2011-08-11, 07:08
Medlem
Hallu,

Igår var jag på Coop me min sambo och fick en craving på "Nutella"-gegga när jag såg det i affären. Alltså, sån där chokladgegga som man kan bre på "mackor" (el äta direkt ur burken för den delen). Men den sorten vi såg i affären innehöll hasselnötter och det tål inte jag. Min sambo hjälpte mig därför i jakten på en nötfri variant, vilket dock misslyckades då en sådan inte fanns!

Det hela slutar med att veckohandlingen får den tragiska utgången att min sambo, som från början blev introducerad till denna burk med läckerhet för att JAG var sugen, och för att hjälpa MIG att leta..., själv blev sugen på och ägare till en egen burk, som han nu har suttit och smackat och mumsat på under kvällen...

Det här är ju som ni förstår ett oerhört trauma för mig, och dessutom gruvligt orättvist. Därav frågan; Det är som så här, att jag tydligt minns hur jag åt sån där Nutella, med sked ur burken såväl som kletat på nåt slags kex, och jag har alltid varit allergisk (och då snackar vi alltså dödligt allergiskt) mot nötter, i synnerhet hasselnötter. Alltså drar jag slutsatsen att det någonstans i gömmorna finns en variant UTAN nötter i?

Hittar dock ingen när jag kollar runt bland olika affärers sortiment, så help me please!?! Finns kanske fler än jag därute som drabbas av denna hopplösa allergi, och som vet mer än mig...? Och när jag ändå frågar, så passar jag på att fråga efter tips på andra chokladprodukter, gärna Marabou, samt glass-strutar i GB-sortimentet som är nötfria!?!

EDIT; Missade att byta användare, så råkade skriva under min pojkväns nick , sorry,

Mvh // rockdoll
Senast redigerad av lazyjones 2011-08-11 kl. 07:17.
Citera
2011-08-11, 07:46
Medlem
Svizzeras avatar
i schweiz, tyskland och österrike finns det varianter med enbart mjölkchoklad eller blandat med vit- och mjölkchoklad. men om jag inte minns fel står det typ på alla sorter att varan kan innehålla rester av nötter.

du kanske kan tillverka din egen chokladsmet? smält matlagningschoklad i en kastrull och häll i en mycket liten skvätt mjölk. låt svalna lite (det ska vara så pass mycket mjölk att massan inte stelnar igen utan förblir rinnande, du kanske även får tillsätta lite matolja).

lycka till!
Citera
2011-08-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
i schweiz, tyskland och österrike finns det varianter med enbart mjölkchoklad eller blandat med vit- och mjölkchoklad. men om jag inte minns fel står det typ på alla sorter att varan kan innehålla rester av nötter.

du kanske kan tillverka din egen chokladsmet? smält matlagningschoklad i en kastrull och häll i en mycket liten skvätt mjölk. låt svalna lite (det ska vara så pass mycket mjölk att massan inte stelnar igen utan förblir rinnande, du kanske även får tillsätta lite matolja).

lycka till!
Tackar för tips. Mina föräldrar bor i ett av länderna du nämner, ska be dom köpa hem (bra idé!). Så att jag kan sova gott om nätterna igen.

Nu när du sa det, så minns jag tydligt att jag har ätit en variant som är med vit och mjölk choklad randat så att säga i burken, yummie! Men jag vet att jag ätit det även i sverige, för det var på ett ungdomshem jag var på som jag åt det, så det kan inte ha varit inköpt utomlands (antar jag iaf eftersom det var ett ställe i sverige jag vra på...).

Och jo, det står "kan innehålla spår av nötter" på det mesta för att företaget ska kunna helgardera sig. Där får man ha lite sunt förnuft och jag är lite wild och risky av mig, så jag brukar äta saker med sån markering, undantaget choklad just eftersom det känns som att det faktiskt kan stämma att det verkligen innehåller spår av nötter...

Mvh // rockdoll
Citera
2011-08-11, 09:47
Medlem
frimanniskas avatar
De där vit/bruna burkarna med chokladsmör eller vad det heter finns i välsorterade mataffärer, oftast bland de utländska varorna. I göteborg har jag sett det på några av de större ICA-affärerna.
Citera
2011-08-11, 12:02
Medlem
Salgouds avatar
Vet inte hur det ser ut hemma, men här har lidl säkert en 3-5 sorter av sådana pålägg, några randiga och några inget, vet dock inte om det finns nötter i. Annars gör Cadbury (UKs största chokladtillverkare) en "milk chocolate spread" som det inte verkar finnas annat än spår av nötter i: http://www.ocado.com/webshop/product...olate/11803011 - det kanske finns att köpa på the english shop eller liknande hemmavid? Antar att den inte finns i svenska butiker, men å andra sidan finns cadbury fingers, så det är ju inte omöjligt.
Citera
2011-08-11, 12:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Vet inte hur det ser ut hemma, men här har lidl säkert en 3-5 sorter av sådana pålägg, några randiga och några inget, vet dock inte om det finns nötter i. Annars gör Cadbury (UKs största chokladtillverkare) en "milk chocolate spread" som det inte verkar finnas annat än spår av nötter i: http://www.ocado.com/webshop/product...olate/11803011 - det kanske finns att köpa på the english shop eller liknande hemmavid? Antar att den inte finns i svenska butiker, men å andra sidan finns cadbury fingers, så det är ju inte omöjligt.

Ja, Lidl och ganska många turkbutiker brukar kunna ha sånt. Nu handlar jag inte i invandrarbutiker så ofta längre, men tidigare hade de i alla fall ofta ett bra sortiment på det. bland annat den som någon nämnde som är tvåfärgad med vitt och brunt i, den skulle jag tro bara är choklad. Fråga mig inte hur det smakar dock, jag tycker att sånt där är vidrigt.
Citera
2011-08-11, 17:34
Medlem
Det här borde ju vara något: http://www.clarks-uk.co.uk/products/...oc-spread.aspx vet dock inte om den finns att få tag på i Sverige.
Citera
2011-08-14, 00:16
Medlem
Salgouds avatar
Snubblade precis över detta recepter, kanske kan vara nånting: http://www.injennieskitchen.com/2011...e-nutella.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in