? naturen skapar aldrig något, naturen lever i sig själv och allt naturen kan göra är naturligt. Allt naturen inte kan göra bryter naturlagarna. Och sist jag kollade så aviker int een bög som trycker anus någon naturlag.
Senast redigerad av Darkshadowrunner 2011-08-12 kl. 13:46.
Citera
2011-08-12, 13:56
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Visst du får tycka att en del som naturen skapar onaturliga företeelser och har gjort så i tusentaals år men vad är vitsen med det? Då använder du ju ordet felaktigt. Både djur och människor är homosexuella och lever i par. Men visst får du hitta på att det är onaturligt på något vis. Hur motiverar du att det är onaturligt? Att du mår lite illa av det?

Så då är det naturligt och helt normalt att knulla barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in