• 1
  • 2
2011-08-10, 22:53
Medlem
Har googlat runt lite på detta men inte hittat nåt entydigt svar... Har iaf förstått att jag inte är ensam om problemet. Jag har alltså den senaste Macbook Air, och fläkten låter som satan då man ska tex kolla webbtv, dvs flash. Nån som har en lösning?
Citera
2011-08-10, 22:57
Medlem
tzjs avatar
Macar och Flash går inte hand i hand om man säger så.

Läs mer här: https://www.flashback.org/t1183443
Citera
2011-08-10, 23:01
Medlem
Jo jo, det har jag väl förstått, men det ska väl inte vara olidligt att kolla på webbtv på en MBA?
Citera
2011-08-10, 23:02
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Jo jo, det har jag väl förstått, men det ska väl inte vara olidligt att kolla på webbtv på en MBA?

Det är nästan olidligt oavsett vilken Mac du har.
Citera
2011-08-10, 23:03
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_

Jo, tyvärr.

Kolla om du har senaste flashplayern installerad: http://www.adobe.com/shockwave/download/alternates/#fp
Citera
2011-08-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jo, tyvärr.

Kolla om du har senaste flashplayern installerad: http://www.adobe.com/shockwave/download/alternates/#fp
'

Jo det hade jag.

Vad fan...
Citera
2011-08-11, 01:21
Medlem
sommarlovs avatar
Skriv till Adobe och klaga, seriöst, om tillräckligt många gör det, kanske de fixar skiten!
Citera
2011-08-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Det är nästan olidligt oavsett vilken Mac du har.

Kan instämma till viss del att Flash till Mac är väldigt dåligt optimerat jämfört med Windows. Köpte en ny MacBook Pro 15" 2011 förra veckan, kör man flash på den, till exempel Youtube låter inte fläktarna mycket mer än vanligt. Runt 2000 rpm. Min polare har en MacBook Pro 13" 2011 likaså där. Fläktarna låter inte mycket mer där heller.

Eftersom att både den nya MacBook Air (antingen 256 / 384 MB) samt senaste MacBook Pro 13" (384 MB) innehåller Intel HD Graphics 3000 ligger ju inte problemet i grafiken, utan säkert hur datorn kyls. Storleken på fläktarna i Air går helt enkelt igång snabbare för att kyla. Har du lite tur kanske det löser sig med tiden, dvs. att flash optimeras ännu bättre. TS Hur varm blir din processor, samt hur snabbt snurrar fläktarna när du upplever problemet?
Senast redigerad av Trino 2011-08-11 kl. 10:57.
Citera
2011-08-11, 13:21
Medlem
towbs avatar
Men inte fan ska det låta så mycket att det blir olidligt? Nu är jag visserligen en flitig hörlursanvändare så problemet blir ännu mindre. Men det händer ju att man kör utan. Inga jetmotorer precis. Så det skulle ju kunna vara något lurt, eller kräsen användare. Däremot har plex en tendens att maxa fläktarna och trots ganska hög volym på tvn brukar jag höra datorn brumma. Lion har också bidragit till att datorn aldrig är så där knäpptyst som den kunde vara förut.
Citera
2011-08-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skriv till Adobe och klaga, seriöst, om tillräckligt många gör det, kanske de fixar skiten!
Problemet är nog snarare Apple än Adobe, eller?
Med tanke på att Apple öppet tycker att Flash är skit och har bannlyst det från ipad och iphone så är nog inte grabbarna på Adobe så sugna på att göra ett jättejobb med att optimera för mac. Sen kan jag personligen tycka att en dator för 20 lax borde kunna spela upp videos utan att bli överbelastad hur dåligt jobb man än gjort med optimeringen.
Citera
2011-08-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Problemet är nog snarare Apple än Adobe, eller?
Med tanke på att Apple öppet tycker att Flash är skit och har bannlyst det från ipad och iphone så är nog inte grabbarna på Adobe så sugna på att göra ett jättejobb med att optimera för mac. Sen kan jag personligen tycka att en dator för 20 lax borde kunna spela upp videos utan att bli överbelastad hur dåligt jobb man än gjort med optimeringen.

Men om Adobe hade gjort ett bra jobb från början så hade inte Apple tryckt ner deras teknik öht. Apple har öppet sagt till Adobe att dom kan tänka sig överväga flash när Adobe kan bevisa att dom kan optimera Flash så det flyter på fint. Men Adobe har inte lyckats med det. Om man stänger av/avinstallerar flash helt så får man flera timmars extra batteritid och är det något som någonsin strular på datorn så är det flash som har hängt sig eller krashar. Ju snabbare övergången till HTML5 blir, desto bättre blir det för alla. Bojkotta flash och sluta använda det!
Citera
2011-08-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Men inte fan ska det låta så mycket att det blir olidligt? Nu är jag visserligen en flitig hörlursanvändare så problemet blir ännu mindre. Men det händer ju att man kör utan. Inga jetmotorer precis. Så det skulle ju kunna vara något lurt, eller kräsen användare. Däremot har plex en tendens att maxa fläktarna och trots ganska hög volym på tvn brukar jag höra datorn brumma. Lion har också bidragit till att datorn aldrig är så där knäpptyst som den kunde vara förut.

Tjaa, olidligt var väl kanske att ta i ;-) men det är en enorm skillnad mot hur den låter annars (dvs INGENTING) jag blev bara så besviken när man hostat upp 11000 o tycker att ens gamla Asus låter mindre vid flashanvändning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in