• 1
  • 2
2011-08-10, 01:52
Bannlyst
Många liknande trådar men dom flesta verkar ha någorlunda koll.
Jag är en bekväm individ som faktiskt aldrig har lagat mat, jo korv och grillat har man men allt det här andra är rena franskan för mig. Hur som haver så kommer damen över till helgen. Har lovat henne att laga mat och bestämde mig för Oxfilé med klyftpotatis.
Hur går jag nu till väga?
Märkväl, jag kan verkligen INGENTING i köket. Knappt att jag kan följa ett recept för ord som marinad och ungsplåt men även sterkeromter med andra ord - det funkar inte.

På enkel svenska, verkligen för en idiot. Hur skulle ni laga en öxfilé rätt i ugnen/stekpannan? Gärna med en sås och klyftpotatis.
Tar kalaset lång tid att förbereda?

Shit vilket krångel att man tom måste öppna en tråd om det, hoppas jag får ligga åtminstone...
Citera
2011-08-10, 02:13
Bannlyst
Skär upp filen i 3cm skivor krydda med salt och svartpeppar stek 3 min var sida på hård värme använd rikligt med margarin.

Potatisen, "klyfta", i med dom i en form, häll över olja krydda med salt peppar och pressa i ett par vitlöksklyftor rör runt, in i ugnen på dryga 200grader i ca 40 min.

Såsen är nästan lättast om du köper något halvfabrikat en bea från Blå band eller liknande krydda på den lite extra och droppa i lite soja för att få det att se hemlagad ut

Jag hade dock satsat på en gratäng går inte att misslyckas, rejält med ost en såndär grekisk vitlöksost samt lite extra vanlig prästost lr liknande, lite kryddor ett par klyftor vitlök och VISPGRÄDDE!

Lycka till!
Citera
2011-08-10, 02:19
Bannlyst
Ah! Såsen kan man alltså förenkla.
Kan du utveckla köttet? 3 cm skivor och in i stekpannan så är det klart på någon minut att käka? Inte svårare än så alltså? Hade helst velat ha det i ugnen dock...

Citat:
Jag hade dock satsat på en gratäng går inte att misslyckas, rejält med ost en såndär grekisk vitlöksost samt lite extra vanlig prästost lr liknande, lite kryddor ett par klyftor vitlök och VISPGRÄDDE!

Kan du utveckla detta lite? Så noggrant som möjligt för det låter SKITGOTT!
Citera
2011-08-10, 02:19
Medlem
recept.nu
sök oxfilé
Citera
2011-08-10, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victorinox
recept.nu
sök oxfilé

Förklarade ju varför recept inte gick bra

http://www.recept.nu/1.147233/andrea..._getostpotatis

Denna verkar hygglig fast med skribentens ovans gratäng istället!
Är det gott?
Svårt att göra?
Citera
2011-08-10, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Skär upp filen i 3cm skivor krydda med salt och svartpeppar stek 3 min var sida på hård värme använd rikligt med margarin.

Kött steker du i olja+smör... Aldrig, någonsin, margarin.
Citera
2011-08-10, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Ah! Såsen kan man alltså förenkla.
Kan du utveckla köttet? 3 cm skivor och in i stekpannan så är det klart på någon minut att käka? Inte svårare än så alltså? Hade helst velat ha det i ugnen dock...

Kan du utveckla detta lite? Så noggrant som möjligt för det låter SKITGOTT!

Smaken är som baken men jag hade stekt oxen!

Gratängen: Skär potatisen i 5-6mm skivor täck botten på formen, hyvla ost och täck det undre lagret med potatis, krydda med svart och vittpeppar och salt "känsla ) pressa 2-3 klyftor vitlök och fördela så gott det går, sen täcker du upp med iaf ett och ett halvt lager potatiskivor.... Ta fram http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...uPwuiT1jWDW_LA ta en tesked och skvätt/fördela osten så gott det går .. Nu till Vispgrädden klipp upp ett litet hål i ett hörn och skölj över alltihopa, KLART!

45 min kanske i ugnen på 225 ..

Svårt att beskriva då jag själv aldrig tänker på vad jag gör eller har i eller hur länge osv .. men potatisen på översta lagret ska få en brun färg och vara lite "småbrända i kanterna som sticker upp!

Googla lite bilder på potatisgratäng! Även på Stekt oxfile´bilder så du har ett hum om hur det ska se ut1

Säkert glömt något då det börjar bli sent men jag önskar dig all lycka hoppas du får ligga!

Helvete höll på att glömma löken, gullöken skiva upp en stor gullök och sprid över det första lagret potatis! ( Alltså innan du lägger på det första lagret skivad ost så skall det på lök)

Hoppas du får ligga!
Citera
2011-08-10, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf

Kött steker du i olja+smör... Aldrig, någonsin, margarin.

Krångla inte till det nu, karln ska göra sin första ordentliga middag, lättare att steka i margarin.
Citera
2011-08-10, 02:40
Medlem
Citat:
Krångla inte till det nu, karln ska göra sin första ordentliga middag, lättare att steka i margarin.

Bra mycket lättare att tjoffa i en termometer i biten och köra den i ugnen istället...
Citera
2011-08-10, 02:43
Medlem
Citat:
Lättare hur? Det är exakt samma tillvägagångssätt, förutom att det blir mycket bättre med smör+olja, samt att margarin är totalt värdelöst till precis allt. Det finns ingen anledning att ha margarin hemma, än mindre använda det. SPECIELLT inte till att steka oxfilé.
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Bra mycket lättare att tjoffa i en termometer i biten och köra den i ugnen istället...
Och det tycker jag också, om man nu har en kökstermometer. Det låter lite som om TS inte har en sådan. OM det nu är så att TS har tillgång till termometer så bryner man filén i stekpannan så den får färg runtom (I SMÖR+OLJA ), sen in i ugnen och tar ut den vid 52-53° för nånstans runt medium-rare efter att den vilat i 5-10 min.
Citera
2011-08-10, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki

Tjoffa du, killen har aldrig lagat "mat" han lär inte sitta på en stektermometer, och jag SKREV att JAG föredrar stekt framför ugns....
Citera
2011-08-10, 02:45
Bannlyst
Jag vilar min väska då experterna har kommit!

Lycka till TS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in