2011-08-09, 18:42
Medlem
bombaccis avatar
Varför är feedback angående varningar förmodernerat? Dvs inlägg där kommer sällan med.

Nu blir säkert Moderatorer sura men det är ganska trist och säger oftast inte så mycket när någon frågar varför pelle X blev varnad för och svaret blir "pelle X blev varnad för ohörsamhet". Det kan man oftast hitta själv under varningar.

Det som jag tror de flesta undrar över är vad som sågs som ohörsamt. Detta hänger som vi vet ihop med hur många tillsägelser man fått, men det är ju alltid något sista inlägg som får bägaren att rinna över o som gör att användaren får sin sista tillsägelse som innebär varning.

Mina önskemål:

1: Undvik förmodernerade forumdelar. Det är lite roligt att läsa diskussioner kring varningar ibland, o känns lite fegt när moderatorer inte kan ta en debatt.

2: Var mer specifika i svaren kring varför folk blev varnade.

Tankar innan middagen
Citera
2011-08-09, 19:01
Moderator
skunkensunes avatar
Förmodererat, inte förmodernerat.

Anledningen står här: https://www.flashback.org/t284020

Citat:
Alla inlägg förhandsgranskas, och kräver godkännande av moderator innan de visas publikt. Detta för att motverka missbruk och diskussioner i den här avdelningen.

För övrigt anser jag att London-polisen skall slå ned hårt och brutalt på det slödder som terroriserar gatorna.
Citera
2011-08-09, 19:14
Medlem
bombaccis avatar
Vad hemskt det låter "för att undvika diskussioner", det är väl därför vi är här? Vi vill diskutera. Blir det trams i feedback gällande varningar så borde ju forumetsa övriga regler gälla där i vilket fall som helst.

Fint OT där skunkense ( angående London).
Citera
2011-08-09, 19:34
Medlem
R.Rs avatar
För att försöka besvara dina frågor:

Det finns väldigt sällan något att säga (mer än att användare x har blivit varnad för regelbrott y) när en medlem undrar. När det gäller ohörsamhet t ex är det en rad tillsägelser som har lett till varningen och det finns ingen större mening i att posta långa listor på de inlägg som genererat i tillsägelse - det är trots allt vi som fattar beslutet och det skulle bara innebära merarbete och pseudodiskussioner om tillsägelse X var korrekt eller inte bland medlemmarna. Jag ser heller inte syftet i att upplysa om den sista tillsägelsen som ledde till ohörsamhetsvarningen - ohörsamhet är ju trots allt en samlad bild och inget som är baserat på en enstaka tillsägelse.

Och vad gäller att det inte ska vara förmodererat så kan jag säga att det redan finns väldigt mycket trams i den forumsektionen. Det finns givetvis en anledning till att vanliga medlemmar inte ser de trådarna, därför att forumsektionen är förmodererad och de har således aldrig släppts igenom. Att allt ser ut att gå lugnt och sansat till där med OnT diskussioner är alltså ett resultat av förhandsmodereringen. Det handlar inte om att någon är rädd för att ta diskussioner, ställs en legitim fråga så kommer den också släppas igenom och få ett svar.
Citera
2011-08-09, 19:34
Medlem
epost72s avatar
Fast det är nog lite mer för att undvika diskussioner om tillsägelser som många användare har en viss förkärlek att bara kasta ur sig där helst det passar användaren själv..

Likaså kan det hända att man återupprepar ett regelbrott genom att publicera det på nytt, därav är det bäst för alla parter att de förhandsgranskas.
Citera
2011-08-09, 19:46
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
2: Var mer specifika i svaren kring varför folk blev varnade.
Du kan få min

Tråden
https://www.flashback.org/t1332092

Jag skrev typ
Vad var det för orm?

Ja jag hade 2 varningar ang ohörsamhet, men en moderator tyckte att det var tillräckligt för en tillsägelse.
Tack vare det så fick jag en tillsägelse till och en tredje varning, fast min första varnning skulle försvinna en typ en vecka.
Men men det blev som moderatorn ville, jag skulle få en tredje varning och blev då bannlyst.
Fick vänta ett år. Men det var ju inga problem att få amnesti, då jag inte hade gjort något idiot saker på FB.
Citera
2011-08-09, 20:02
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Du kan få min

Tråden
https://www.flashback.org/t1332092

Jag skrev typ
Vad var det för orm?

