2011-08-11, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OrbitalDeath
En bra tråd där mannen, jag e inte svensk, men fattar helt klart vart du vill och visst e d så, svenska(män) personer e fega å konflikt rädda - e ju bara å svälja för dem - min blick skulle du njuta av ..den e inte aggressiv i sitt ursprung ..bara "checkande" liksom - jag räds inte nått. -kanske för att jag hatar livet, vem vet.
Vilket fall så har du rätt i din observation. + för denna tråd.

Det är den här tolkningen som gör att blattarna blir skiträdda för svenskarna när svenskarna inser att civiliserat beteende inte funkar mot blattar och man måste sätta dom på plats, helt plötsligt blir den "fega och mesiga" svensken totalt livsfarlig från ingenstans och det är då blattarna börjar säga saker som "jag skämtade bara brorsan, ey kompis varför så sur?" och liknande med darrande röst, ni tolkar våra sociala regler som feghet och mesighet bara för att vi inte behöver gå runt som inavlade IQ befriade apor och kaxa med allt och alla för att försöka bevisa för oss själva att vi inte alls lider av mindrevärdskomplex som så många blattar måste eftersom vi inte har den sortens tänkande som blattar har.
Att en svensk inte söker ögonkontakt har inget att göra med att han/hon tycker ni är överlägsna/farliga/whatever.
Citera
2011-08-11, 02:42
Medlem
Ni som varit i Turkiet vet nog att man inte borde kolla någon i ögonen iaf inte mer än 5 sek, för det betyder att vill ha nära kontakt. Jag är själv en ''blatte'' och jag har hamnat i små tjafs med folk i turkiet etc pga detta. Men om du tittar på nån utan att vilja ha konfliker titta lugnt bort och inte snabbt eller nervöst för då blir det nästan så att den andra småskrattar... Har märkt det på många svenskar.

En sak till! Invandrare kan ju också känna sig träffade på något sätt om en svensk tittar en i ögonen. Invandraren i världshistorien har alltid varit den som är lite mer ''utanför'' kanske inte direkt i det här läget.. Men när en välklädd svensk stirrar på en ''blatte'' kan ju ''blatten'' känna att svensken tycker att han är lite oprofisionell om vi säger så då tar ju invandraren åt sig.
En invandrare förstår nog vad jag menar
Citera
2011-08-11, 02:42
Medlem
jo men det är bara att stirra på. men tycker du inte det är lite creepy om nån främmande människa sitter och verkligen glor på dig som om du hade nåt mellan tänderna?
olika personer reagerar olika. jag hade frågat vad fan snubben tittar på om det går till överdrift. andra kanske bara låtsas att det regnar och känners sig illa till mods.

men för all del, stirra på nån jävel som ser helt psyk ut
Citera
2011-08-11, 02:47
Medlem
Ringarnas avatar
Måste instämma med TS – åtminstone om man applicerar det på unga killar. Jag är själv invandrare (förvisso med europeiskt utseende) och just det där att blixtsnabbt vända bort blicken är något jag mycket oftare ser hos etniska svenskar. Visst kan man argumentera för att det handlar om inlärd etikett, men jag tror snarare det bottnar i att unga svenskar i regel är osäkrare i sig själva.

Ur ett biologiskt perspektiv ses ögonkontakt mellan två däggdjur – framförallt mellan två handjur – som ett led i den ritual som utmynnar i strid. Viker någon med blicken har ”vinnaren” visat sig vara den mer dominante.

Vi skiljer oss förstås från djuren i den meningen att vi har sociala koder, men även de väluppfostrade vet nog att det är ok att hålla kvar ögonkontakten i någon sekund. Att däremot reflexmässigt slå ned blicken bara för att man råkar få ögonkontakt signalerar bara nervositet och underdånighet – och det är väl ändå det beteendet TS åsyftar?

Att uppförandet inte är lika vanligt hos invandrare, eller mer specifikt hos ”blattar”, tror jag dels beror på att de känner sig tryggare i sin fysik (tidig pubertet, kompakt kropp), dels på att de vet att många ser alla svartmuskiga killar som potentiella våldsmän och att machofaktorn därmed får sig en extra skjuts.

Sen kan det ligga en del i TS teori om att bland annat arabers ansikten rent objekt ser farligare ut och därigenom triggar ett nedärvt beteendet att underkasta sig. Kraftiga hakor, ansiktsbehåring och djupt sittande ögon är alla indikationer på höga testosteronhalter och (indirekt) fysisk styrka. Fast det beror förstås på situationen; nordeuropéer är exempelvis betydligt längre överlag, så om de stående möter en huvudet kortare arab får kanske de hårda ansiktsdragen en underordnad roll.

