2011-08-14, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av non-duality
Nej det beror inte på hur man ser det. Det finns en absolut verklighet och den kan inte ha olika synsätt, den är vad den är. Du talar om den relativa verkligheten, och där stämmer dina resonemang.

Att tänka att inget tar slut har inte med saken att göra. Du pratar fortfarande om objekt vilka jag hävdar bara existerar i vår hjärna.
Men objekt kan jag ju ta på fysikst, det är inget abstrakt.
Citera
2011-08-14, 18:24
Medlem
Kan man ens påstå att någonting är oändligt?

Om det finns oändligt mycket av nånting och man ska ta hälften av dem så är det ju fortfarande oändligt många? Detta gör att exempelvis en tredjedel av oändligheten är lika många som en fjärdel av oändligheten, vilket är logiskt omöjligt.
Citera
2011-08-15, 00:40
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Man mjölkar korna på mjölk, dricker upp det då finns inte mjölken kvar.

Mjölken försvinner ju inte bara för att den byter kärl/form.

Har själv tänkt i exakt samma banor som TS och instämmer helt och hållet. Jag illustrerar gärna universum som en klocka; varje gång visaren passerar ett visst klockslag sker en "big bang" och universum imploderar för att sedan explodera och bilda ett nytt universum, av exakt samma beståndsdelar som det som nyss imploderade. Denna universums klocka kan aldrig sluta slå, därför kommer universum återskapas oändligt många gånger.

Ett alternativ till denna teori är att först fanns det ingenting, sedan skedde en stor explosion som ledde till att allting skapades. Alltså kan någonting skapas ur ingenting. Anledningen till att den här teorin förefaller så osannolik är att den strider emot all vår vetenskap. Men för att använda det som ett resonemang för att teorin inte är korrekt förutsätter att all vår vetenskap hittills är korrekt, och hur kan vi bevisa/motbevisa det, när all vår vetenskap är det enda medel vi har? Dessutom kommer vi aldrig kunna testa den här teorin, då vi skulle behöva ha ett rum som inte består av någonting för att utföra experiment.

Förutsatt att all vår vetenskap hittills är korrekt samt att våra hittills kände dimensioner är de enda ser jag det som att oändligheten är den enda möjligheten till existens, samt att ändliga ting omöjligt kan existera i en oändlig tid.
Citera
2011-08-16, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av non-duality
Det finns oändlig mängd energi som alltid är i förändring (materia, strålning o.s.v.). Denna energi har aldrig skapats och kommer aldrig förstöras. Allting har i någon form alltid funnits och kommer alltid att finnas. Detta betyder också att det finns en oändlig mängd med universa som antagligen föds och dör om vartannat.

Finns det något namn för denna syn på verkligheten? Det närmsta jag har hittat har varit inom hinduismen http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu_c...f_the_universe samt Braneworldteorin http://en.wikipedia.org/wiki/Brane_cosmology men ingen så vitt jag kan se nämner något om en oändlig mängd energi (egentligen är det inte bara energin som är oändlig utan även tidsrummet den befinner sig i om nu ens kan utrycka sig så om oändlighet).

Jag diskuterar gärna denna teori och det skulle vara trevligt om ni vet någon som talar om denna teori eller liknande.

Det du så säkert påstår vet vi inte alls, vi har ingen aning om ifall materia kan skapas eller förstöras. Vi kan det inte och vi har ingen modell över vad materia och energi är.
Citera
2011-08-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordChesterfield

Har själv tänkt i exakt samma banor som TS och instämmer helt och hållet. Jag illustrerar gärna universum som en klocka; varje gång visaren passerar ett visst klockslag sker en "big bang" och universum imploderar för att sedan explodera och bilda ett nytt universum, av exakt samma beståndsdelar som det som nyss imploderade. Denna universums klocka kan aldrig sluta slå, därför kommer universum återskapas oändligt många gånger.

