• 1
  • 2
2011-08-10, 05:01
Medlem
Tjena, jag har ett litet problem.

För cirka ett år sedan så blev jag och en kompis dömda för misshandel, våra advokater fick ner skadeståndet ifrån 20.000kr till 10.000kr, alltså 5k var ska vi betala denna kille. sen var det några sjukhus resor och så nå kläder som var nerblodade som vi lära stå för. så jag kanske har en skuld på 6k till han.

nu till problemet, jag har fortfarande inte kunnat betala han dom pengarna. jag går fortfarande i gymnasium och har därmed endast 1050 kr i månaden att leva på..

Hur ska jag kunna betala det till han ? han har inte bett kronofogden krävt dom än heller. och skulle han göra det så är jag körd.. om han gör det, hur ska jag då kunna fixa ihop ca 6k på någon månad ?

och nej jag kan inte spara mina 1050kr tills jag har råd.. måste ha kläder, snus, bensin till bilen osv.

kan ej låna av någon heller tror jag.. fan
Citera
2011-08-10, 05:03
Bannlyst
Sälj bilen
Citera
2011-08-10, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jica
Sälj bilen

problemet är att det är pappas bil som jag endast "lånar". så jag kan ta mig någonstans. förövrigt är den värd kanske 2k
Citera
2011-08-10, 05:15
Bannlyst
Du verkar vara trevlig så jag skall inte dryga mig.

Prata/skriv ett brev med offret ifråga, har h*n inte dragit det till kfm ännu så går det nog att lösa.

För övrigt så är det inte bra att misshandla folk så OM det nu skulle gå till kfm så får du nog ta det som straffet til din gärning och inte whina. Man lär så länge man lever även i slumstaden Borlänge.
Senast redigerad av jica 2011-08-10 kl. 05:20.
Citera
2011-08-10, 05:29
Medlem
Vinterijunis avatar
Jobba svart.
Citera
2011-08-10, 06:02
Medlem
Ostkroks avatar
Du blev dömd för ett ÅR sedan, och det är först NU du börjar fundera på hur du ska kunna hinna spara lite/tjäna pengar?
Citera
2011-08-10, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Du blev dömd för ett ÅR sedan, och det är först NU du börjar fundera på hur du ska kunna hinna spara lite/tjäna pengar?

nej , jag har funderat länge och har ej kommit på något sätt alls. förutom att skaffa ett extrajobb på kvällar och helger.. men jobb finns det inte mycket av
Citera
2011-08-10, 06:19
Medlem
Skaffa fram 6000kr genom att låna från dina vänner etc. Sedan bestämmer ni en träff och du ger honom pengarna, sedan ber du en polare att råna honom på vägen hem, funkat för mig tidigare Du kan även prova med att beskriva din situation för denna killen och sedan hoppas på att han förstår dig så kan ni vara vänner istället ! Du kan även starta ett rykte om att killen kommer få så jävla mycket stryk om han tar emot pengarna, sen får du hoppas på att ryktet når fram till honom och att han inte tar emot pengarna... annars så fixar du ett jobb bara och betalar veklingen.
Citera
2011-08-10, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studentkris2011
Skaffa fram 6000kr genom att låna från dina vänner etc. Sedan bestämmer ni en träff och du ger honom pengarna, sedan ber du en polare att råna honom på vägen hem, funkat för mig tidigare Du kan även prova med att beskriva din situation för denna killen och sedan hoppas på att han förstår dig så kan ni vara vänner istället ! Du kan även starta ett rykte om att killen kommer få så jävla mycket stryk om han tar emot pengarna, sen får du hoppas på att ryktet når fram till honom och att han inte tar emot pengarna... annars så fixar du ett jobb bara och betalar veklingen.

måste inte pengarna gå igenom någon myndighet ? så dom är säker på att pengarna är betalda, annars OM jag skulle ge han 6k i cash.. så går han till kronofogden och säger att jag ej betalt. så lär jag betala 6k till. låter troligare att det lär gå igenom någon myndighet tycker jag. spelar ingen roll om jag blir hans vän eller inte , fortfarande skuld till han på 6k.

finns inge jobb att få när jag fortfarande går på gymnasiet.. annars hade jag gärna vela haft ett jobb
Citera
2011-08-10, 06:31
Medlem
ArgaMongots avatar
Det är väl bara att dra ner på utgifterna ett tag. Du är en vuxen människa så du får väl lösa det. Kläder har du redan så du behöver ju inte köpa nya. Halvera snusandet så sparar du en del pengar också.
Citera
2011-08-10, 06:36
Medlem
ragfaces avatar
Du tror inte du kan få låna från dina föräldrar ? Ev. ta ut studielån el något annat slags lån och betala av honom via det?
Citera
2011-08-10, 06:59
Medlem
Heads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadraten
och nej jag kan inte spara mina 1050kr tills jag har råd.. måste ha kläder, snus, bensin till bilen osv.

NEJ!
Du behöver inte snus, bensin osv! Betala dina skulder först, lyxkonsumtion sen.

Om du från att skulden uppstod för ett år sen sparat en 500hundrig per månad hade du haft pengarna nu och det hade du kunnat göra utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in