Att jag tror att det i första hand är en fråga om rädsla och dåligt självförtroende beror även på att det ängsliga flackandet inte förekommer hos alla etniska svenskar. De blonda gossebarn som själva har stora kroppshyddor och vars pubertet infunnit sig tidigt beter sig såvitt jag kan se precis som de mer bitiga invandrarna. Och går man sedan upp i åldrarna tonas skillnaderna mellan olika folkslag ut allteftersom svenskarna växer ikapp och finner trygghet i sig själva. Har man gott självförtroende kan man tryggt möta någons blick – oavsett kultur.
Citera
2011-08-11, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Måste instämma med TS – åtminstone om man applicerar det på unga killar. Jag är själv invandrare (förvisso med europeiskt utseende) och just det där att blixtsnabbt vända bort blicken är något jag mycket oftare ser hos etniska svenskar. Visst kan man argumentera för att det handlar om inlärd etikett, men jag tror snarare det bottnar i att unga svenskar i regel är osäkrare i sig själva.

Ur ett biologiskt perspektiv ses ögonkontakt mellan två däggdjur – framförallt mellan två handjur – som ett led i den ritual som utmynnar i strid. Viker någon med blicken har ”vinnaren” visat sig vara den mer dominante.

Vi skiljer oss förstås från djuren i den meningen att vi har sociala koder, men även de väluppfostrade vet nog att det är ok att hålla kvar ögonkontakten i någon sekund. Att däremot reflexmässigt slå ned blicken bara för att man råkar få ögonkontakt signalerar bara nervositet och underdånighet – och det är väl ändå det beteendet TS åsyftar?

Att uppförandet inte är lika vanligt hos invandrare, eller mer specifikt hos ”blattar”, tror jag dels beror på att de känner sig tryggare i sin fysik (tidig pubertet, kompakt kropp), dels på att de vet att många ser alla svartmuskiga killar som potentiella våldsmän och att machofaktorn därmed får sig en extra skjuts.

Sen kan det ligga en del i TS teori om att bland annat arabers ansikten rent objekt ser farligare ut och därigenom triggar ett nedärvt beteendet att underkasta sig. Kraftiga hakor, ansiktsbehåring och djupt sittande ögon är alla indikationer på höga testosteronhalter och (indirekt) fysisk styrka. Fast det beror förstås på situationen; nordeuropéer är exempelvis betydligt längre överlag, så om de stående möter en huvudet kortare arab får kanske de hårda ansiktsdragen en underordnad roll.

Att jag tror att det i första hand är en fråga om rädsla och dåligt självförtroende beror även på att det ängsliga flackandet inte förekommer hos alla etniska svenskar. De blonda gossebarn som själva har stora kroppshyddor och vars pubertet infunnit sig tidigt beter sig såvitt jag kan se precis som de mer bitiga invandrarna. Och går man sedan upp i åldrarna tonas skillnaderna mellan olika folkslag ut allteftersom svenskarna växer ikapp och finner trygghet i sig själva. Har man gott självförtroende kan man tryggt möta någons blick – oavsett kultur.

Tack! Skitbra inlägg, poängterar en hel del viktiga saker och ja, du har rätt! Jag ville inte påstå att svenskar är artiga utan den där lite mer nervösa flackningen. Tack för hela inlägget, grymt och ganska korrekt (enligt min uppfattning)
Citera
2011-08-11, 03:00
Medlem
Jag känner en avsky när jag tittar blatten i ögonen, det är därför jag vänder bort blicken.
Citera
2011-08-11, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKeso
Sen har jag otroligt svårt för att slagt generalisering. Att påstå att vissa är på ett visst sätt för att de är födda någon annansstans är för mig helt ologiskt och otroligt korkat att påstå. Självklart beror det inte på vart fan du är född någonstans utan beteendet har med uppväxten att göra. Växer du upp i ett slumområde och har det dåligt ställt och inte så mycket andra intressen än att vara ute med kompisar så tror jag risken är stor att du förr eller senare hamnar i dåligt umgänge och beter dig efter det. Inte fan har det med ens DNA att göra - tror någon det på allvar?

Hört talas om kultur?
Citera
2011-08-11, 07:20
Medlem
Beror på tid och plats.

Vet vad du menar.

Kollar alla i ögnon tills den viker sig, men om det är Vasagatan kl 02:00 och 3-4 invandrare kommer så kollar jag lite chill.

Annars sten koll

Vissa av samma kaliber som mig brukar va pinsamt ibland för ingen av oss vill vika sig
Citera
2011-08-11, 08:18
Medlem
senkomdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kourosh
Detta ser jag ganska ofta, oftast på ställen där en massa okända människor befinner sig.

Då och då händer det att någon i ett kort ögonblick stirrar på en annan människa i t.ex. bussen.
En sak jag har märkt iallafall är att väldigt många svenskar som stirrar på en har tendensen att fort kolla bort (som att de blir rädda) så fort jag (blatte) möter blicken. Dock brukar andra invandrare inte direkt kolla bort utan kan efter någon sekund lugnt kolla bort.

De tillfällen då jag har observerat detta fenomen på bussen märker jag hur svenskar fort kollar bort så fort just en blatte möter deras blick. Ofta kan det också vara så att man sitter framför en svensk och så kollar han ut mot fönstret men väldigt ofta sneglar han på en, eller kollar lite fram och tillbaka, i en blandning av nyfikenhet och rädsla för att bli berikad (?).

