2004-11-16, 19:55
Medlem
hbo69s avatar
Vi håller just på att köpa hus. När jag läste prospektet finns två summor med, lagfart och pantbrev. Vad är egentligen detta? Är det bra med högre eller lägre pantbrev?
Citera
2004-11-16, 20:35
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbo69
Vi håller just på att köpa hus. När jag läste prospektet finns två summor med, lagfart och pantbrev. Vad är egentligen detta? Är det bra med högre eller lägre pantbrev?

Är det kostnaden för pantbrev som upptas eller storleken på pantbrevet? Lagfarten borde vara kostnaden på att få lagfart (stämpelskatt på 3% av köpeskillingen har jag för mig). Finns det ett pantbrev på fastigheten så är det väl bättre ju större det är, så att du kan låna fritt på den utan att behöva skaffa ett till i ett senare skede. Är det kostnaden på att få ett pantbrev så går nog den summan inte att påverka, inskrivningsmyndigheten tar ut en fast avgift oavsett summa på brevet.
Citera
2004-11-16, 23:58
Medlem
hbo69s avatar
Det står så här i prospektet:

"Det finns 14 st pantbrev uttagna om sammanlagt 1 575 000 kr."
Citera
2004-11-17, 08:35
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbo69
"Det finns 14 st pantbrev uttagna om sammanlagt 1 575 000 kr."

Så länge ni får alla pantbrev i handen när ni köper stället så är det inga problem.

Pantbreven använder ni när ni ska låna pengar och sätta huset som säkerhet. Då har borgenären som innehar ett eller flera pantbrev rätt till pantbrevets belopp (+ lite till) om huset säljs på exekutiv auktion (dvs ni går i konkurs och inte kan betala era lån).
Citera
2004-11-18, 00:34
Medlem
Glidarmannens avatar
Så här är det

Det ni får betala i lagfartskostnad (stämpelskatt + expeditionsavgift) för småhus (taxeringskod 220) är 1,5 % av köpesumman (alternativt av taxeringsvärdet om köpesumman är mindre än detta), expeditionsavgiften är f.n. 825 kr.

Kostnaden för pantbrev är 2 % av det belopp ni tar ut pantbrev på samt också där en expedtionsavgift på 825 kr. M.a.o. som redan konstaterats i tråden är det bra med så mkt uttagna pantbrev som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in