Ja jag hade 2 varningar ang ohörsamhet, men en moderator tyckte att det var tillräckligt för en tillsägelse.
Tack vare det så fick jag en tillsägelse till och en tredje varning, fast min första varnning skulle försvinna en typ en vecka.
Men men det blev som moderatorn ville, jag skulle få en tredje varning och blev då bannlyst.
Fick vänta ett år. Men det var ju inga problem att få amnesti, då jag inte hade gjort något idiot saker på FB.

... eller så kan du ju kanske någon gång förstå att ifall du tramsar så kommer du få tillsägelser?
Att i en tråd som handlar om en fågel fråga efter något helt annat ÄR OT och du kommer få tillsägelser för sådant.

Att i efterhand sitta och lipa för att du inte vill följa reglerna och sedan inte klarar ta konsekvenserna är ditt eget problem och ingen annans.
Citera
2011-08-09, 20:26
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
... eller så kan du ju kanske någon gång förstå att ifall du tramsar så kommer du få tillsägelser?
Att i en tråd som handlar om en fågel fråga efter något helt annat ÄR OT och du kommer få tillsägelser för sådant.

Att i efterhand sitta och lipa för att du inte vill följa reglerna och sedan inte klarar ta konsekvenserna är ditt eget problem och ingen annans.
Jag tror du missförstod.
TS frågade efter, Var mer specifika i svaren kring varför folk blev varnade.

Jag svarade.
Citera
2011-08-09, 21:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad hemskt det låter "för att undvika diskussioner", det är väl därför vi är här? Vi vill diskutera. Blir det trams i feedback gällande varningar så borde ju forumetsa övriga regler gälla där i vilket fall som helst.

Fint OT där skunkense ( angående London).
Visst, men vi kan inte ha diskussioner om allt. När det kommer upp en ohörsamhetspoll (2.01) i Outlaw tittar vi mods på tillsägelserna och det händer rätt ofta att majoriteten anser att alla tillsägelser inte var befogade och att pollen därför slutar med att inget straff delas ut. Som vanlig medlem märker man givetvis inte detta, men så går det till i verkligheten.
Citera
2011-08-09, 23:52
Medlem
core_s avatar
Hade vi inte haft det forumet förmodererat så hade du inte haft så lätt att läsa diskussionerna som skall vara där.
Varför? För att folk tar upp tusen och ett problem där som inte har ett uns att göra med forumets funktion. Det är INTE till för att diskutera tillsägelser, det är INTE till för att i största allmänhet gnälla, det är INTE till för diskutera varför en regel är som den är.

Majoriteten av de inlägg som postas där blir helt enkelt inte godkända för att de inte har något som helst med saken att göra. Läggs det upp en frågeställning där som är saklig och följer de tämligen enkla regler som finns så besvaras den, och så också efterföljande frågor.
Citera
2011-08-10, 00:16
Medlem
bombaccis avatar
Håller med om att man inte bör dra upp gamla tillsägelser i feedback forumet. Men man kan kunde ju fått chansen att "debattera" kring en avstägning. Feedbacken känns oftast rätt intetsägande. Ibland kan ni ge lite mer info och man får veta lite mer, men ofta är det mer en länk till varningen och där det står ohörsamhet.

Om folk börjar tramsa i feedback allt för mycket så stängs ju tråden och/eller så delas det ut tillsägelser, så det borde ju hålla de flesta användare "på mattan" så att säga.

Jag hänger visserligen inte på alla delar av forumet, men de flesta delarna av flashback är ju inte förmoderat o de funkar ju relativt bra.

Tittar man däremot på feedbackdelen, så består de flesta trådarna av

A: En användare frågar varför en annan användare blev avständ

B: Moderator svarar med en länk

End of discussion.

Jag vill nästan hellre se en livlig diskussion där ibland, o där moderatorerna får bli lite dirty och där användaren får chans att försvara sig lite.

Inget enormt problem. Jag brukar mest hänga på den här delen antingen när jag är fristrerad eller har trist.

Lite käbbel mellan två andra personer kan vara underhållande, som mellan Swetech och Abborre här i tråden

Men tack för att ni tog er tid o svarade i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in