2011-08-10, 01:52
Medlem
Måste bara få skriva av mig lite:

Alla mina polare röker och allt handlar i princip bara om cannabis. Ska man utföra någon aktivitet tillsammans så dyker alltid den obligatoriska splirren fram, och ska man ut och grilla eller vad som helst så MÅSTE man ha med sig röka annars "suger det". Man kan inte längre göra någonting om man inte har en meck eller två med sig, och det är fan förjävligt när man tänker efter. Hela vänskapskretsen har liksom slutit in sig i en cirkel där ickerökare och brudar ej är välkomna, och det enda alla har gemensamt är rökandet och allt som har med det att göra, så jävla osocialt så det finns inte. Jag inser att jag kommer tappa kontakten med många när jag lägger av med rökat men den smällen får jag ta helt enkelt.

Jag har rökt i cirka 4 år konstant, och med konstant menar jag ungefär 4-7 dagar i veckan, och nu på senare tid så har jag nästan börjat bli äcklad det. Kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en vecka sedan, allt som allt kanske man har glömt bort runt 50-60% som man har gjort under dessa år. Jag har börjat ledsna på hela skiten och börjar inse vad fan jag sysslar med egentligen, hur kul är det när man är gammal sen och knappt minns någonting från ungdomsåren? Man får INGENTING gjort, varje dag ska det rökas och inhandlas munchies, och allt jävla styrande hit och dit fan vad less man blir. Det är jävligt sällan man krökar till och därmed minskar ju chanserna att träffa brudar och nytt folk ganska markant, och när det väl sker så är det bara inom kretsen och det kastas alltid fram en spliff eller två under kvällen. Är så trött på att alla hyllar cannabis som om det vore nån magisk medicin som löser alla problem, alkohol är värre hit och dit och så vidare. Har nu blivit motiverad att sluta röka efter att en av mina polare som var värsta skorstenen lade av helt plötsligt från ingenstans och sa att det var det bästa han hade gjort, att han verkligen känner stor skillnad, mer klar i huvudet m.m.

Känner mig seg och tom i skallen hela tiden även fast jag inte har rökt på några dagar, har till och med varit utan en vecka hit och dit och ändå känt mig seg och dåsig.

Hur lång tid tar det innan man blir helt återställd egentligen? Det är personligt säkerligen men ni som har lagt av hur lång tid tog det för er och hur länge har ni varit utan röka i dagsläget?
Senast redigerad av heyuwzup 2011-08-10 kl. 01:54.
Citera
2011-08-10, 01:58
Bannlyst
Sluta tvärt fungerar bra med cannabis. Klart att man känner sug och kan ha svårt att sova osv, men det går över på max ett par veckor. Röker du inte på några månader och sen tar en spliff igen så kommer du förstå varför du rökte, blir så mycket mer njutbart när man bara röker ibland.

Vad är det förresten för fjollgäng du umgås med? Inga brudar är det värsta jag hört.
Citera
2011-08-10, 02:02
Medlem
Vad bra! Jag själv har aldrig missbrukat cannabis, testat några gånger förut men aldrig fastnat. Däremot min pojkvän (nuvarande man) var cannabis missbrukare i 7 år och han slutade för ett halvår sen. Det tog ca 3 månader för honom innan han blev helt återställd eller vad man ska säga. Tror det är ganska individuellt. Och så tror jag att bara man bestämmer sig helt och hållet så är det inte en så stor utmaning. Det är som med vanlig rökning av cigaretter, bara man bestämmer sig så flyter det på ganska bra.

Sen att du kommer tappa många "vänner" och bryta kontakten för att kunna hålla dig ren är ett måste. Men värt det. För det finns alltid ettpar (om inte alla) som kommer försöka dra ner dig i skiten igen, det är en ond cirkel som du säkert vet.

Hoppas det går bra för dig & att du håller dig ren!
Citera
2011-08-10, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMEKK
Sluta tvärt fungerar bra med cannabis. Klart att man känner sug och kan ha svårt att sova osv, men det går över på max ett par veckor. Röker du inte på några månader och sen tar en spliff igen så kommer du förstå varför du rökte, blir så mycket mer njutbart när man bara röker ibland.

Vad är det förresten för fjollgäng du umgås med? Inga brudar är det värsta jag hört.