Ett alternativ till denna teori är att först fanns det ingenting, sedan skedde en stor explosion som ledde till att allting skapades. Alltså kan någonting skapas ur ingenting. Anledningen till att den här teorin förefaller så osannolik är att den strider emot all vår vetenskap. Men för att använda det som ett resonemang för att teorin inte är korrekt förutsätter att all vår vetenskap hittills är korrekt, och hur kan vi bevisa/motbevisa det, när all vår vetenskap är det enda medel vi har? Dessutom kommer vi aldrig kunna testa den här teorin, då vi skulle behöva ha ett rum som inte består av någonting för att utföra experiment.

Förutsatt att all vår vetenskap hittills är korrekt samt att våra hittills kände dimensioner är de enda ser jag det som att oändligheten är den enda möjligheten till existens, samt att ändliga ting omöjligt kan existera i en oändlig tid.

Ponera att det inte finns nånting, entropin är 0, det finns ingenting som kan explodera
Citera
2011-08-16, 12:00
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Ponera att det inte finns nånting, entropin är 0, det finns ingenting som kan explodera

Precis, därav raden efteråt :P Alltså kan det omöjligt ha varit så att någonting skapades ur ingenting, alltså är det bevisat att allting är oändligt (?)
Citera
2011-08-16, 13:39
Medlem
Jag tror vi kan enas över att allting är energi, i varje fall, och att energi kan anta flera olika former utan att försvinna. Jag tror vidare även att alla är överens om att allt liv i grund och botten består av enklare energiformer (livlösa grundämnen), som endast på grund av sin organisation/struktur lyckas forma liv. Jag tänker inte fråga om liv går att replikera genom atomstruktur. Jag tänker inte heller fråga om en levande kropp håller mer energi än en död. Men sett till helheten, i en värld full av död materia, vore det inte "bättre" om livsaktiviteten aldrig drabbat världen? Är inte liv ur en aspekt mer en förbannelse till både värld och till liv som självt, än om det aldrig uppkommit någonstans?

Jag trollar självfallet. Men om jag försöker att leka flanör för en liten stund och betrakta universum under microskop, så ser jag lite grann att "liv" är en förbannelse för hela universum. Allting måste ha vilat väldigt tryggt innan liv började härja här kaotiskt, och ingenting får hädanefter vara ifred. Bara en tanke...

Lång utläggning:
Citat:
Det är helt riktigt. Hur uppstår någonting ur ingenting? Antingen har det alltid funnits, eller så kan det uppstå. Eller så finns det regler vi aldrig kommer kunna lista ut, som i brädspel. Typ "casting materia spells may only be done during your your first turn" och så fanns Gud, och så är hans första tur redan slut Eller så har vi helt enkelt ingen aning...
Senast redigerad av Vangaard 2011-08-16 kl. 13:43.
Citera
2011-08-16, 14:25
Medlem
Citat:
Precis, därav raden efteråt :P Alltså kan det omöjligt ha varit så att någonting skapades ur ingenting, alltså är det bevisat att allting är oändligt (?)

Nej det är det inte. Vi kan inte säg att allt som existerar är 4 dimensioner och materia. Vi har ingen aning om hur pass isolerad våran verklighet kan vara.

Jag tror inte på oändlighet, jag tror att om tex tiden var oändlig eller en sträcka, så skulle vi inte uppleva att vi färdas då ingenting har börjat och ingenting har ett slut så finns det ingen mitt heller, förmodligen saknas det markörer som berättar position helt, jag kan inte se att punkter skulle kunna börja existera.
Citera
2011-08-16, 15:16
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Nej det är det inte. Vi kan inte säg att allt som existerar är 4 dimensioner och materia. Vi har ingen aning om hur pass isolerad våran verklighet kan vara.

Jag tror inte på oändlighet, jag tror att om tex tiden var oändlig eller en sträcka, så skulle vi inte uppleva att vi färdas då ingenting har börjat och ingenting har ett slut så finns det ingen mitt heller, förmodligen saknas det markörer som berättar position helt, jag kan inte se att punkter skulle kunna börja existera.

