2011-08-10, 14:42
Medlem
1c9r5s avatar
Hej!
Idag ska jag flytta ur min lägenhet som jag bott i, i två och en halv månad ungefär. Och så ser jag att parkettet känns jättetorrt och som fuktskadat på ett ställe. Har även haft en hink med vatten i (ej blöt på undersidan, såklart) och under den finns nu en brun fläck där en bräda åkt upp pyyyyyyyttelite på ena sidan. Där det är torrt är det mer liksom, som små torra sprickor som är något mörkare.

Är det totalt jävla HELTKÖRT för mig nu? Kan man slipa ner lite och olja om? Eller kommer det synas alldeles för mycket? Jävla skit.
Citera
2011-08-10, 14:46
Medlem
Inte mycket att göra åt förutom att slipa om hela golvet.

Man ska ALDRIG ställa blomkrukor och dyligt direkt på parkett!
Citera
2011-08-10, 15:05
Medlem
1c9r5s avatar
Det går inte att göra lite svagt endast på stället där det syns? Svagt på ytan liksom?
Citera
2011-08-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Det går inte att göra lite svagt endast på stället där det syns? Svagt på ytan liksom?

Då försvinner ju lacken!
Citera
2011-08-10, 15:09
Medlem
1c9r5s avatar
den är ju redan borta på det stället där det är torrt. kan man inte slipa ner pytte och lacka om med rätt grejer? känns ju jävligt dumt att fixa om HELA golvet när det gäller en fläck,
Citera
2011-08-10, 18:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
den är ju redan borta på det stället där det är torrt. kan man inte slipa ner pytte och lacka om med rätt grejer? känns ju jävligt dumt att fixa om HELA golvet när det gäller en fläck,
Problemet är att lacken på ditt golv åldras/utvecklas under åren. Detta är inget som gör golvet sämre men den klara lacken blir mer "fadd" (hur skall man uttrycka detta?) i färgen.
Slipar och lackar du om en liten fläck, så ser det däför lappat ut, enda lösningen är att slipa och lacka om hela golvet.
Citera
2011-08-11, 10:58
Medlem
Är det bostadsrätt eller hyresrätt är en intressant fråga.
Citera
2011-09-14, 18:18
Medlem
theshades avatar
Bumpar tråden med en egen fråga.

Vi bor i hyresrätt och golvet har varit i dåligt skick sedan vi flyttade in för över två år sedan. Bland annat har det varit en fuktskada vid balkongdörren och allmänt slitage så golvet har aldrig sett bra ut. Nu upptäckte vi att en av våra katter har kissat under en "trä-gardin" som har legat på golvet (en sorts avskärmare vi har haft på balkongen) och det har legat en tid utan vår vetskap och nu har det blivit en stor väldigt mörk fläck. Nästan svart i färgen som om någon ställt en engångsgrill på golvet. Vi undrar nu vad detta kan innebära för oss i egenskap av hyresgäster.

Är det möjligt att bli ersättningsskyldig trots att golvet redan var i så pass dåligt skick? Hur brukar man lösa liknande problem? Hyresgästföreningen är medvetna om att hyresvärden är ganska slapp och inte tar tag i problem, dessutom har han inte själv dokumenterat hur lägenheten såg ut innan vi flyttade in så rent tekniskt skulle vi kunna blåneka till att skadan är orsakad av oss, men det slipper vi gärna.
Citera
2011-09-14, 23:40
Medlem
DennisOlofs avatar
theshade så länge som det inte luktar kasspiss, värden saknar dokumentation osv så behöver du inte betala ersättning för uppkommen skada. De flesta värdar bryr sig inte så mycket, dom vet ju att i ditt fall är golvet slitet osv så jag tror inte du behöver vara orolig. Oftast är det ju grova skador och annat som dom vill ha ersättning för, normalt slitage uppstår ju alltid.

Visst kan man få problem men i ditt fall låter det inte så farligt så du behöver nog inte oroa dig.
Citera
2011-09-15, 01:46
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
theshade
Visst kan man få problem men i ditt fall låter det inte så farligt så du behöver nog inte oroa dig.

Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in