Jag har inga svårigheter att sova och är inte "absad" som många andra. Det är jävligt sällan man hänger med brudar när man hänger med detta gäng och det beror såklart på rökat då alla blir så asociala. Jag är i grund och botten en party människa och har givetvis sådana kompisar med och då är det andra bullar om man säger så .
Citera
2011-08-10, 02:07
Medlem
Problemet är helt klart inte cannabis i sig, utan er osunda hållning till det.
Citera
2011-08-10, 02:23
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Har varit där du är idag, som tur håller/har de flesta av mina polare grovt dragit ned eller slutat. Så jag kan idag hitta tillfällen där jag kan umgås och hålla mig från att röka genom att andra inte röker. Iaf i sociala sammanhang. Röker fortfarande för mkt. Av erfarenhet kan jag dock säga att sällskap där man rökt så mkt så länge börjar iaf några tröttna på det, testa sluta och säg det till dina polare och se om någon är sugen på att följa efter. Försök dra med dem på krogen och kröka med dem istället och håll upp kontakten, de flesta vill sluta så småningom. Inget fel att du är först.
Citera
2011-08-10, 02:25
Medlem
Defq0ns avatar
känner igen mig i ALLT du skriver och förstår dig till 100%!! jag började förstå att det gått för långt när jag märkte hur dum/seg i huvudet jag blev, riktigt trögfattad..och vilket jävla guldfisk minne man fick också. ingenting blir gjort, man drar fram på allt! jag kunde sitta och fundera på vad jag gjort helgen innan men inte minnas förns jag suttit och tänkt ett tag.. men det är som du säger..det var obligatoriskt att ha med splif vad man än ska göra. och fanns det inte..ja då skulle man kriga hela dan tills man fixade fram det +pengar!! så fort man fick pengar i slutet av månaden skulle det mesta gå åt till skulder av såna man kritat av...och när jag tänker på hur mycket pengar man lagt ner på skiten.. och allt som gått åt till munchies OJ oj!!... har även bytt bort många saker, te.x gåvor jag fått från familjen.för en ynka liten knatch liksom. har sån jävla ångest över sånt än idag!!! jag slutade röka då många av mina vänner i den kretsen började åka in på behandlingshem eller flyttade.. några av dom är fortfarande helt tröga i huvet fast dom aldrig röker längre.. Nu röker jag bara ibland. Det är ju okej nån helg då och då... när man festar. Det är ju väldigt vanligt nu förtiden
Tycker du ska låta bli o röka ett bra tag nu tills du börjar känna dig lite klarare i huvudet.. du kommer märka sån jävla skillnad!!!
Citera
2011-08-10, 02:44
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Problemet är helt klart inte cannabis i sig, utan er osunda hållning till det.
Det är i och för sig sant, och helt korrekt att man kan uttrycka det så, men problemet är att cannabis är just en sån drog som det är oerhört lätt att utveckla ett osunt förhållningssätt till — precis på det sättet som i TS fall (så var det för mig när jag rökte och det var likadant för dom allra flesta jag kände också). Och när cannabis tar över liver alltför mycket och allt handlar om det och nästan inget annat, ja då kan jag verkligen förstå att man blir less på det.

Lycka till med att bryta dom här destruktiva vanorna!
Citera
2011-08-10, 02:46
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyuwzup
Måste bara få skriva av mig lite:

Alla mina polare röker och allt handlar i princip bara om cannabis. Ska man utföra någon aktivitet tillsammans så dyker alltid den obligatoriska splirren fram, och ska man ut och grilla eller vad som helst så MÅSTE man ha med sig röka annars "suger det". Man kan inte längre göra någonting om man inte har en meck eller två med sig, och det är fan förjävligt när man tänker efter. Hela vänskapskretsen har liksom slutit in sig i en cirkel där ickerökare och brudar ej är välkomna, och det enda alla har gemensamt är rökandet och allt som har med det att göra, så jävla osocialt så det finns inte. Jag inser att jag kommer tappa kontakten med många när jag lägger av med rökat men den smällen får jag ta helt enkelt.

Jag har rökt i cirka 4 år konstant, och med konstant menar jag ungefär 4-7 dagar i veckan, och nu på senare tid så har jag nästan börjat bli äcklad det. Kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en vecka sedan, allt som allt kanske man har glömt bort runt 50-60% som man har gjort under dessa år. Jag har börjat ledsna på hela skiten och börjar inse vad fan jag sysslar med egentligen, hur kul är det när man är gammal sen och knappt minns någonting från ungdomsåren? Man får INGENTING gjort, varje dag ska det rökas och inhandlas munchies, och allt jävla styrande hit och dit fan vad less man blir. Det är jävligt sällan man krökar till och därmed minskar ju chanserna att träffa brudar och nytt folk ganska markant, och när det väl sker så är det bara inom kretsen och det kastas alltid fram en spliff eller två under kvällen. Är så trött på att alla hyllar cannabis som om det vore nån magisk medicin som löser alla problem, alkohol är värre hit och dit och så vidare. Har nu blivit motiverad att sluta röka efter att en av mina polare som var värsta skorstenen lade av helt plötsligt från ingenstans och sa att det var det bästa han hade gjort, att han verkligen känner stor skillnad, mer klar i huvudet m.m.