Jag kan inte heller se hur punkter skulle börja existera, d.v.s. gå från att inte existera till att existera. Men som du säger så skulle en ytterligare dimension kunna möjliggöra vad som helst.
Citera
2011-08-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vangaard
Jag tror vi kan enas över att allting är energi, i varje fall, och att energi kan anta flera olika former utan att försvinna. Jag tror vidare även att alla är överens om att allt liv i grund och botten består av enklare energiformer (livlösa grundämnen), som endast på grund av sin organisation/struktur lyckas forma liv. Jag tänker inte fråga om liv går att replikera genom atomstruktur. Jag tänker inte heller fråga om en levande kropp håller mer energi än en död. Men sett till helheten, i en värld full av död materia, vore det inte "bättre" om livsaktiviteten aldrig drabbat världen? Är inte liv ur en aspekt mer en förbannelse till både värld och till liv som självt, än om det aldrig uppkommit någonstans?

Jag trollar självfallet. Men om jag försöker att leka flanör för en liten stund och betrakta universum under microskop, så ser jag lite grann att "liv" är en förbannelse för hela universum. Allting måste ha vilat väldigt tryggt innan liv började härja här kaotiskt, och ingenting får hädanefter vara ifred. Bara en tanke...

Lång utläggning:

Det är helt riktigt. Hur uppstår någonting ur ingenting? Antingen har det alltid funnits, eller så kan det uppstå. Eller så finns det regler vi aldrig kommer kunna lista ut, som i brädspel. Typ "casting materia spells may only be done during your your first turn" och så fanns Gud, och så är hans första tur redan slut Eller så har vi helt enkelt ingen aning...

Det spelar ingen roll om människor existerar eller inte, 99.9% av det synliga universum är tomrum, av 0.1% är det en otroligt liten del som är "självmedvetna varelser"

Och att det skulle göra en skillnad kan vi nog alla hålla med om att så inte är fallet.

Ditt uttalande om att allting egentligen bara är energi i olika former är helt korrekt, allting härstammar från tunga ämnen som kylts ner efter en supernova.
Citera
2011-08-16, 19:23
Bannlyst
Citat:

Klart det försvinner, man dricker ju upp det, vart tror du det tar vägen då.

Hur kan du illustera rymden som en klocka? tiden är en påhitt i sig.

Vad fanns innan oöndligheten? Oändlig i oändlig? Man kan ju gå tillbaks hur mytcket som helst, utan att komma fram till nått.

Man blir bara dummare hur långt bak man tänker.

Värsta jag hatar är alla mindfuckers i tråden som tro sig veta något. Ni är bara en liten fucking skitmänniska och ni ska komma säga hur saker och ting är? Vi har fan inte ens varit i mars, och vi ska säga hur rymden och big bang kom till? Fattar ni hur sjukt det låter?

Det har bara varit en svensk på rymden och alla tro sig veta allt.
Citera
2011-08-16, 20:32
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Klart det försvinner, man dricker ju upp det, vart tror du det tar vägen då.

Hur kan du illustera rymden som en klocka? tiden är en påhitt i sig.

Vad fanns innan oöndligheten? Oändlig i oändlig? Man kan ju gå tillbaks hur mytcket som helst, utan att komma fram till nått.

Man blir bara dummare hur långt bak man tänker.

Värsta jag hatar är alla mindfuckers i tråden som tro sig veta något. Ni är bara en liten fucking skitmänniska och ni ska komma säga hur saker och ting är? Vi har fan inte ens varit i mars, och vi ska säga hur rymden och big bang kom till? Fattar ni hur sjukt det låter?

Det har bara varit en svensk på rymden och alla tro sig veta allt.

Haha det här är filosofiforumet, här tror sig ingen veta någonting. Däremot är vi alla här för att filosofera/tänka

Du kan inte fråga vad som fanns innan oändligheten. Antingen är universum oändligt och då har det alltid funnits, alltså finns inte begreppet "innan universum". Eller så har universum skapats vid något tillfälle, då kan man ställa sig frågan vad som fanns innan det? Om ingenting är oändligt måste någonting ha varit det första att skapas vid någon tidpunkt, alltså kan någonting skapas ur ingenting. Jag tycker det verkar ologiskt och därför tror jag hellre att allting är oändligt.

Och hur kan du säga att tiden är ett påhitt? Vad hade hänt om man aldrig hade hittat på tiden, hade ingenting någonsin åldrats då?
Senast redigerad av LordChesterfield 2011-08-16 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in