2011-08-10, 16:35
Medlem
itsfreddes avatar
Okej, kan ju börja med att berätta att mina kunskaper om datorer = 0. Men nu tänkte jag i alla fall att jag skulle rensa upp lite i burken, som börjar tappa lite fart helt enkelt. Hittade då att datorn gör egna backups av systemet och lagrar på D: och resultatet av detta är att D: på 500GB är helt full.

När jag börjar kolla settings så får jag upp ett alternativ om att ta bort dessa System Images på totalt 250GB. Såhär ser det ut.
(Blev dålig kvalité på bilden; men övre alternativet är: "Retain only the most recent system image created on...." Andra alternativet är: "Delete all system images for this computer (Will free up to 252GB)"

Frågan är då om det är någon fara att göra detta? Är ganska frestad att fria 250GB lite enkelt..
Citera
2011-08-10, 17:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsfredde
Okej, kan ju börja med att berätta att mina kunskaper om datorer = 0. Men nu tänkte jag i alla fall att jag skulle rensa upp lite i burken, som börjar tappa lite fart helt enkelt. Hittade då att datorn gör egna backups av systemet och lagrar på D: och resultatet av detta är att D: på 500GB är helt full.

När jag börjar kolla settings så får jag upp ett alternativ om att ta bort dessa System Images på totalt 250GB. Såhär ser det ut.
(Blev dålig kvalité på bilden; men övre alternativet är: "Retain only the most recent system image created on...." Andra alternativet är: "Delete all system images for this computer (Will free up to 252GB)"

Frågan är då om det är någon fara att göra detta? Är ganska frestad att fria 250GB lite enkelt..

Väljer du det "övre alternativet" så har du kvar den sista backupen som gjorts..
Alla andra raderas och frigör diskutrymme..

Mitt tips är att du skapar 2 schemalagda backuper:

1: Fullständig (var 3 vecka/månad)
2: Inkrementell backup minst varje vecka

Då sparar du diskutrymme pga. att backup 2 endast säkerhetskopierar de filer som ändrats sedan sist...

Därefter rensar du manuellt så du har kvar de 2 senaste fulla backuperna samt alla inkrementella etc.
Citera
2011-08-13, 10:59
Medlem
itsfreddes avatar
Okej, det är fixat. Tack så mycket för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in