2011-08-10, 22:46
Medlem
Det finns bara 2 känslor som kan väckas av att titta någon i ögonen, kärlek eller hat. Desto längre tid man tittar desto mer växer känslorna.
Handlar även om dominans den som tittar bort först förlorar, dock så kan även den som utmanar förlora då den andra har mer intressanta saker att titta på som typ en träd.
Vissa högstatus brudar är vana att aldrig möta blickar utan tittar ovanför folks huvuden för dom vill dem inget. Låg status söker blickar då de vill något.

Enligt TS formulering så visar den att invandrare har lägre status då de vill ha något tex bekräftelse och svensken hög status då de vill undvika personen. Invandraren kan få sin bekräftelse i form av han tror att svensken är rädd och han känner sig mäktig vilket är idioti för vem fan vill att folk ska vara rädda för dem? tror inte man blir bjuden på fest då precis..
Citera
2011-08-10, 22:54
Medlem
ragingcows avatar
Har upplevt liknande på olika ställen att invandrare glor på det här sättet http://www.google.se/imgres?q=angry+arab&um=1&hl=en&sa=N&qscrl=1&nord=1 &rlz=1T4WZPA_enSE365SE368&biw=1280&bih=496&tbm=isc h&tbnid=XW35ynRX_yEu0M:&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/emoodie/2273503837/&docid=v0nRslkQw_n1EM&w=500&h=333&ei=7uxCTqCZEcjAs waX95n3Bw&zoom=1 vet inte om det är att de hatar en eller om det är de bara ser arga ut,sen kan det vara att det inte är oförskämt att stirra i deras hemländer som det är här.
Citera
2011-08-10, 22:57
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrbitalDeath
Va ? vad är det för patetisk regel? Klart som fan -speciellt i vår värld- man kollar på folk, fan lever du i för verklighet ? Man kollar, det är ens enda trygghet för att de personer i ens omgivning kan uteslutas från att vara hot mot en själv. Tack men vakna.
Verkligheten Sverige där man inte behöver reka hela bussen för att förvissa sig om att en skock blodtörstiga hyenor inte ska hoppa på en?
Citera
2011-08-10, 22:59
Medlem
OrbitalDeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
Det finns bara 2 känslor som kan väckas av att titta någon i ögonen, kärlek eller hat. Desto längre tid man tittar desto mer växer känslorna.
Handlar även om dominans den som tittar bort först förlorar, dock så kan även den som utmanar förlora då den andra har mer intressanta saker att titta på som typ en träd.
Vissa högstatus brudar är vana att aldrig möta blickar utan tittar ovanför folks huvuden för dom vill dem inget. Låg status söker blickar då de vill något.

Enligt TS formulering så visar den att invandrare har lägre status då de vill ha något tex bekräftelse och svensken hög status då de vill undvika personen. Invandraren kan få sin bekräftelse i form av han tror att svensken är rädd och han känner sig mäktig vilket är idioti för vem fan vill att folk ska vara rädda för dem? tror inte man blir bjuden på fest då precis..
Hahaha kul inlägg, helt väck dock men kul. Du har rätt i att det är ett domminas beteende å den som viker är den mest rädde - lägg ner det där med något träd eller en snygg brud/kille osv. Hög status brudar -om det nu finns- är ju säkert dem som är bland de mest rädda. Livrädda för att nån ska ta kontakt - för dom vet ju inte hur dom ska hantera det. Nej du .. face the facts and do something about them, if you dont like them.
Citera
2011-08-10, 23:00
Medlem
OrbitalDeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Verkligheten Sverige där man inte behöver reka hela bussen för att förvissa sig om att en skock blodtörstiga hyenor inte ska hoppa på en?
Du ser det.
Citera
2011-08-10, 23:01
Medlem
för mig handlar det om uppfostran, de är oartigt att stirra, varför man då tittar bort direkt när man får ögonkontakt är väll för man man är rädd att personen tror att man stirrar, detta var helt ett bortblåst beteende när jag besökte Kina, i tunnelbanan stirrade väldigt många på oss (för vi var vita och inte i turist säsong) då pröva jag att stirra tillbaka några gånger, det var faktiskt obehagligt att dom inte titta bort, men ett helt normalt beteende för dem.
Citera
2011-08-10, 23:01
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Sen tycker jag svarta/mörka ögon ser hemska och ondskefulla ut

Där nämnde du en viktig faktor som undermedvetet skapar avstånd med blåögda nordbor, och sannolikt även med grönögda engelsmän och centraleuropéer.
I början reagerar den otränade människan instinktivt på avvikande ögonfärger, och kombineras detta med högt röstläge och ett stökigt beteende så bildas en fördom om sådana utseenden i fortsättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av krysz1
Vet inte om du var serriös men skratta som fan åt de där inlägget.

