• 1
  • 2
2011-08-10, 03:50
Bannlyst
tjenare
Innan jag börjar tråden så tänkte jag bara säga det att jag har redan läst om många olika trådar med samma problem men jag vill ändå så ta upp det här för att vara lite säker för dom flesta säger olika saker.

Nu var det såhär att när jag och några polare skulle åka hem från Göteborg så skulle vi tanka, när vi stog där ute och tjatade så tänkte inte jag riktigt på vad som skulle tankas så ja tankade på E95 som jag är van vid, men när jag hade tankat för 1,7 liter så kommer jag på att det var Diesel jag skulle tanka.
Vi fyllde tanken nästan helt med diesel och körde kanske runt i 15 minuter utan att han som körde kände någon skillnad. Med tanke på att det bara var så lite så borde det ju egentligen inte vara något problem eller? Det var en 93 saab rätt så ny.
Tacksam för svar!
2011-08-10, 03:57
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Lägre komp i dagens turbodieslar än vad det var förr har jag bestämt för mig.

Bör inte vara nån fara men tanka upp med diesel så fort som möjligt
2011-08-10, 03:58
Medlem
4l13ns avatar
Drivmedlet borde ju inte ställa till med speciellt stora problem om du bara tankade så pass lite. Men om det nu blir problem, lär du behöva pumpa ur tanken och byta bränslefilter.
2011-08-10, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
Drivmedlet borde ju inte ställa till med speciellt stora problem om du bara tankade så pass lite. Men om det nu blir problem, lär du behöva pumpa ur tanken och byta bränslefilter.

Bränslefilter ? Byta bränslefilter, kan du utveckla det där?

Tacksam för all kunskap man kan samla på sig!
2011-08-10, 04:11
Medlem
4l13ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Bränslefilter ? Byta bränslefilter, kan du utveckla det där?

Tacksam för all kunskap man kan samla på sig!

Asså, min morsa gjorde detta en gång. Hon lyckades fylla en Diesel full med 95 oktan bensin. Bilen gick ett tag men sedan lade den av. Om jag inte är ute och cyklar så kletar bränslefiltret ihop om du för fel sorts bränsle igenom det. (tex. filtrera diesel genom ett kaffefilter så kommer det bara gegga ihop).
2011-08-10, 04:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
Asså, min morsa gjorde detta en gång. Hon lyckades fylla en Diesel full med 95 oktan bensin. Bilen gick ett tag men sedan lade den av. Om jag inte är ute och cyklar så kletar bränslefiltret ihop om du för fel sorts bränsle igenom det. (tex. filtrera diesel genom ett kaffefilter så kommer det bara gegga ihop).

ASSÅ vi pratade nu om ca 2l fel bränsle i en tank som jag gissar är på minst 50l.
Och du häver ur dig skit som du inte har en aning om Det var min poäng!

Är din mamma snygg?
2011-08-10, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soez
tjenare
Innan jag börjar tråden så tänkte jag bara säga det att jag har redan läst om många olika trådar med samma problem men jag vill ändå så ta upp det här för att vara lite säker för dom flesta säger olika saker.

Nu var det såhär att när jag och några polare skulle åka hem från Göteborg så skulle vi tanka, när vi stog där ute och tjatade så tänkte inte jag riktigt på vad som skulle tankas så ja tankade på E95 som jag är van vid, men när jag hade tankat för 1,7 liter så kommer jag på att det var Diesel jag skulle tanka.
Vi fyllde tanken nästan helt med diesel och körde kanske runt i 15 minuter utan att han som körde kände någon skillnad. Med tanke på att det bara var så lite så borde det ju egentligen inte vara något problem eller? Det var en 93 saab rätt så ny.
Tacksam för svar!

Bör inte hända speciellt mycket antar jag iom att det är så pass liten mängd bensin jämfört med diesel. Kan hända att den plöddrar till någon enstaka gång men annars ingenting, tror bensinen och dieseln blandar sig rätt fint ändå så enda skillnaden är väl bara att oktantalet lär höjas lite men inte så det ska bli några problem.

Eftersom du verkar relativt okunnig så kan jag lika bra förklara för dig att en diesel jobbar så att den bygger upp ett extremt högt tryck i cylindern med bara luft och när det nästan är som högast tryck så sprutar den in diesel med ett mycket högt tryck, och det höga trycket som redan är i cylindern får dieseln att antända och förbrännas.

En motor som går på bensin sprutar in en blandning mellan luft och bensing som sedan komprimeras och antänds med ett tändstift.

Och skillnaden mellan diesel och bensin är att bensin har ett högre oktantal s.k 95 oktan och 98 oktan är dom två vanligaste, diesel däremot har ett oktantal på ca 40 - 50 i Sverige tror jag, och ju högre oktantal du har desto mer kompression klarar bränslet av, så dieselns låga oktantal + dieselmotorns höga arbetstryck skapar en kontrollerad självantänding av bränslet.

Mycket trimmade motorer kan ibland köras på bränslen med oktantal på över 200.

Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Självinsikt är fint!

Hon ser rätt bra ut för sin ålder.

Hur gammal om man får fråga? Sugen på en framtida bilmekaniker som styvfarsa?
2011-08-10, 07:51
Medlem
Captain-Planets avatar
Har en nära vän som är bärgare och bilmekamiker och sånt här händer dagligen, enligt honom är det helt onödigt att ringa bärgare då det inte spelar någon roll i mindre mängder, dock vet jag inte själv men det är vad han sagt
2011-08-10, 07:54
Medlem
Jag har fortfarande några liter bensin i min dieselbils tank, inga problem för mig iaf.

Drog i 22 liter dagen innan nyårsafton eftersom jag var stressad.
Fick ur det mesta men inte allt och jag har inte märkt något av det. Förmodligen har det blandats ut pö om pö och gått genom motorn.

En mekaniker sa till mig att bensin är lättare än diesel så den ligger ovanpå och skvalpar, sant eller icke, vet ej.

Diesel i en bensinbil är dock mycket värre eftersom dieseln är så fet. Filter och slangar blir igensatta och bilen går dåligt länge. Sant? Vet ej.
2011-08-10, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av protorion
Jag har fortfarande några liter bensin i min dieselbils tank, inga problem för mig iaf.

Drog i 22 liter dagen innan nyårsafton eftersom jag var stressad.
Fick ur det mesta men inte allt och jag har inte märkt något av det. Förmodligen har det blandats ut pö om pö och gått genom motorn.

En mekaniker sa till mig att bensin är lättare än diesel så den ligger ovanpå och skvalpar, sant eller icke, vet ej.

Diesel i en bensinbil är dock mycket värre eftersom dieseln är så fet. Filter och slangar blir igensatta och bilen går dåligt länge. Sant? Vet ej.

Hmm, ja jag tror diesel är mer ''oljeaktigt'' än vad bensin är, så därför lägger den nog sig ovanför dieseln om det inte blandas ut rejält, dock inget jag är säker på.
2011-08-10, 09:00
Medlem
doffdavid2s avatar
Det är ju mer partiklar och dylikt i diesel, kan det bli stopp i maskineriet tro?
2011-08-10, 09:41
Medlem
Dammigs avatar
Inga problem.
Man kan blanda i upp till 10-15% bensin utan att det ställer till med problem.
Det enda som händer är att bränslet klarar lägre utetemperatur än enbart diesel utan att paraffineras.

Bensin och diesel blandar sig utmärkt. Vanligt att man blandar bensin och diesel till fotogenmotorer.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in