Ja det finns hur många exempel som helst på platser där stockholmarna har hittat på löjliga förkortningar på stadsdelar och förorter. Ofta en förkortning av namnet och is som ändelse typ Medis, Gubbis, Bredis osv. Andra löjliga förkortningar är Sumpan och Flempan. Jag är dessutom övertygad om att det var stockholmare som döpte om Norrköping till Norpan och Linköping till Linkan.
Är jag helt ute och cyklar när jag hävdar att stockholmare är överrepresenterade när det gäller att hitta på löjliga förkortningar?
Och syndromet smittar av sig. Min hemstad Nyköping blir kallad Nypan av dess egna invånare. Otroligt fult, äckligt och irriterande. Svar nej, du cyklar inte.
Ja det finns hur många exempel som helst på platser där stockholmarna har hittat på löjliga förkortningar på stadsdelar och förorter. Ofta en förkortning av namnet och is som ändelse typ Medis, Gubbis, Bredis osv. Andra löjliga förkortningar är Sumpan och Flempan. Jag är dessutom övertygad om att det var stockholmare som döpte om Norrköping till Norpan och Linköping till Linkan.
Är jag helt ute och cyklar när jag hävdar att stockholmare är överrepresenterade när det gäller att hitta på löjliga förkortningar?
Ja håller man till där allt white trash finns får man räkna med det.
Jag skulle vilja formulera om frågan: varför är det alltid någon som stör sig på olika lokala, från standardspråket avvikande sedvänjor?
I min vokabulär lever och frodas ord som bibbla, 'bibliotek'. Hur gångbart är detta i resten av landet?
Ja du har en poäng, det är en onödig sak att störas på. Bibbla tror jag används i hela landet faktiskt. Men det jag pratar om är att döpa om geografiska platser. känns som en stockholmsgrej.
Men det jag pratar om är att döpa om geografiska platser. känns som en stockholmsgrej.
Nu kan jag inte bidra med några exempel, eftersom jag alltid har bott bara i Stockholm, men det låter ytterst osannolikt att det skulle vara något sällsynt på andra platser.
Medis är på två stavelser, i kontrast till Medborgarplatsens fem stavelser. Jag tycker att anledningen är ganska uppenbar. Själv använder jag också lokaltrafikens interna förkortningar för stationer.
Det är väl lite samma grej som att man kan prata om isotopen Pu-239 eller Pa-231 utan att behöva säga/skriva ut "plutonium" och "protaktinium."