Så vad jag vill diskutera, till er svenskar, känner ni igen er i detta? Är det så att ni knappt beter er annorlunda i dessa sociala situationer oavsett etnicitet eller kollar ni lättare bort och försöker vara mer "aktsamma" i dessa situationer från att kolla i ett kort ögonblick på blatten framför er? Ifall ni känner igen er, varför gör ni detta?

Allmänt, ringer det någon klocka i öronen när ni hör detta? Känner ni svenskar att invandrare med t.ex. större ögonbryn, kraftig skäggväxt och en mörkbrun blick lättare gör att ni fort kollar bort än t.ex. en random svensk?

I dessa sociala situationer, skiljer ert beteende (beteende = hur ofta/länge ni kollar på någon och ifall ni sneglar etc) beroende på om det är en svensk eller invandrare framför er?

Och för blattar, känner ni (likt jag) att detta stämmer? Tar ni tillfälle i akt att utnyttja erat blattiga utseende till att stirra kvar på någon som ögar på er då och då lite halvdiskret av nyfikenhet så att personen i fråga blir "tagen" på bar gärning och sedan skäms och undviker eran blick?

Diskussionen ska fan inte gå off topic, man ska inte dra in blattars övriga beteende, nu snackar vi enbart om blattars ansikten och ansiktsuttryck skapar någon form utav inverkan på hur ni beter er kring dessa på t.ex. platser såsom bussen! All OT kommer jag rapportera.

Har säkert sagts innan i tråden, men för mig handlar det om att undvika bråk då jag flertalet gånger, förmodligen på grund av att jag är ganska kort, råkat illa ut när jag råkat kolla på någon lite för länge. Detta gäller dock inte bara utländska män utan även så kallade WT män. :P
Citera
2011-08-11, 08:56
Medlem
Psychoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kourosh
Detta ser jag ganska ofta, oftast på ställen där en massa okända människor befinner sig.

Då och då händer det att någon i ett kort ögonblick stirrar på en annan människa i t.ex. bussen.
En sak jag har märkt iallafall är att väldigt många svenskar som stirrar på en har tendensen att fort kolla bort (som att de blir rädda) så fort jag (blatte) möter blicken. Dock brukar andra invandrare inte direkt kolla bort utan kan efter någon sekund lugnt kolla bort.

De tillfällen då jag har observerat detta fenomen på bussen märker jag hur svenskar fort kollar bort så fort just en blatte möter deras blick. Ofta kan det också vara så att man sitter framför en svensk och så kollar han ut mot fönstret men väldigt ofta sneglar han på en, eller kollar lite fram och tillbaka, i en blandning av nyfikenhet och rädsla för att bli berikad (?).

Så vad jag vill diskutera, till er svenskar, känner ni igen er i detta? Är det så att ni knappt beter er annorlunda i dessa sociala situationer oavsett etnicitet eller kollar ni lättare bort och försöker vara mer "aktsamma" i dessa situationer från att kolla i ett kort ögonblick på blatten framför er? Ifall ni känner igen er, varför gör ni detta?

Allmänt, ringer det någon klocka i öronen när ni hör detta? Känner ni svenskar att invandrare med t.ex. större ögonbryn, kraftig skäggväxt och en mörkbrun blick lättare gör att ni fort kollar bort än t.ex. en random svensk?

I dessa sociala situationer, skiljer ert beteende (beteende = hur ofta/länge ni kollar på någon och ifall ni sneglar etc) beroende på om det är en svensk eller invandrare framför er?

Och för blattar, känner ni (likt jag) att detta stämmer? Tar ni tillfälle i akt att utnyttja erat blattiga utseende till att stirra kvar på någon som ögar på er då och då lite halvdiskret av nyfikenhet så att personen i fråga blir "tagen" på bar gärning och sedan skäms och undviker eran blick?

Diskussionen ska fan inte gå off topic, man ska inte dra in blattars övriga beteende, nu snackar vi enbart om blattars ansikten och ansiktsuttryck skapar någon form utav inverkan på hur ni beter er kring dessa på t.ex. platser såsom bussen! All OT kommer jag rapportera.
Nej jag brukar oftast stirra ner kulturberikarna om dom ska sitta o blänga, blir så jävla trött på såna här trådar när det enda du försöker få det till är att svenskar är rädda för berikare vilket oftast inte är fallet utan tvärtom.
Citera
2011-08-11, 09:23
Medlem
Mina "artighetskoder" ser ut så här: Jag tittar inte längre än någon sekund på någon jag inte känner om jag inte tänker prata/flörta/ta kontakt med personen. Det känns lite hotfullt att stirra folk i ögonen. Men jag ger nästan alltid människor på gatan en kort blick och kanske ett leende; åtminstone försöker jag att inte se sur ut när jag möter någons blick.

Jag tror inte att jag gör skillnad på invandrare och infödda i den här frågan.
Citera
2011-08-11, 09:39
Medlem
Core.s avatar
Första och sista gången jag kollade en apa i ögonen slutade med ett sönderslaget McDonalds två blattar på sjukhus och jag i fyllecell, nej inget mer lilla Bagdad! På fullt allvar så finns inte de här civiliserade inte i dem, någon kromosom måste saknas hos vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in