2011-08-11, 12:37
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Gup, Fas, Sep, Sky, Alv, Lih, Kis. Finns gott om dem.
Jaha, det är de som står på små skyltar bredvid spåren när man kommer in mot en tunnelbanestation va? Jag känner igen några.
Citera
2011-08-11, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I min vokabulär lever och frodas ord som bibbla, 'bibliotek'. Hur gångbart är detta i resten av landet?

I övre Norrland [som vi tidigare diskuterat] används "bibblo". Finns till och med en egen sajt för det.

http://www.bibblo.se/
Citera
2011-08-11, 12:46
Medlem
konsentrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daicazzo
sluta sprid hat över en sån grej som ingen orkar ta seriöst förutom du.

svaret på trådtiteln är, därför att det är lättare att säga

Okej jag ska sluta sprida hat. Har full förståelse för att alla Stockholmare känner sig oerhört förudmjukade över denna trådstarten.
Citera
2011-08-11, 12:53
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
Okej jag ska sluta sprida hat. Har full förståelse för att alla Stockholmare känner sig oerhört förudmjukade över denna trådstarten.

hehe, gillar tråden. Kan ju skippa orden "slirre" och "wurre" tycker jag Slips och korv funkar bra.
Citera
2011-08-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ja det finns hur många exempel som helst på platser där stockholmarna har hittat på löjliga förkortningar på stadsdelar och förorter. Ofta en förkortning av namnet och is som ändelse typ Medis, Gubbis, Bredis osv. Andra löjliga förkortningar är Sumpan och Flempan. Jag är dessutom övertygad om att det var stockholmare som döpte om Norrköping till Norpan och Linköping till Linkan.

Är jag helt ute och cyklar när jag hävdar att stockholmare är överrepresenterade när det gäller att hitta på löjliga förkortningar?
Mycket intressant iakttagelse. Det måste vara en Stockholmare som myntade förkortningen Götet!
Citera
2011-08-11, 13:04
Medlem
konsentrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Mycket intressant iakttagelse. Det måste vara en Stockholmare som myntade förkortningen Götet!

Har aldrig hävdat att stockholmare är dom enda som hittar på förkortningar, bara att dom är extra "bra" på det.
Citera
2011-08-11, 13:14
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag skulle vilja formulera om frågan: varför är det alltid någon som stör sig på olika lokala, från standardspråket avvikande sedvänjor?
En anledning när det gäller förkortningar och smeknamn kan vara att de är exkluderande. Kanske man inte ens vet vad de står för eller, om man gör det, ändå inte känner sig som en i den familjära krets som kallar platsen eller vad det kan vara så. Sedan kan man kanske uppfatta is-andet och an-andet som en smula barnsligt och irritera sig på att folk inte vill inordna sig i vuxenvärlden. Hur som helst tycker jag att språkliberalismen ibland bortser från det val det faktiskt kan innebära att uttrycka sig på ett sätt istället för ett annat. Men visst kan man önska att folk ska motivera varför de irriterar sig och inte bara uttrycka att de gör det.
Citera
2011-08-11, 20:56
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Har aldrig hävdat att stockholmare är dom enda som hittar på förkortningar, bara att dom är extra "bra" på det.

Det stämmer nog som du säger, och det finns säkert flera anledningar till detta.
En anledning är nog, att det finns så många fler "objekt och skilda företeelser"
i en storstad, jämfört med landsbyggd/småstad.
Citera
2011-08-11, 22:11
Bannlyst
Citat:
J

Är jag helt ute och cyklar när jag hävdar att stockholmare är överrepresenterade när det gäller att hitta på löjliga förkortningar?

Det har jag inte tänkt på tidigare.
Det av dig ovan upprabblade är inte förkortningar utan smeknamn. Vi älskar våra små plättar som vi
vandrar på här, ser du.
På vilket vis är de löjliga?

Sen kan jag ju tycka att smeknamnen de har på byggnaderna i Götet, Elysepalatset (tror jag det var) och Läppstiftet (det finns några fler), är fyndigare än vårt Skatteskrapan och DN-huset.
Citera
2011-08-12, 01:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ja det finns hur många exempel som helst på platser där stockholmarna har hittat på löjliga förkortningar på stadsdelar och förorter. Ofta en förkortning av namnet och is som ändelse typ Medis, Gubbis, Bredis osv. Andra löjliga förkortningar är Sumpan och Flempan. Jag är dessutom övertygad om att det var stockholmare som döpte om Norrköping till Norpan och Linköping till Linkan.

Visst är det typiskt stockholmskt just med att förkorta geografiska namn med is-ändelse! Dock har jag stött på det en hel del även i Norrland.

Jag tycker dock inte det är löjligt utan lite charmigt. Men sån är jag, jag tycker ofta att lokala språkföreteelser/dialektgrejer är charmiga och en del av vår kulturhistoria.

Att detta bruk lite väl snabbt anammas av nyinflyttade till Stockholmsområdet kan jag däremot reta mig lite på. De gör det nog för att uppfattas insatta och inte så tydligt lantisar. Det är fjantigt, för det är inget fel att vara lantis.

För lantisarnas skull kan vi väl göra en lista på etablerade is-förkortningar:

Medis - Medborgarplatsen
Gubbis - Gubbängen
Bredis - Bredäng (?)

Hökis - Hökarängen
Saltis - Saltsjöbaden
Fiskis - Fisksätra
Lappis - Lappkärrsberget
Rålis - Rålambshovsparken (inte svårt att se behov av förkortning här...)

Eeeh... fan kommer inte på fler... måste finnas fler, hjälp mig!
Senast redigerad av Hurt-Åke 2011-08-12 kl. 01:19.
Citera
2011-08-12, 05:26
Medlem
Att man äter frulle, mellis och lurre känns någorlunda stockholmskt också.
Citera
2011-08-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Rålis - Rålambshovsparken (inte svårt att se behov av förkortning här...)
Nej, sannerligen inte. Det kan också vara bra att ta till en förtkortning för att undvika att göra sig skyldig till en pinsam hyperkorrektion typ Rålandshovsparken (1000 Googleträffar, även Rolandshovsparken med 250 träffar)

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Eeeh... fan kommer inte på fler... måste finnas fler, hjälp mig!
Skäris är i alla fall något jag själv använder om Skärholmen.

Jag kom även att tänka på Vasan som kan syfta på Vasaloppet, Vasateatern och även Vasastaden, antar jag.
Senast redigerad av In-Fredel 2011-08-12 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in