Känner mig seg och tom i skallen hela tiden även fast jag inte har rökt på några dagar, har till och med varit utan en vecka hit och dit och ändå känt mig seg och dåsig.

Hur lång tid tar det innan man blir helt återställd egentligen? Det är personligt säkerligen men ni som har lagt av hur lång tid tog det för er och hur länge har ni varit utan röka i dagsläget?

Halveringstiden för THC uppges vara individuell och variera mellan 1 till 10 dagar. Detektionstiden är två dagar till två veckor efter ett enstaka litet intag, en till två månader efter långvarigt, tungt bruk.

EDIT: Håller med dig, bra att du slutar, du ska tydligen inte röka cannabis då det verkligen inte verkar vara din grej. Lycka till.
Citera
2011-08-10, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyuwzup
Hur lång tid tar det innan man blir helt återställd egentligen?
En månad eller två. Efter två dagar märker du inget.
Efter 3-5 dagar kickar sömnlösheten och svettningarna in. Räkna inte med att sova speciellt bra runt dag 5-7.
Efter att sömnlösheten släpper kan man sova normalt igen, och SOM du sover. Drömmar som är helt störda, vaknar utvilad.
Efter två veckor kommer suget igen. Här börjar man behöva kolla mot slutmålet som är en månad, och intala sig själv hur mycket bättre man mår egentligen och att det inte är värt det.
Efter en månad blir man stolt och glad över att man klarar det så bra. I drömmarna röker man på, och får jättemycket ångest för att man var en sån torsk. Sen vaknar man och är fortfarande nöjd.

Sen efter det rullar det på bara. Jag slutade röka direkt aktivt i början på maj, när jag flyttade till england och alltså bytte ut min situation som var EXAKT LIKADAN som den du beskrev, förutom att vi rökte mer. Här har jag rökt nån gång, men suget finns inte på samma sätt och eftersom man inte har vänner som ENBART vill röka och INGET annat så behöver man inte tänka på det. Jag gör andra saker istället, går ut på pubben med mina arbetskamrater och sådär.

När jag då väl röker så blir det helt sinnessjukt kul. Röker en bong och är skiiiiiithög i två-tre timmar. Kollar på film, skrattar som fan. Sen dagen efter så är det business as usual och sen dröjer det två-tre-fyra-fem veckor innan man gör det igen. Som det ska vara m.a.o.

Allt detta är skrivet utifrån mitt perspektiv såklart, så du behöver ju inte uppleva samma stadier som jag. Men så är det för mig när jag lägger av (har hänt mer än en gång).
Citera
2011-08-10, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Det är i och för sig sant, och helt korrekt att man kan uttrycka det så, men problemet är att cannabis är just en sån drog som det är oerhört lätt att utveckla ett osunt förhållningssätt till — precis på det sättet som i TS fall (så var det för mig när jag rökte och det var likadant för dom allra flesta jag kände också). Och när cannabis tar över liver alltför mycket och allt handlar om det och nästan inget annat, ja då kan jag verkligen förstå att man blir less på det.

Lycka till med att bryta dom här destruktiva vanorna!

Det är självklart olika beroende på personligheter, men cannabis är lika lätt att 'fastna i' som det är att avsluta, med undantag för människor med riktiga missbrukarpersonligheter. Dessutom är det typiskt yngre att strukturera sina liv runt cannabis istället för cannabis runt livet, det handlar till stor del om mognad och förmågan att förhålla sig till tillfälliga förströelse/nöjjen.
Av samma skäl ser vi fler unga som är 'beroende' av datorspel än äldre. Och likt där är det inte spelens fel även om dom lockar mer än läxorna, men deras lockelse är självklart en bidragande faktor.
Citera
2011-08-10, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Halveringstiden för THC uppges vara individuell och variera mellan 1 till 10 dagar. Detektionstiden är två dagar till två veckor efter ett enstaka litet intag, en till två månader efter långvarigt, tungt bruk.

EDIT: Håller med dig, bra att du slutar, du ska tydligen inte röka cannabis då det verkligen inte verkar vara din grej. Lycka till.

Det var inte mycket rätt där. Halveringstid på THC? Har du funderat över att kroppen bryter ner signalsubstanser väldigt snabbt? Det man kan detektera är restprodukterna av THC, inte aktivt THC. Dock kan aktivt THC binda sig till fettvävnader och det är det som kan ge en längre kronisk påverkan, men det är för de flesta extremt låga nivåer med liten påverkan.

Edit: NVM mitt min tjuriga start, jag tolkade dig lite fel. Självklart har THC 'halveringstid' i kroppen, vad jag ville få fram var att det är betydligt lägre än den vanliga halveringstiden. Dock överdrev du halveringstiden för metabolisering av THC, det kan vara så lågt som 1½ timme, men varierar.
Senast redigerad av Orax 2011-08-10 kl. 03:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in