Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
det tar lite olika lång tid beroende på vad det är för plåster. förvånar mig att du inte hittat något på nätet för det finns massor om du söker på rätt ord. (transdermal administrering t.ex).
mellan 4-12 timmar är väl vanligast för att få systemisk effekt. dock räknar man mellan 12-18 timmar för ett opiatplåster och 24 timmar innan man kan räkna med dess fulla effekt.
Hm, så lång tid alltså? Hittade detta nu när jag vet vad jag ska söka på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transdermal_technology. Är lite krångligt språk så du kanske kan hjälpa mig förstå?
"After administration of transdermal glucosamine, maximum plasma concentrations and exposures were observed to be higher than those after oral administration. Likewise, bioavailability of transdermal glucosamine was shown to be high, and the glucosamine was shown to be rapidly and well absorbed, with peak plasma concentration occurring within 2 hours; the half-life of elimination of transdermal glucosamine was about 4 hours. TGC (one version containing 10% w/w glucosamine sulphate salt and another containing 5% w/w glucosamine sulphate salt) is able to increase blood glucosamine concentration significantly (p < 0.01) by greater than 15 folds compared to oral dose of same amount (0.4 g/kg of body weight) in mice. Furthermore, blood glucosamine level could be sustained at a very significant level for up to 7 hrs post-treatment."
Menar de att socker som applicerats på huden peakade i blodet efter två timmar?
Kan det variera hur snabbt ett ämne når blodbanan beroende på var ämnet appliceras, jag har en känsla av att huden inte är lika tjock överallt?