Citat:
Ursprungligen postat av Soez
tjenare
Innan jag börjar tråden så tänkte jag bara säga det att jag har redan läst om många olika trådar med samma problem men jag vill ändå så ta upp det här för att vara lite säker för dom flesta säger olika saker.
Nu var det såhär att när jag och några polare skulle åka hem från Göteborg så skulle vi tanka, när vi stog där ute och tjatade så tänkte inte jag riktigt på vad som skulle tankas så ja tankade på E95 som jag är van vid, men när jag hade tankat för 1,7 liter så kommer jag på att det var Diesel jag skulle tanka.
Vi fyllde tanken nästan helt med diesel och körde kanske runt i 15 minuter utan att han som körde kände någon skillnad. Med tanke på att det bara var så lite så borde det ju egentligen inte vara något problem eller? Det var en 93 saab rätt så ny.
Tacksam för svar!
Bör inte hända speciellt mycket antar jag iom att det är så pass liten mängd bensin jämfört med diesel. Kan hända att den plöddrar till någon enstaka gång men annars ingenting, tror bensinen och dieseln blandar sig rätt fint ändå så enda skillnaden är väl bara att oktantalet lär höjas lite men inte så det ska bli några problem.
Eftersom du verkar relativt okunnig så kan jag lika bra förklara för dig att en diesel jobbar så att den bygger upp ett extremt högt tryck i cylindern med bara luft och när det nästan är som högast tryck så sprutar den in diesel med ett mycket högt tryck, och det höga trycket som redan är i cylindern får dieseln att antända och förbrännas.
En motor som går på bensin sprutar in en blandning mellan luft och bensing som sedan komprimeras och antänds med ett tändstift.
Och skillnaden mellan diesel och bensin är att bensin har ett högre oktantal s.k 95 oktan och 98 oktan är dom två vanligaste, diesel däremot har ett oktantal på ca 40 - 50 i Sverige tror jag, och ju högre oktantal du har desto mer kompression klarar bränslet av, så dieselns låga oktantal + dieselmotorns höga arbetstryck skapar en kontrollerad självantänding av bränslet.
Mycket trimmade motorer kan ibland köras på bränslen med oktantal på över 200.
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Självinsikt är fint!
Hon ser rätt bra ut för sin ålder.
Hur gammal om man får fråga? Sugen på en framtida bilmekaniker som styvfarsa?