Avd. Krigsskadad?

Justja, det var där jag nämnde att jag blivit tränad att avläsa känslan i ögonen istället för själva ögonfärgen. Man vill inte skapa fiendskap i onödan genom att ignorera fredliga medarbetare. En viktig egenskap för chefer som har med många olika raser att göra.
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-08-10 kl. 23:09.
Citera
2011-08-10, 23:05
Medlem
OrbitalDeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floddan
för mig handlar det om uppfostran, de är oartigt att stirra, varför man då tittar bort direkt när man får ögonkontakt är väll för man man är rädd att personen tror att man stirrar, detta var helt ett bortblåst beteende när jag besökte Kina, i tunnelbanan stirrade väldigt många på oss (för vi var vita och inte i turist säsong) då pröva jag att stirra tillbaka några gånger, det var faktiskt obehagligt att dom inte titta bort, men ett helt normalt beteende för dem.
Precis - I vårt samhälle just nu, så är varje främling en potentiell mördare - so stay alert.
Citera
2011-08-10, 23:41
Medlem
det gör jag alltid, om jag kollar lite på någon på bussen och denna möter min blick, så kollar jag snabbt åt ett annat håll eftersom det känns obehagligt.. man blir liksom påkommen med att titta på någon. det kan vara vem som helst, en gammal kärring, zigenare, jude, en snygg tjej, u name it. det e inget som jag bara gör mot svarta eller vad du nu menar med blattar...
Citera
2011-08-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
Det finns bara 2 känslor som kan väckas av att titta någon i ögonen, kärlek eller hat.Desto längre tid man tittar desto mer växer känslorna.

Jag brukar kolla på folk för att den jag kollar på intresserar mig. Kan vara ett unikt utseende som många tatueringar, piercingar, ful, snygg osv.
Handlar inte om att jag söker blickar, brukar kolla bort för det kan vara ganska störande för andra att bli nertittade vilket jag själv kan tycka om nån blänger på mig en stund.
Men det finns väl folk som passar in på din uppfattning.
Citera
2011-08-11, 00:02
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kourosh
Tack, första vettiga inlägget. Jag tror också det är något psykologiskt. Det finns ju också svenskar som man lättare kollar bort ifrån. Häromdagen satt en jävligt biffig snaggad svensk framför mig men en massa tatueringar. När vi mötte blickar kollade jag bort ganska fort

Här ser vi skillnaden rätt klart på våra synsätt. Jag viker av snabbt med blicken även för Agda 85 år trotts att hon är helt ofarligt eftersom vår kultur fungerar så. Vi undviker ögonkontakt om vi inte ämnar interagera. Vill vi däremot interagera så söker vi ögonkontakt först.

Sök ögonkontakt tydligt, säger "ursäkta mig" och ställer en fråga om nästa hållplats eller dylikt.

Det sättet du beter dig på upplever vi som en social defekt ungefär som att du skulle börja runka eller bajsa på dig på bussen. Vi tycker helt enkelt att du är obehagligt missanpassad och att någon slags vårdare borde komma och hämta dig snarare än att vi alla är rädda för dig.

Några av oss är säkert rädda. Jag tycker dock att vi kan bjuda på det om stirrandet, självbefläckelsen och avföringen på bussen gör dig så glad. Alla får vi vara lite öppna om det mångkulturella samhället ska fungera.
Citera
2011-08-11, 00:21
Medlem
vetickes avatar
Jag försöker att aldrig stirra då jag stör mig något enormt på människor som gör detta! Märker jag dock att någon glor på mig brukar jag ibland stirra tillbaka på personen i fråga till han ger med sej, som ett "vafan vill du?" typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in